Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Tittar man på ExpertFlyer verkar business-seatingen ännu inte slagit igenom på alla flyg. Tittade på ARN-OSL i mitten av december. De flyg som är schemalagda med A320 har 9 rader business i konfigurationen 2+2 medan den flight som är schemalagd med A319 har 5 rader business i konfigurationen 3+3. Antar helt enkelt att SAS gör dessa ändringar i etapper.
 
Till Oslo? På flygen till Oslo och Köpenhamn brukar varenda flygstol behövas.

Här har man tagit bort hela 18 platser! Och då talar vi om matarflyg som inte ens varar en timme.

Jag börjar bli allt mer skeptisk till SAS nya Businessklass.

Du har inte flugit Finnair till Helsingfors va?

SAS lär dessutom anpassa C-kabinen till verkligt behov närmare avgång.
 
Last edited:
https://www.sas.se/reseinfo/biljetter/biljettyper/

Fd Plus får alltså olika namn om det inrikes eller Europaflygningar. Intressant med bättre säten. Ska några rader få bättre säten då på deras shorthaul och som då på Europaflygningar har mittsätet blockat ? Eller har de bara glömt lägga in en parantes kirng att bättre säten bara gäller på longhaul

Premium-klass på inrikesflyg såväl som utanför Europa:

PREMIUM​

  • 1 väska under sätet
  • 1 handbagage (8 kg)
  • 2 handbagage (á 8 kg) på flygresor utanför Europa
  • 2 incheckade väskor (á 23 kg)
  • Fast track (om tillgängligt)
  • Tillgång till lounge (på flygresor inom Europa, om tillgängligt)
  • Prioriterad ombordstigning
  • Bättre säten
  • Mat och dryck
  • Ombokningsbar mot en avgift
  • Ej återbetalningsbar



Business-klass på flygresor inom Europa såväl som utanför Europa:

BUSINESS​

  • 1 väska under sätet
  • 1 handbagage (8 kg)
  • 2 handbagage på flygresor utanför Europa
  • 2 incheckade väskor (á 32 kg)
  • Mat och dryck
  • Mittensätet utan avgift på flygresor inom Europa
  • Helt platt säng på flygresor utanför Europa
  • Fast track (om tillgängligt)
  • Tillgång till lounge (om tillgängligt)
  • Prioriterad ombordstigning
  • Fritt wifi på flygresor utanför Europa
  • Ombokningsbar mot en avgift
  • Ej återbetalningsbar
 
Jag har bokade biljetter i plus till London från Stockholm fredag den 17 oktober och hem söndag 19 oktober. Kan nästan ta gift på att antal rader i plus (business) dragits ned sedan igår. Numera 4 rader båda vägarna.
Nu har seat map på ovanstående flygningar uppdaterats till 7 rader med 2 platser på A och C respektive D och F..
 
Hur i hela friden kan man ha så dålig förvirrande text som SAS har? Kan de hyra in NÅGON som kan läsa deras material och se om den är begriplig innan den publiceras? Snälla!

Skall dessutom inte SAS flyga till Beirut? Så vitt jag vet ligger inte det i Europa och således bör de flyga med långdistansflottan i fortsättningen för att kunna erbjuda en helt platt säng ;)
 
Hur i hela friden kan man ha så dålig förvirrande text som SAS har? Kan de hyra in NÅGON som kan läsa deras material och se om den är begriplig innan den publiceras? Snälla!

Skall dessutom inte SAS flyga till Beirut? Så vitt jag vet ligger inte det i Europa och således bör de flyga med långdistansflottan i fortsättningen för att kunna erbjuda en helt platt säng ;)
Libanon, precis som Turkiet, hör till Mellanöstern och räknas som Europa. Även Cypern räknas dit.
 
Toppen