Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad på Marriott?

Jag hade status via Amex, men har i nästan aldrig bott på Mariott. Hade t.o.m. glömt att jag hade medlemsskap när det härom veckan kom ett mail från bonvoy om att min status inte hade förlängts. Bra tajming, eftersom jag av en slump hade Courtyard i Stockholm bokat den här veckan...
Testade att logga in, men kunde inte komma åt kontot. Tänkte att det spelade ändå ingen roll, bokningen var via Hotels.com.

Vi incheckning frågade de efter medlemsskap. Jag erkände att jag hade ett men att jag inte visste något om det. Receptionisten var dock "på" och ville hjälpa mig kolla upp om jag bara kunde gissa vilken e-post det var kopplat till. Jag gissade och hon hittade mig:
- Jadå, du är ju dessutom silver elite! Här är ditt medlemsnummer, det är viktigt att du ger oss det varje gång, vi försöker ju alltid uppgradera!

Vet inte om jag blev uppgraderad, det var ett trevligt men relativt normalt rum men på 10.e våningen (näst högsta våningsplanet, vån 11 verkar vara sviter mm). Hur som, jag kände mig positivt överraskad över attityden och att även en låg status kunde ge uppgradering, speciellt som hon var 100% medveten om att det var bokat via hotels.com ("Rummet är förskottsbetalt via din agent").

Stämpel trillade in på hotels.com i stort sett direkt. Jag kommer fortfarande inte åt bonvoy kontot så jag vet inte om det blev dubbel-dipp.
Men är Marriot/Bonvoy generellt generösa vid bokningar som görs via tredje part?

Men är Marriot/Bonvoy generellt generösa vid bokningar som görs via tredje part?
Jag hade inte gjort det själv på länge men nej enligt vad jag hör från andra är de raka motsatsen till generösa. Och du skulle absolut inte få uppgradering heller. Men det handlar väl om de innan de träffat dig. Nu fick ju receptionisten de vilken trevlig person du var och det var därför du fick uppgradering av åtminstone våningsplan :)

Personalen på Courtyard i Stockholm är väldigt trevlig och hjälpsam. Men jag kan också tycka att de nyttjar termen uppgradering ganska generöst. Samma våningsplan, men längre från hissarna har kallats en uppgradering. Samma rum fast en eller fler våningar upp = uppgradering. Utsikt mot Rålambshovsparken = uppgradering (vilket är i linje med priskategorierna så det kan jag hålla med om).

Oavsett det tycker jag hotellet är trevligt i synnerhet om man vill hålla till på Kungsholmen.

OK, bra feedback!
Jepp, det kändes som "högre våningsplan" var min uppgradering. Och att wow-effekten över ett silver var lite att ta i.

Men trevlig personal här och liknande erfarenhet från Courtyard Biel CH - mina enda Mariott i närtid . Så jag känner väl ungeför för Mariott nu som jag kände för Nordic Choice en gång i tiden och inser att det går över med tiden. ;)

På kungsholmen har jag tidigare valt Amaranten och i den jämförelsen vinner Courtyard även utan status-förmåner.

Last edited:
Vi har i stort sett alltid blivit uppgraderade till en högre rumskategori när vi bokat med dem direkt i Bonvoy appen (oftast i USA)- eller fått den utsikten/våningsplanet vi önskat.
Men!! Framför allt vill jag flagga för deras price matching guarantee. 5,000 poäng eller 25% ytterligare rabatt på det lägre priset.
Mina senaste bokningar har jag på så sätt lyckas få ner från 244 usd till 168 usd resp 263 usd till 165 usd.

Toppen