Senaste nytt

ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

Såg denna korta artikel där de intervjuat ANAs vd som skulle sagt "Vi lovar att vår satsning ska hålla på i tre år. Men det går bra, vi har redan nu en beläggning på 80 procent." Hoppas det stämmer.
Trots denna optimistiska ton finns fortfarande inga flighter bokningsbara senare än 23 oktober.

Hoppas också att det verkligen stämmer, jag flyger gäran ANA på sträckan. Hade varit trevligt om det såldes med anslutning från övriga sverige men det lär väl inte hända nu när SAS kontrollerar typ 100% av inrikesflygen.

Det första jag tänkte när jag läste ovan var "Wow, hur kan ANA ha 80% när Finnair som är välkänt och etablerat på marknaden öppnar 5 linjer från Stockholm och sedan måste lägga ner allt."
Antingen har ANA överdrivit lite eller så är Finnair helt enkelt väldigt dåliga på att välja och sälja rätt rutter från Stockholm.

Det mest logiska är att Finnair i så fall misslyckades på den japanska marknaden.
Är det någon som sett passagerarna och kan säga om det är japaner eller inte?
Förlåt, det var inte en äpple-mot-äpple-jämförelse jag gjorde, Japan var inte med i Finnair satsningen. Dvs en möjlighet är att AY valde destinationer som inte säljer från ARN, men då är ju frågan hur de kunde plocka 5 olika destinationer som alla säljer sämre.

För ANA skulle jag tro att det är en ganska stor del japaner. Ren gisning.

Last edited:
Aurora/norrsken är stort dragplåster för besökare från Asien just nu. Satt bredvid ett par från Japan på en flygning SIN-CPH som skulle till Kiruna och turista, men nu kan dom flyga dit snabbare med bara ett byte.
Jag har inte läst BC på någon vecka, har SAS lagt ner SK2898 mellan CPH och KRN?
Måste läsa BC mer regelbundet.
.

Hoppas också att det verkligen stämmer, jag flyger gäran ANA på sträckan. Hade varit trevligt om det såldes med anslutning från övriga sverige men det lär väl inte hända nu när SAS kontrollerar typ 100% av inrikesflygen.
Nyfiken nisse kollade upp det. Finns interline avtal från ANA till SAS (och omvänd). ANAs fares tillåter påbyggnad i sin routing (så länge man flyger långa benet med från Japan eller Korea?!?). Jag antar därmed att du får tillgång till vanliga biljettpriser på SAS. Kollade random vecka i maj, knappt 10tkr för t&r KRN-ARN-HND i ekonomi.

Toppen