Du är medveten om att det är 200k poäng, inte kronor på MC Premium för business?Hej, funderar på att säga upp AMEX premium. Jag vill kunna boka business bonusresor. Tycker att SkyTeam bonusresor i business kostar för många poäng, föredrar SAS för 50 000.
Jag kan uppnå Fly Premium +200k och då boka SAS business för 30 000 poäng.
Antingen uppgraderar jag till AMEX elite för att kunna boka business med 2-4-1 eller säger upp AMEX helt. Jag kommer inte upp i mer än en voucher per år.
Enda anledningen som jag ser till att uppgradera till AMEX elite är för att kunna boka en SAS bonusresa för 25 000 poäng med en voucher i stället för 30 000 med Fly Premium.
Har jag missat något?
Mitt hamnade på nya kortet direkt, innan jag fått det fysiska. Så fort jag fick meddelandet i appen/apple pay att kortet var uppgraderat.Någon som vet var spend hamnar om man beställt upgrade? Hamnar den på "gamla" kortet ända till man fått det fysiska nya kortet och aktiverat det eller hamnar det redan på det nya under tiden man väntar på det?
Det jag fått höra är att spend hamnar på nya uppgraderade kortet när det du fått det nya kortet i din profil.Någon som vet var spend hamnar om man beställt upgrade? Hamnar den på "gamla" kortet ända till man fått det fysiska nya kortet och aktiverat det eller hamnar det redan på det nya under tiden man väntar på det?
Dom bytte ju försäkringsbolag vid nyår, men tidigare med AXA gällde gamla kortets försäkring vid uppgradering, och vid nedgradering gäller nedgraderade försäkringen vid resa. Kan vara fel nu, så kolla gärna med försäkringsbolagetHur ska man resonera, vi har en resa bokad betald med mitt premium, halva boendet plus flygskatterna. Om jag uppgraderar gäller väl inte försäkringen. Jag lär inte klara komma upp i 150k i spend till första april men har några större utgifter snart. Om jag tar beslutet att byta till Elite (vilket det lutar åt, man är ju fast i det här nu) och gör det nu hinner vi nog få bägge 2 för 1 på det kortet i år.
Då är frågan om man antingen ska krångla och boka om boendet osv för att få försäkringen på elite kortet, eller om man helt enkelt ska strunta i försäkringen, det mesta går väl ändå på hemförsäkringen vad jag kan förstå när jag läser villkoren. Eller så bara köra vidare med premium tills efter den bokade resan i maj.
Hur hade ni tänkt, är det något jag bommat? Hjälp.![]()
Prata med dom och se vad som gäller, din hemförsäkring lär täcka det mesta ändå som du kan råka ut för på resan, alternativt skaffa separat reseförsäkring om nu inte försäkringar gäller eller är tillräckligt bra.Hur ska man resonera, vi har en resa bokad betald med mitt premium, halva boendet plus flygskatterna. Om jag uppgraderar gäller väl inte försäkringen. Jag lär inte klara komma upp i 150k i spend till första april men har några större utgifter snart. Om jag tar beslutet att byta till Elite (vilket det lutar åt, man är ju fast i det här nu) och gör det nu hinner vi nog få bägge 2 för 1 på det kortet i år.
Då är frågan om man antingen ska krångla och boka om boendet osv för att få försäkringen på elite kortet, eller om man helt enkelt ska strunta i försäkringen, det mesta går väl ändå på hemförsäkringen vad jag kan förstå när jag läser villkoren. Eller så bara köra vidare med premium tills efter den bokade resan i maj.
Hur hade ni tänkt, är det något jag bommat? Hjälp.![]()
Ja 1 plats är väl ingen riktigt Big deal att mecka ihop.. Men 4 är numer väldigt svårt. Inte omöjligt.. Men svårare än under Star alliance tiden. Främst pga att Turkish o TAP väldigt ofta släppte 4 till alla möjliga destinationer ofta 365 dar innan..Det ändrades väl för någon vecka sedan enligt info jag läste, dock inte testat själv och lär vara agent roulette också.
Jag bokade mina 3 awards i dec/jan, dvs drog inte nytta av något första veckorna.
Sökte även en hel del själv för miljon utnaningen även om inget bokades och jag hittade massor av Awards, dock inte varje dag, till Asien, USA och mellan Asien och USA. Nog för att mycket var med Kenyan, Saudi och Garuda, men det fanns tillgänglighet i Business.
Att det är svårare nu med bokningar kan vi nog alla konstatera, att det är "omöjligt" håller jag dock inte med om. Men som sagt, saker har förändrats och kommer fortsätta ändras. Hade vi inte haft möjligheten boka via Wien med Lufthansa hade det varit dåligt med möjligheter senaste åren på Star Alliance också.
Vet ni hur länge det brukar ta för dom att uppdatera i appen?Mitt hamnade på nya kortet direkt, innan jag fått det fysiska. Så fort jag fick meddelandet i appen/apple pay att kortet var uppgraderat.