palmen
Moderator
Självklart kan sas säga till KLM att något behöver göras. Men i grund och botten är det KLM som upphandlar och bestämmer vilken service deras handling bolag ska ha på Arlanda i detta fall.Nja det är inte riktigt så det går till med samarbete och partnerskap. SAS kan mycket väl initiera en diskussion om samarbete kring hantering av Irrops med utgångspunkten att ge kunder en bättre upplevelse på på samtliga hubbar där AF/KLM/SK har personal. Sen behöver såklart det finnas intresse från KLMs sida annars pratar man ju med en vägg. Men, min poäng är att det intresset borde finnas då det borde gynna samtliga parter.
Lufthansa kunde ju tex få till en fungerande prio boarding på Arlanda då de krävde detta, samma personal som sedan hade hand om en sas flight kunde inte få till prio boarding, då sas onekligen inte ställde krav på det tidigare.
Billigaste Lufthansa jämför jag med billigaste biljett på andra flygbolag, sen får de kalla det vad de vill. Jag har aldrig prata codeshare utan enbart vad bolagen erbjuder, och där erbjuder KLM bättre service vad det gäller välja plats på billigaste biljett, jämfört med Lufthansa.Jag menar att Lufthansa's economy light är att jämföra med SAS Go Light och att eftersom dessa biljetter inte går att boka på code-share så tycker jag inte att man kan jämföra dessa biljetter. Lufthansa är inte automatiskt sämre för att de erbjuder en lägre biljettklass som innehåller färre förmåner.
Senast jag flög KLM bjöd de även på snacks och öl ombord i ekonomi, det gör varken sas eller Lufthansa (Lufthansa bjuder på vatten och en chokladbit).