Senaste nytt

KLM usel hantering av Irrops på Arlanda

Nja det är inte riktigt så det går till med samarbete och partnerskap. SAS kan mycket väl initiera en diskussion om samarbete kring hantering av Irrops med utgångspunkten att ge kunder en bättre upplevelse på på samtliga hubbar där AF/KLM/SK har personal. Sen behöver såklart det finnas intresse från KLMs sida annars pratar man ju med en vägg. Men, min poäng är att det intresset borde finnas då det borde gynna samtliga parter.
Självklart kan sas säga till KLM att något behöver göras. Men i grund och botten är det KLM som upphandlar och bestämmer vilken service deras handling bolag ska ha på Arlanda i detta fall.
Lufthansa kunde ju tex få till en fungerande prio boarding på Arlanda då de krävde detta, samma personal som sedan hade hand om en sas flight kunde inte få till prio boarding, då sas onekligen inte ställde krav på det tidigare.

Jag menar att Lufthansa's economy light är att jämföra med SAS Go Light och att eftersom dessa biljetter inte går att boka på code-share så tycker jag inte att man kan jämföra dessa biljetter. Lufthansa är inte automatiskt sämre för att de erbjuder en lägre biljettklass som innehåller färre förmåner.
Billigaste Lufthansa jämför jag med billigaste biljett på andra flygbolag, sen får de kalla det vad de vill. Jag har aldrig prata codeshare utan enbart vad bolagen erbjuder, och där erbjuder KLM bättre service vad det gäller välja plats på billigaste biljett, jämfört med Lufthansa.
Senast jag flög KLM bjöd de även på snacks och öl ombord i ekonomi, det gör varken sas eller Lufthansa (Lufthansa bjuder på vatten och en chokladbit).

Men har du fått välja fritt på KLMAF economy som Elite+? Dvs. inte som för mig och Fredah att man får hålla sig till godo med säten i bakre delen av planet?
Har bara bokat Business och då har jag kunnat välja plats gratis utan problem. Men ser inte det som något problem i ekonomi, vill jag ha en specifik plats så betalar jag för den och räknar in det i priset.
Ungefär som att KLM skulle erbjuda KLM ECO LIGHT där stolsval inte ingår med status, och sen ha en KLM ECO NORMAL där man med status får välja stol och välja att ta 300 kronor extra för normal biljetten.

Säg att KLM är 500 billigare än Lufthansa till Barcelona, men välja säten fritt skulle kosta 500 kronor extra. Då blir priset densamma om man vill ha samma service.

Har bara bokat Business och då har jag kunnat välja plats gratis utan problem. Men ser inte det som något problem i ekonomi, vill jag ha en specifik plats så betalar jag för den och räknar in det i priset.
Ungefär som att KLM skulle erbjuda KLM ECO LIGHT där stolsval inte ingår med status, och sen ha en KLM ECO NORMAL där man med status får välja stol och välja att ta 300 kronor extra för normal biljetten.

Säg att KLM är 500 billigare än Lufthansa till Barcelona, men välja säten fritt skulle kosta 500 kronor extra. Då blir priset densamma om man vill ha samma service.
Jo så klart - jag åker business hem och där har jag kunnat välja fritt. Kan bara konstatera att det är sämre än vad det var under *A - att jag kan betala för att få ett annat säte ändrar inte på det. Jag kan även betala för lounge men föredrar att det ingår i min status. Jag kan betala för extra bagage men föredrar att det ingår i status osv. osv.

Blir extra bökigt att köpa till tillval när det som i detta fall är en jobbresa som ska bokas genom jobbets system.

SAS är mig veterligen inte ground handling/service partner för KLM på ARN. Därmed har de absolut inget med detta att göra
Jag tror det ligger mycket k just den punkten. När sas ground var handling för Lufthansa var det smidigare där också, men när de gick över till aviator försvann mycket avfden smidigheten.

(klm har menzies)

Att dålig service av aktuellt slag skulle vara något särskilt Arlandaproblem håller jag inte med om. AF/KLM har Aviator som handlingagent i Köpenhamn och de kör också med stängd lucka och ett telefonnummer emellanåt. Det finns en del som gärna vill få det till att just Arlandas personal är markant sämre än alla andra, om det hela inte är SAS fel förstås, då är det lika illa även på andra flygplatser.

Testa KLMs whatsapp nästa gång
Tack för tipset det ska jag verkligen göra, lite märkligt att de inte skriver det på luckan. De allra flesta idag föredrar ju chatt över att sitta i telefonkö.
Lufthansa har en riktigt bra chatt som löser de flesta vanliga problem eller frågor om ombokningar. Jag lyckades inte hitta något motsvarande hos KLM.
Att dålig service av aktuellt slag skulle vara något särskilt Arlandaproblem håller jag inte med om. AF/KLM har Aviator som handlingagent i Köpenhamn och de kör också med stängd lucka och ett telefonnummer emellanåt. Det finns en del som gärna vill få det till att just Arlandas personal är markant sämre än alla andra, om det hela inte är SAS fel förstås, då är det lika illa även på andra flygplatser.
Jag instämmer, jag har även varit med om att Lufthansa inte har någon bemanning på CPH när jag behövt hjälp med ombokning men då har jag fått hjälp antingen via chatten eller vid gate. Har dock ingen erfarenhet av KLM på CPH.

Testa KLMs whatsapp nästa gång

Tack för tipset det ska jag verkligen göra, lite märkligt att de inte skriver det på luckan.
:)

1741958252078.png

Last edited:
Haha snyggt! Får skylla på adrenalinet från upprördheten av att mötas av en lapp.
Men tanken slog mig nog inte heller att det skulle kunna vara en framkomlig väg, de flesta jag har haft kontakt med via WhatsApp har bara automatiska svar som inte kan lösa ombokning eller dylikt (Air India och Turkish).
Är lite hit-och-miss det där. Sist tog det sju timmar innan jag fick svar över WhatsApp från KLM men det är definitivt värt ett försök.

Toppen