Senaste nytt

AMEX regler för välkomstbonus eller värvningsbonus

Optonova

Medlem
Har ett SAS AMEX Elite betalkort och funderar på att byta till SAS AMEX Elite kreditkort. Kan jag få Eurobonuspoäng i bonus i samband med bytet?

Läser på AMEX website: "Just nu får du 15 000 Eurobonus Bonuspoäng i välkomstgåva". Vidare anges "Erbjudandet gäller endast personer som inte har varit kort- eller extrakortsmedlemmar under de senaste 12 månaderna, samt under förutsättning att du handlar för minst 45 000 kr t.o.m. 30/6/2025.".

Vidare så finns AMEX värvningsbonus på 45 000 Eurobonus poäng för både värvaren och den som blir värvad. Återigen läser jag att "erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-kort under de senaste 12 månaderna.".

Finns det någon möjlighet att för mig som har ett AMEX-kort idag, men som vill byta AMEX produkt till annan typ av AMEX kort, att få Eurobonuspoäng i samband med bytet?

Nej, inte med nuvarande regler.
Den enda möjligheten på sistone har isåfall varit vid specifika uppgraderings-kampanjer/byte av kort uppåt i stegen.
Vilket alltså då heller inte varit möjligt för SAS Elite och Platinum-innehavare, då de är topp-korten i respektive ”stege”.

Lånar tråden med relaterad fråga - är 12 månader samma sak som 365 dagar? Minns jag sa upp mitt kort i början av mars förra året och frågan är om man kan "hänga på låset".

Lånar tråden med relaterad fråga - är 12 månader samma sak som 365 dagar? Minns jag sa upp mitt kort i början av mars förra året och frågan är om man kan "hänga på låset".
Du kan ansöka, så noga är inte AMEX. Man vill bara inte att det avslutas och tecknas nya kort var tredje/sjätte månad.

Du kan ansöka, så noga är inte AMEX. Man vill bara inte att det avslutas och tecknas nya kort var tredje/sjätte månad.
Fast ”risken” är ju att @HerrBot ansökan godkänns men inte kvalificerar för välkomst- och/eller värvningsbonus och då måste vänta ytterligare 12 månader.
Jag har själv ett uppehåll från Amex och tänkte ansöka som tidigast den 1/12-2025 (betalade slutfaktura 29/11 2024). Överdrivet? Kanske, men jag vill slippa krångel.

Fast ”risken” är ju att @HerrBot ansökan godkänns men inte kvalificerar för välkomst- och/eller värvningsbonus och då måste vänta ytterligare 12 månader.
Jag har själv ett uppehåll från Amex och tänkte ansöka som tidigast den 1/12-2025 (betalade slutfaktura 29/11 2024). Överdrivet? Kanske, men jag vill slippa krångel.
Jag kan intyga att det går efter 10månader.

Jag kan intyga att det går efter 10månader.
Kan du garantera att det kommer fungera för alla att 12 månaders gränsen egentligen inte gäller och det räcker med 10 månader?
Eller har det fungerat en gång för dig?

Alla gör ju som de vill, reglerna har varit tydliga om detta, men vi vet ju också att regler inte alltid följs och att även misstag kan ske. Upp till var och en vad man vill riskera.

Som datapunkt så klantade jag mig i höstas och missade 24-månaderskarantänen på EBMC med ca 1 månad i höstas, inga välkomstpoäng där. Jag skulle se till att hamna på rätt sida gränsen, gärna med lite marginal.

Kan du garantera att det kommer fungera för alla att 12 månaders gränsen egentligen inte gäller och det räcker med 10 månader?
Eller har det fungerat en gång för dig?

Alla gör ju som de vill, reglerna har varit tydliga om detta, men vi vet ju också att regler inte alltid följs och att även misstag kan ske. Upp till var och en vad man vill riskera.
Har jag påstått att jag kan garantera något? Jag delar bara med mig av min erfarenhet. Om du har en annan erfarenhet av AMEX, varsågod och dela med dig.

Toppen