Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Nu har upprampningen på svensk inrikes kommit en bit påväg med en mix av Braathens, SAS och SAS Connect och Cityjet :) Alla destinationer som ska trafikeras har nu trafik :)

Braathens produktionen har successivt ökat enligt följande (både inrikes & utrikes)

Vecka 1-2: Strax över 20 flighter/dygn.

Vecka 3-4: Strax över 40 flighter/dygn (2 maskiner i CPH inräknat).

Vecka 5 fram till idag: Strax över 60 flighter/dygn (2 maskiner i CPH inräknat).

Ca 10 ATR maskiner är igång för SAS nu (även om alla inte används varje dag ännu).

SE-MKF fick tyvärr en knuff av en avisningsbil på Arlanda häromdagen. Verkar dock inte blivit något större skada då maskinen flög tom till Malmö dagen efter och idag vidare till Toulouse (antingen för reperation eller om det är dax för SAS livery?)

SE-MKA är också i Toulouse just nu för ommålning :)

Totalt tre ATR maskiner flyger hittills med ny SAS livery :)
 

2024 minskade trafiken bl.a. pga "bristande konkurrens" uppges det i inslaget. 2025 finns det i stort sett bara en aktör, som visserligen just nu ökar trafiken men om avsaknad av konkurrens betyder högre priser kanske det inte kommer att gå att fylla flygen och vi ser en negativ spiral.
 

2024 minskade trafiken bl.a. pga "bristande konkurrens" uppges det i inslaget. 2025 finns det i stort sett bara en aktör, som visserligen just nu ökar trafiken men om avsaknad av konkurrens betyder högre priser kanske det inte kommer att gå att fylla flygen och vi ser en negativ spiral.

Det nämns ju fler faktorer än bristande konkurrens. Och konkurrenterna har ju försökt men inte lyckats, även lågprisflyget.

Och det är ju en nedåtgående trend som började långt innan pandemin. Så frågan är väl egentligen om man ska fortsätta harva om inrikesflyget eller acceptera att det är andra förutsättningar nu, anpassa sig och gå vidare. Man kan ju inte tvinga folk att flyga.
 
Det nämns ju fler faktorer än bristande konkurrens. Och konkurrenterna har ju försökt men inte lyckats, även lågprisflyget.

Och det är ju en nedåtgående trend som började långt innan pandemin. Så frågan är väl egentligen om man ska fortsätta harva om inrikesflyget eller acceptera att det är andra förutsättningar nu, anpassa sig och gå vidare. Man kan ju inte tvinga folk att flyga.
De som bor tillräckligt långt bort flyger fortfarande i ungefär samma takt (Kiruna, Luleå), men de kortare distanserna ser en större minskning. Från statistiken tycker jag att det ser ut som att den stora nedgången kommer från Göteborg och Malmö som tidigare var stora på inrikesflyg, men numera är mindre än Umeå.
 
De som bor tillräckligt långt bort flyger fortfarande i ungefär samma takt (Kiruna, Luleå), men de kortare distanserna ser en större minskning. Från statistiken tycker jag att det ser ut som att den stora nedgången kommer från Göteborg och Malmö som tidigare var stora på inrikesflyg, men numera är mindre än Umeå.

Ja, där det inte finns alternativ så är man ju hänvisad till flyget. Men kanske är det så att folk helt enkelt föredrar andra sätt att resa från de orterna nu och då blir det knasigt om man klamrar sig fast vid det gamla.
 
Affärsresorna måste ju stå för en väldigt stor del av minskningen inrikes och upphörde väl i princip helt under pandemin. I branschen jag har jobbat i med i princip resor för möten i Stockholm varje vecka under min tidiga karriär (med årskort på SAS och senare SJ) så har ju dessa numera i princip helt ersatts med digitala möten. Dessutom har många mixade möten efter pandemin, med några i mötesrum och andra online, blivit helt digitala med alla deltagare online om någon deltagare finns på distans. Här sparar företagen stora pengar på resor som aldrig blir av och jag har svårt att se att affärsresorna någonsin kommer att öka igen.
 
Första bilden på SE-MKM i uppdaterad kostym! :)

Före:
Screenshot_20250208_222742_Flightradar24.jpg


Efter:
Screenshot_20250208_222756_Flightradar24.jpg
 
Det gick att de facto lägga ner Bromma utan vare sig ny bana eller terminal tydligen!
Fast nu är ju Bromma flygplats inte de facto nedlagd... Visst är trafiken för stunden blygsam och består mest av privatflyg och ambulansflyg men flygplatsen är högst operativ. SAS fick BRA att lägga ned sin trafik i egen regi genom att ge dem ett par miljarder för att bli deras underleverantör i stället och det var säkerligen en win-win för de två flygbolagen som gav BRA en säker intäkt samtidigt som SAS blev av med en av sina större konkurrenter men nån ska ju betala och det lär bli passagerarna genom högre biljettpriser.

Skulle man på riktigt lägga ned Bromma utan att bygga en ny rullbana på Arlanda lär det slå tillbaka på kapaciteten för flygtrafiken i Stockholm om man ska tro på Eurocontrols progons för ökningen i flygtrafik för Sverige under de kommande 5-10 åren - kapaciteten på Arlanda skulle då slå i taket under peaktid morgon och eftermiddag redan om ca 5 år.
 
Toppen