Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Jag är jätteglad för det. Synd bara att 2 tvingades lämna. Vet det hade kunnat vara alla... Tror det spelade in att SAS fick 50% rabatt på A350 när de la beställningen. Richard Gustafsson berättade det för mig när jag frågade på diamant-event på Grand Hotell för ett antal år sen.
Även jag föredrar A350 före A330, så där är vi helt klart överens.
Dock kan jag garantera dig att ingen betalar listpriser för flygplan. Min erfarenhet i branchen säger mig att rabatter på sådana nivåer inte är osannolikt bra på något vis, och hade SAS beställt A330 NEO, vilken Airbus sålt sämre än prognostiserat av, hade de inte omöjligen fått en ännu större rabatt än vad de fick på A350...

hade SAS beställt A330 NEO, vilken Airbus sålt sämre än prognostiserat av
SAS beställde väl sina A350 under 2013. A330 NEO annonserades inte förrän 2014. Så när köpet gjordes hade den knappast sålt sämre än prognostiserat eftersom den inte fanns :)

Däremot hler jag helt med - SAS hade troligen fått lika bra rabatter på A330 NEO. Och om den faktiskt hade funnits när man beställde A350, så är det inte alls omöjligt att man gått på ren A330 fleet. Ännu mer commonality med existerande A330 hade ju haft ett värde i sig.

Även jag föredrar A350 före A330, så där är vi helt klart överens.
Dock kan jag garantera dig att ingen betalar listpriser för flygplan. Min erfarenhet i branchen säger mig att rabatter på sådana nivåer inte är osannolikt bra på något vis, och hade SAS beställt A330 NEO, vilken Airbus sålt sämre än prognostiserat av, hade de inte omöjligen fått en ännu större rabatt än vad de fick på A350...
Det vet jag att inget bolag gör. Men att få 50% på en ny flaggskeppsmodell som är väldigt eftertraktad (på en relativt liten order dessutom) är väldigt bra!

Det vet jag att inget bolag gör. Men att få 50% på en ny flaggskeppsmodell som är väldigt eftertraktad (på en relativt liten order dessutom) är väldigt bra!
En snabb googling ger vid lag att genomsnittsrabatten på A350 är 51%. Eller den var 2019 åtminstone.

Men med det sagt, så var det bara 787 (som ju dock är den mest direkta konkurrenten) och A380 som hade mindre rabatt än så. Alla andra, inklusive A330, hade mer.

Men att säga att det är "väligt bra" at pricka ganska mitt i rabatt-snittet är nog att överskatta SAS förhandling lite. Men dålig är den inte - för det är ju som du påpekar en relativt sätt liten order.

Är rad 20 att rekommendera för att sova i Plus? Jag har möjlighet att byta till 20C på ett flyg från USA (dvs. jag kommer försöka sova). Flyget är helt fullt, så jag vet att alla platserna kommer bli tagna.

Egentligen trivs jag bättre på rad 21-23 med riktig bricka och mer (?) benutrymme, men funderar på att det är skönare med rad 20 där grannen inte behöver väcka mig för att komma ut. I tråden här ser jag rekommendationer både för/emot rad 20.

Stämmer mitt antagande att 20D kan komma ut, utan att 20C behöver resa sig upp?

1733042895591.png

Flyger själv, vilken plats är att föredra? har hört jämnt nummer? Men 6 är kanske "för långt bak" för att matalternativen "kanske" skall ta slut?
Vänster eller höger? Var något med ljusinsläpp? Flyger till Nordamerika.

1733150247218.png

Rad 1 och 9 har mer benutrymme, men är väl även där bassinett-platserna är, och som sagt så är de närmare gången. Jag hade tagit rad 1, och plats H för att undvika sol i ansiktet på en resa västerut.
Jag väljer också alltid höger sida till USA och vänster hem för att undvika solen i ansiktet. Men då är jag sån som gärna sitter och tittar ut. Kan även bli rätt varmt på ”solsidan”, men borde inte vara ett problem vintertid.

Av valbara platser hade jag nog också valt rad 1, alternativt 8. Mer spring längre bak så klart, men personligen föredrar jag att ha få personer bakom mig och sitta närmst fönstret (jämna rader). Rad 10 är ett alternativ om man vill ha det så privat som möjligt då 9+10 är en egen liten minikabin. Jag tycker själv det känns lite för tråkigt och avsides (dessutom ska alla i plus och economy förbi under boarding).

Har aldrig varit med om att matalternativ tagit slut, men kan säkert hända.

1H kan vara reserverad för infants även om den ser ledig ut. När jag själv försökt boka den har jag fått ett generiskt felmeddelande. Enligt supporten var det just pga. infants (satt en äldre herre där under flygningen så den släpptes uppenbarligen så småningom). Men det lär du ju märka om den inte går att boka.

Toppen