Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Även jag föredrar A350 före A330, så där är vi helt klart överens.
Dock kan jag garantera dig att ingen betalar listpriser för flygplan. Min erfarenhet i branchen säger mig att rabatter på sådana nivåer inte är osannolikt bra på något vis, och hade SAS beställt A330 NEO, vilken Airbus sålt sämre än prognostiserat av, hade de inte omöjligen fått en ännu större rabatt än vad de fick på A350...
A330 Neo hade varit perfekt för Sas. Dock med dom senaste årens händelser så var det tur att det blev A350. Hade inte gått att ha asientrafik till alla destinationer med A330.

Flyger själv, vilken plats är att föredra? har hört jämnt nummer? Men 6 är kanske "för långt bak" för att matalternativen "kanske" skall ta slut?
Vänster eller höger? Var något med ljusinsläpp? Flyger till Nordamerika.

Visa bifogad bild 160000
Numera kan man välja mat i appen c:a 2 veckor före avresa, så får man maten man vill. Dessutom finns det ett extraalternativ om man väljer i appen jämfört med ombord.

Att en maskin går full är ingen garanti för att den är speciellt lönsam. Är betalningsviljan hög till Bangkok? Hur är det med cargo?
Men håller med om att en linje från Arlanda till Bangkok skulle uppskattas men är det rimligt så länge luftrummet över Ryssland är stängt?
Sedan skulle jag vilja se en linje till någon Delta-hub i USA från Arlanda men med SAS nuvarande strategi så blir det nog att fortsätta med transfer i CPH om man vill resa med SAS till Nordamerika.

Last edited:
Det stämmer, de har 2st "on order" som ska leveraras detta år/tidigt 2026. Jag hoppas på ytterligare beställningar. Öppna en helårslinja ARN-BKK, tror den skulle gå full.

För min del kan dom lika gärna flyga från OSL eller CPH.
Det viktiga är en helårslinje för egen del.
Knepigt att klämma in skollov till Thailand utan att ansöka om ledighet utöver det som ges.

För min del kan dom lika gärna flyga från OSL eller CPH.
Det viktiga är en helårslinje för egen del.
Knepigt att klämma in skollov till Thailand utan att ansöka om ledighet utöver det som ges.

Det finns andra flygbolag som flyger till Thailand även under "skollov".

Då kan man slippa ansöka om ledighet.

Men håller med om att en linje från Arlanda till Bangkok skulle uppskattas men är det rimligt så länge luftrummet över Ryssland är stängt?
Sydostasien klarar sig relativt ok, inte någon grotesk omväg som att flyga till de nordöstra delarna med Japan och dess grannar.
Men att det finnas underlaget för 2 rutter till Bangkok med SAS ställer jag mig tveksam till.

Toppen