Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Vi får komma ihåg att hela återinförandet av Business inom Europa beror på krav från AFKLM och Delta för att SAS ska ha samma standard som dem. Det är väl det åtråvärda JV:t som lockar SAS och de vinster som kommer med det samarbetet som driver dem. Så även om SAS förlorar på att införa Business med blockat mittsäte och färre sålda stolar ombord, så kommer SAS i förlängningen tjäna mer totalt sett?
 
Men trevligt med Economy Flex, kommer behövas för affärsresenärer när Plus försvinner.

Antagligen ganska smart att inkludera just Fast track och "same day change" i dessa biljetter och fortfarande kalla dem economy.
Eftersom det fortfarande heter economy i alla bokningar så kommer det troligtvis gå igenom de flesta bokningssystem/resepolicys utan att flaggas, och dessa är nog de förmåner som enklast kan motiveras att det är värt att betala extra för. Loungetillgång är lätt att ses som "onödig lyx", men fast track gör ju totala tiden på flygplatsen mer förutsägbar och man kan t.ex. förlänga tiden man kan vara på ett möte. På samma sätt så är ju möjlighet att boka om samma dag vid ändrade planer också värdefullt vid affärsresande.
 
Antagligen ganska smart att inkludera just Fast track och "same day change" i dessa biljetter och fortfarande kalla dem economy.
Eftersom det fortfarande heter economy i alla bokningar så kommer det troligtvis gå igenom de flesta bokningssystem/resepolicys utan att flaggas, och dessa är nog de förmåner som enklast kan motiveras att det är värt att betala extra för. Loungetillgång är lätt att ses som "onödig lyx", men fast track gör ju totala tiden på flygplatsen mer förutsägbar och man kan t.ex. förlänga tiden man kan vara på ett möte. På samma sätt så är ju möjlighet att boka om samma dag vid ändrade planer också värdefullt vid affärsresande.
Lounge betalar jag gärna för. Med Economy Flex och andra trevliga tillval har man snart betalat det man får businessklass, men sitter ändå i Economy. Man har också betalat mindre än en businessbiljett.

Men hur många kommer betala säg 3000 kr för en två timmars-flight i nya Businessklass?
 
Men hur många kommer betala säg 3000 kr för en två timmars-flight i nya Businessklass?
Vi är nog många som undrar det. Jag skrev tidigare i tråden att min tolkning är att just därför Plus blev den produkten det är idag för 10 år sedan.

Konkurrensen om economy pax är hård, jag hoppas att SAS klarar den. Economy Flex på Norwegian är ofta (inte alltid) ganska billig och ger också fast track.
 
Toppen