Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Kul att du hittade en resa
På Tarom airlines kan man boka sittplatser gratis.
Däremot, det är lite märkligt för när min man - som har ett PNR nr och jag ett annat - så kan han välja samma plats som jag redan har valt OCH fått ”in” på min resa i SAS-appen. Så lite märkligt är det allt och frågan är om mina platser verkligen är reserverade… (och hans..)

Förr i tiden fick man ringa till Virgin och lägga till meal request men det var 2013-2014…. Borde finnas som tillval i någon app/hemsida om meal request, alt åtminstone stå på resp flygbolags hemsida. Det är en sådan vanlig request så borde finnas smidig lösning på det. Uppdatera gärna andra här när du kommit på en bra lösning
Det gick bra att logga in på KLM och Virgins respektive hemsida med bokningsnumret och välja säten och specialkost. Flyger dock Virgin ekonomi hem. Då måste man betala ungefär 500kr per person för att reservera sittplats.

Det gick bra att logga in på KLM och Virgins respektive hemsida med bokningsnumret och välja säten och specialkost. Flyger dock Virgin ekonomi hem. Då måste man betala ungefär 500kr per person för att reservera sittplats.
Lite synd att Virgin börjat ta betalt för sätesreservation i eco. Flög med dem till USA ett par gånger i eco i en 747-8 och på den tiden hade de 3-4 rader i eco i puckeln - och där fönsterplatserna hade stuvutrymme vid fönstrena också (som Biz har), plus som vanligt ovanför. Platserna hade också större benutrymme. Om liknande platser funnits idag hade jag nog tyckt det var värt att boka dem trots kostnad. Men tyvärr har väl inte Virgin kvar de flygen.

Hoppas du lyckas hitta något trevligt!
Ohhh yes!!! En resa som A L D R I G hade blivit av om inte för detta forum och mottot hugg som en kobra
Håller på att försöka ordna sista feederflighten, problem i över 10 dagar där SAS hävdar en det ena o än det andra och flighten försvinner…. Uppe i 12 samtal hittills, men skam den som ger sig tänker jag. Sedan ska jag lägga upp i posten posta bonusbokning.

Last edited:
Ohhh yes!!! En resa som A L D R I G hade blivit av om inte för detta forum och mottot hugg som en kobra
Håller på att försöka ordna sista feederflighten, problem i över 10 dagar där SAS hävdar en det ena o än det andra och flighten försvinner…. Uppe i 12 samtal hittills, men skam den som ger sig tänker jag. Sedan ska jag lägga upp i posten posta bonusbokning.
12 samtal för en feeder flight...måste var rekord.. ;)

Har gått 15 dagar från mig från att jag la på en feeder med SAS och det inte biljetterats.

Så det är galet vad det tar tid. Och de kan inte heller riktigt svara på vad som tar tid.

Har gått 15 dagar från mig från att jag la på en feeder med SAS och det inte biljetterats.

Så det är galet vad det tar tid. Och de kan inte heller riktigt svara på vad som tar tid.

Jag lärde mig lite nytt under veckan efter en i alla fall delvis liknande situation.

Allt började under den helgen då tillgängligheten plötsligt fanns. Hittade de långa benen i sökmotorn men bara som enkelresor.

Ringde in och agenten (engelsktalande utanför vanlig öppettid) ser inte ens utresan. Jag frågar om jag ska boka den och att vi sedan bygger vidare från det. Hon väntar med stort tålamod medans jag fixar. En fördel blir att namn och annat som läggs in blir helt rätt då det kommer från min profil.
Returens långa ben kopplas på utan problem. Därefter feeder (SAS till Virgin) på utvägen utan problem.
Returens feeder (från Air France) är knepigare, bästa avgången med Air France går inte utan får bli lite längre stopp och sedan SAS i Go. Agenten menade att Air France ofta hade spärrar kring detta.

Allt ser bra ut och får mailet med resplanen men inte biljetteringsbekräftelsen den skulle ta någon dag då skatter och poäng behöver räknas om.

Dagarna går, ser att bokningen ligger i appen men med notering att den behöver betalas. Biljettnummer finns men det kommer sannolikt från det enkla benet jag bokade själv.

Ringer in efter 4-5 dagar. Allt ser rätt ut, bara att vänta.

Efter 12 dagar känner jag att det är dags för nytt samtal. Kommer till en norska som jag känner har koll. Hon konstaterar att det är problem i systemet med den här typen av bokning där poängen ska dras om från enkel till ToR och samtidigt hantera feeder i annan klass. Det går helt enkelt inte.

Det som måste göras är att först bokas den om till ToR, endast långa benen, poängen justeras, därefter lägger SAS till feeders utan att något dras om. I mitt fall behöver nu feeders först bokas av. Det som ställer till det är att tillgänglighet saknas så om inte platserna kommer tillbaka uppstår problem.
Agenten föreslår att hon pratar med chefen. Hon kommer tillbaka och har fått ok att, om det behövs låsa upp två platser. Det visar sig behövas.

Hon nämner också att det var tur jag tog kontakt. Det varierar mellan bolagen hur många dagar en biljett ligger kvar obetald, i mitt fall var det 14 dagar som hade varit gränsen.

Till slut är allt på plats, poängen rasslar tillbaka innan samtalet avslutas. Tre timmar senare kommer kvittot på ombokningsavgiften och strax därefter återbetalningen av skatterna från UK då resan nu börjar i Skandinavien.

Mycket strul men löst till slut. Hade första agenten gjort det i rätt ordning hade mycket tid sparats. Kunskapsnivån är helt klart varierande men med klara guldkorn!

Nu har jag sJälv råkat ut för en mystisk sak...
Jag har en delsträcka i min Baliresa i höst, CGK - DPS, för att få loss mer tid i Jakarta ringde jag och bokade om till en senare flight, fortfarande inom ramen för 24h layover.

Platser hittades på SAS online och jag ringde in för att ändra den aktuella sträckan. Agenten bokade in platserna och skulle skicka in dessa till biljettering,

Platserna syntes också i bokningen tills idag. Sedan i förmiddags är den nya bokningen ”försvunna”…. Platser ser att finnas fortfarande. Är det bara ringa in igen och låtsas om det regnar?

Någon med erfarenhet av liknande, att bokat segment bara försvunnit??

Nu har jag sJälv råkat ut för en mystisk sak...
Jag har en delsträcka i min Baliresa i höst, CGK - DPS, för att få loss mer tid i Jakarta ringde jag och bokade om till en senare flight, fortfarande inom ramen för 24h layover.

Platser hittades på SAS online och jag ringde in för att ändra den aktuella sträckan. Agenten bokade in platserna och skulle skicka in dessa till biljettering,

Platserna syntes också i bokningen tills idag. Sedan i förmiddags är den nya bokningen ”försvunna”…. Platser ser att finnas fortfarande. Är det bara ringa in igen och låtsas om det regnar?

Någon med erfarenhet av liknande, att bokat segment bara försvunnit??
Bokade och biljetterade är två skilda saker. Om ändringen inte biljetteras går platserna tillbaks efter ett tag, vilket verkar ha skett.

Bokade och biljetterade är två skilda saker. Om ändringen inte biljetteras går platserna tillbaks efter ett tag, vilket verkar ha skett.
Det är detta jag stångats med de senaste veckorna… förvisso (eller bara) feeders men de har bokas in men aldrig gått till biljettering.
Sura var (är) att platserna försvann och gick inte att boka igen så behövt boka andra feederflyg. Sedan samma visa igen, bokat men inte biljetterat…

Det vet jag… (jobbat med IT inom sådant förut) . Men när AF släppet skede bokade jag in 2st Garuda sträckor, också det per telefon. Då tog det 5 dagar innan biljettering skedd… Men jag antar att sanningen finns i PNR historiken… Får ringa in i morgon bitti.

Toppen