Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Man får väl titta på övriga bolag som kör business. Vad ger Lufthansa på MUC-STR, Finnair på HEL-ARN eller KLM på BRU-AMS?
Nu är det lång tid sedan och före heimat tiden.. Men på FRA-STR, som är kortare än MUC-STR körde man normal servering av "kall bricka", men tog upp dricka beställningar före avgång. Men det är möjligt att det skiljer sig nu, Lufthansas servicenivå har ju generellt gått ner rätt mycket.

Man får väl titta på övriga bolag som kör business. Vad ger Lufthansa på MUC-STR, Finnair på HEL-ARN eller KLM på BRU-AMS?

Jag tror det är ytterst få som köper Plus CPH-GDN/HAM etc för att få mat och dryck. Antingen behöver man flexibiliteten, eller så är det en del av en längre resa där man köpte Plus. Eller så betalde man med poäng när man köpte resan och hade Fly Premium så man kunde lika gärna boka Plus

.

Så är det nog, men det går ju att säga det samma för många andra linjer. Få köper plus för matens skull - punkt.
Det hindrar ju inte från att folk uppfattar den som en del av värdeerbjudandet och om det inte finns, är värdet av biljetten lägre. Kontrasten jommer att bli ännu större om du betalar business pris och kan inte ens få en kopp kaffe på morgonflyget mellan GDN och CPH.

Hel-arn med Finnair är plast packad macka från statoil, dvs totalt under förväntan för business. Men det är full servering varma och kalla drycker.
Priset för AY ARN-Hel i business är ungefär samma som Sas i plus cph-gdn. Låt oss säga att sas höjer priserna med 1000kr per väg när plus blir business så tycker jag att det skapar lite krav även på korta flyg.

Last edited:
Detta är vad KLM serverar i Business på sträckan AMS-BRU/BRU-AMS. Genomsnittlig flygtid 25 min.

f08e0bc4f5ed156606c820bcb2c12004.jpg

Bild från:

CPH-GDN schemalagd flygtid 1h, i SAS Plus vanlig servering. I SAS Go enbart kaffe/te, som Diamond på rad 6 frågade jag om man kunde få beställa något att dricka.
”Det är bara vatten du kan få och har du synpunkter på det kan du skicka in dessa på SAS hemsida”.

Senast jag åkte ARN-GOT med A320 så var schemalagd flygtid 55min. Då satt jag på rad 17 och verkligen trevligt bemött, till och med erbjuden Mackan från plus.

Hur vet man vad man ska förvänta sig? Är det helt upp till cabin crew eller finns det någon officiell information?

Förstår inte riktigt hur SAS tänker, om det nu inte är någon service alls då kan man ju lika gärna åka Ryan eller wizz? Eller dom säljer väl tom dryck på sträckan..
Det finns vissa destinationer där service är ett minimum, många av dessa är från CPH till norra Europa, typ Hamburg och gissar polska städer går in där också.
Jag har ett vagt minne, från ett par år sedan, av att åtminstone ha fått en chokladbit till kaffet i Plus på just CPH-GDN. Typ att de gick runt med några snacks på en bricka eller i en korg efter att ha gått runt med kaffet?

Behöver för ovanlighetens skulle omboka en SAS EB-resa till USA. Tar tvärstopp när jag ska göra detta online för systemet säger att EB-poängen inte finns. Nej, de finns inte på kontot men det avser samma resa och det är exakt samma antal poäng som ska ändras (ska bara ändra datum). Antar att det rent tekniskt blir som en avbokning + ombokning men det är ju rätt dåligt för det tvingar en till att sitta i kö till kundtjänst när man hade kunnat göra ändringen på egen hand på 2 minuter om SAS hade ordnat det rent tekniskt.

EBD och Pro Bio-biljett som jag förvisso ändrat avgång för via ombokning-samma-dag-funktionen. Utgick från att jag var boardinggrupp 1 men lyste rött i gate, min grupp hade ej öppnat ännu. I appen stod bara boardinggrupp ”-”. Oklart alltså vilken grupp systemet nedgraderat mig till. Borde fortsatt vara grupp 1 kan jag tycka, men det borde åtminstone vara möjligt att veta vilken grupp man är i för att inte korka igen kön.

P.S. SAS, tankstreck vore snyggare än bindestreck, ffa med ert typsnitt som får bindestreck att se ut som en små fluglortar.

7cd7c1a3cf6a41bb481b570e1b423da7.jpg

• Gilla
Reactions: fcx
EBD och Pro Bio-biljett som jag förvisso ändrat avgång för via ombokning-samma-dag-funktionen. Utgick från att jag var boardinggrupp 1 men lyste rött i gate, min grupp hade ej öppnat ännu. I appen stod bara boardinggrupp ”-”. Oklart alltså vilken grupp systemet nedgraderat mig till. Borde fortsatt vara grupp 1 kan jag tycka, men det borde åtminstone vara möjligt att veta vilken grupp man är i för att inte korka igen kön.

P.S. SAS, tankstreck vore snyggare än bindestreck, ffa med ert typsnitt som får bindestreck att se ut som en små fluglortar.

7cd7c1a3cf6a41bb481b570e1b423da7.jpg
Kan det varit så att dom släppte Pandion först? ;) Verkar ju vara något nytt SAS infört

Kan det varit så att dom släppte Pandion först? ;) Verkar ju vara något nytt SAS infört

Ja det har jag stött på, men i detta fall sas inget om Pandion, jag är ganska säker på att det var boardinggrupp 1 de ropade upp, och en drös andra kom genom då. När jag förklarade mig sa de att de skulle öppna grupp 2 också, men det blev rött iaf i den bemannade stationen (oklart om hon faktiskt öppnade grupp 2 också), men hon vinkade igenom mig ändå. Min slutsats var att min grupp nedgraderats till oklar nivå (eller nivålös?) iom ombokningen.

Toppen