Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Jag noterar att man skriver ett det ska bli extra benutrymme också i Business. Hur åstadkommer man det med dynamisk kabin? I gamla flygen var det ju mer benutrymme på de främsta raderna men det var inte en faktisk feature i business eftersom man inte visste hur många rader som skulle påverkas...
Vet vi att det ska vara dynamisk kabin? Det kanske är det mest logiska, men man kan ju tänka sig att de faktiskt konfigurerar flottan så att x rader är business med pyttelite extra benutrymme och man helt enkelt låter den sälja slut.
Eller att man bara har extra benutrymme på x rader och sedan sätter folk på "ekonomi-rader" om det säljer bra. Tror Finnair haft den modellen.

Vet vi att det ska vara dynamisk kabin? Det kanske är det mest logiska, men man kan ju tänka sig att de faktiskt konfigurerar flottan så att x rader är business med pyttelite extra benutrymme och man helt enkelt låter den sälja slut.
Eller att man bara har extra benutrymme på x rader och sedan sätter folk på "ekonomi-rader" om det säljer bra. Tror Finnair haft den modellen.
Fair point, det vet vi inte. Men det är väl så i princip alla andra euro Business bolag gör och det var så sas gjorde när de hade business tidigare.

Problemet med att sätta folk i ekonomi raderna dyker bara upp om extra benutrymme är en faktiskt publicerad förmån. Vilket jag tror de flesta iaf av de andra bolagen inte gör.

Att ha ett fast antal rader och låta dem sälja slut tycker jag låter väldigt osannolikt. Det är alldeles för mycket revenue att tacka nej till. Och att välja olika antal rader på olika plan för att hantera olika linjer skulle ju göra flottan väldigt oflexibel, så det är inte heller speciellt troligt

SAS har precis annonserat nya matkonceptet - Flavors by SAS. Jag tycker det vore bättre att behålla de nordiska influenserna i maten; snarare än mer globala smaker, men antar att utomnordiska passagerare kanske inte finner de nordiska smakerna så tilltalande? Tänker på IKEA i UK där alla byter ut moset mot pommes, tackar nej till lingonsyslten samt ersätter brunsåsen med ketchup när de beställer köttbullarna….

... Tänker på IKEA i UK där alla byter ut moset mot pommes, tackar nej till lingonsyslten samt ersätter brunsåsen med ketchup när de beställer köttbullarna….
...
... och med tanke på att ikeas köttbullar är något av det värsta man kan tänka sig (gummiaktiga, smaklösa, hemsk konsistens, processade bortom vett&sans) så har de i praktiken valt bort allt som kunde varit en positiv upplevelse.

De andra punkterna i länkade nyhetem är :

• Tiered meal service – Various service levels ensure that meal offerings align with flight length and conditions, from a simpler basket service to full tray meals with hot and cold dishes.
Låter inte toppen, brukar betyda mindre/sämre på allt som inte är de absolut längsta flygningarna

• Flexible dining approach – This allows SAS to mix and match meal components to create unique tray combinations, ensuring variety and freshness.
Lät bra ända till jag såg att det är SAS som bestämmer. Hade det varit en mix&match som kunden bestämde hade det varit riktigt snyggt. Nu låter det som att de bygger upp menyerna av olika byggstenar, så att brödet som används på morgon-flyget kan ingå i kvällsflyget osv. Lär tillala ekonomi-avdelningen mer än passagerarna.

• Rolling menu rotations – Meals change frequently, ensuring frequent travelers get to experience new options.
Ja, bra om de verkligen byter ofta och/eller har ett stort antal varianter igång samtidigt.

• Elevated presentation in Business Class
Det låter bra. Presentation är viktig, kanske de kommer att lägga upp en del mat ombord?

Svårast för SAS blir nog att få till servicen ombord. Emellanåt får jag otroligt trött personal i Plus, men det håller ju inte i business. BA och Lufthansa har ju lång tradition och erfarenhet av intra EU business vilket SAS personal inte har.

Jag hade också helst sett att man lyfter upp det nordiska mycket mer, men det känns som att man har försökt det, och att det aldrig riktigt lyft.

Om passagerarna inte vill ha det så är det ju bättre att hitta något som faller de flesta i smaken. I övrigt så tyckte jag att det lät intressant med ökad flexibilitet.

Det jag fastnade för i inledningen var att utrullningen av det nya matkonceptet först ska rullas ut i nya Europa business class för att sedan också severas på interkontinentala fligher OCH lounger.

Ett omtag när det gäller maten i loungerna låter inte helt fel tycker jag.

Ja ja, vi får väl se.

För övrigt när det gäller IKEAs köttbullar så råkar jag veta att det är Dafgårds köttbullar. Jag äter ju inte kött själv så jag kan inte uttala mig om konsistens mm, men om man äter Dafgårds köttbullar, så bör ju även IKEAs slinka ner. Sedan har jag hört att vissa länder inte tillåter import av köttbullarna vilket innebär att de har annan tillverkare. Detta gäller t ex för Kina. Så beroende på var man äter IKEAs köttbullar så kan det också skilja sig. En kollega testade köttbullarna i Kina en gång och sa "aldrig mer" efter den upplevelsen.

Edit: Jag menar Dafgårds köttbullar, inte Scan. Har uppdaterat texten.

Last edited:
SAS har väl insett att man genomskådat att nordiska smaker historiskt bara har varit en omskrivning för lax.

Hoppas att man faktiskt publicerar vilken typ av businesservice som det kommer att vara på vilken typ av flygningar.
Så länge det finns champagne så är jag nöjd. Nej, skämt åsido - håller helt med dig om att det måste skrivas ut vad för typ av service som erbjuds. Jag äter gärna smörrebröd på kortare flygningar.

Jag har bokade biljetter i plus till London från Stockholm fredag den 17 oktober och hem söndag 19 oktober. Kan nästan ta gift på att antal rader i plus (business) dragits ned sedan igår. Numera 4 rader båda vägarna.

Jag har bokade biljetter i plus till London från Stockholm fredag den 17 oktober och hem söndag 19 oktober. Kan nästan ta gift på att antal rader i plus (business) dragits ned sedan igår. Numera 4 rader båda vägarna.

Det svänger ofta från en dag till en annan även i nuvarande Plus kabin när man väljer stol.

Men absolut att SAS kan ha ändrat och börjar med fyra rader Business och som sedan kan utökas beroende på hur det säljer :)

Toppen