Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Gällande den senaste förändringen i intjäning av nivåpoäng förutsätter jag även att Amex räknat på kortinnehavares spend och att syftet är att dra ned antalet utbetalda nivåpoäng på totalen.
Kan ju också tex vara så att för många skaffar elite som ett sätt att köpa nivå poäng, och sedan inte använder kortet. Då tjänar amex inga pengar. Sas själva säljer väl 20000 nivå poäng för 20000 kr (med begränsningar). Det är mer än 3 gånger vad amex drar in på årsavgiften. Nu har amex garanterat ett bättre pris på nivå poäng än vad konsumenten har men det är ändå rätt stor skillnad, om de inte får ut några andra intäkter alls.

Eurobonusguiden postade nedan länk nyss:

Tldr:
Premium:
Man kommer inte längre kunna använda 2-4-1 vouchers från Amex Prem för resor i biz/first.

Elite:
Man kommer tjäna 6 nivåpoäng/100kr istället för att få 20k statuspoäng. Obegränsat antal.
Jag har bryt 31 mars/1 april och fick in mina 20 000 i november.
Fattar jag rätt att det första året kommer jag bara kunna tillgodoräkna mig 11 månaders spend för nivåpoängen?

Fattar jag rätt att det första året kommer jag bara kunna tillgodoräkna mig 11 månaders spend för nivåpoängen?
Ja, det ser så ut. Även nivåpoängen kommer månaden efter spend.

Ur frågor och svar under "SAS Amex nya villkor", https://www.americanexpress.com/sv-se/kundservice/
Från och med 1 april kommer du få dina intjänade variabla Nivåpoäng den 8 maj 2025..

Jag tolkar som att du borde få en överföring i April eftersom du då ligger på andra sidan året. Men tolkar man texten nedan från FAQ så går de per den 31a mars vilket gör att du inte skulle kvalificera:

"Om du inte har fått dina 20 000 nivåpoäng under din nuvarande EuroBonus-kvalifikationsperiod (per den 31 mars 2025), kommer SAS att överföra dem till ditt konto runt den 1 april."

Om man signar upp för Elite nu, får man då fortfarande 20 000 nivåpoäng? Dvs om jag inte har Elite nu, vore det bästa egentligen att signa upp så att jag får det innan 1 april och därmed 20 000 nivåpoäng, och sedan dessutom 6 nivåpoäng per 100 kr därefter?

Om man signar upp för Elite nu, får man då fortfarande 20 000 nivåpoäng? Dvs om jag inte har Elite nu, vore det bästa egentligen att signa upp så att jag får det innan 1 april och därmed 20 000 nivåpoäng, och sedan dessutom 6 nivåpoäng per 100 kr därefter?
Ja exakt, signar du upp innan 1 April så får du fortfarande 20k nivåpoäng. Sedan efter 1 April kan du fortsätta tjäna nivåpoäng med 6 nivåpoäng/100kr. Se till att bli värvad bara, du får 45k bonuspoäng istället för 15k. Bäst är att invänta nästa kampanj (ger kanske 60k ist för 45k), bör väl komma en i Mars förmodligen men inget vet ju såklart. Detta om man inte vill börja jobba med spend redan nu mot 2-4-1 vouchers.

Har du Premium redan så finns det ju 20k uppgraderingskampanj nu. Så beror mer på om man hinner få ihop voucher innan 1 April eller inte.

Last edited:
Tack @Emil123 ! Kanske tar det dock lite tid för dem att godkänna ansökan också, och kanske vill de inte ha någon kampanj i mars innan 20k-villkoren löpt ut?
Ansökan brukar bli godkänd från instant till ett par dagar.
Nej ingen vet såklart om/när det kommer kampanj, kan ju vara skillnad nu i och med villkorsändringen.
Främst anledningen att skaffa Elite nu skulle jag säga är att man vill starta spend mot 2-4-1, annars kan man nog vänta i alla fall Februari ut.

Toppen