Senaste nytt

Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Är ett väldigt gnäll på att folk tycker Elit är för dyrt och att man ska betala 500 kr i månaden.
Jag kan ha förståelse för det om man är ensam och inte har så stor spend. Men annars förstår jag inte alls faktiskt. Har nu haft Elit och MC premium sen 2018 och betalat 46935 kr för att ha dessa kort, men vad har dessa två kort gett mig i kickback då?

Jo massor av resor i en kabinklass som jag bara drömt om och som jag bara trodde rika personer hade råd med.
Om man är lite kreativ och läser runt lite på olika sidor finns mycket enkla tips för att få upp spend och få in mängder av EB-poäng.
Så klart tycker vi olika i detta och hittills har jag TOTALT betalat 95000 kr inklusive skatter och avgifter sen 2018.

För de 95000 kr har jag och min familj åkt till delar av världen vi aldrig skulle åkt till
Hade jag inte hittat till BC hade inte någon av dessa resor blivit av och vi hade väl köpt nån charterresa då och då.
Så ett stort tack till alla här på BC

1737634560154.png

Har fortfarande Elite betalkortet (7.5 tkr/år) där årsavgiften betalades i augusti och funderar på att byta till Elite kreditkortet (6 tkr/år).

Om jag skaffar Elite-kredit före 1 april, får jag då 20k poäng i april och därefter 6 poäng/100 kr
på både betal- och kreditkortet?

Tolkar jag tråden rätt så verkar det så men i infomejlet stod bara att de 20k poängen ersätts med 6 poäng/100 kr från 1:a april.

Har fortfarande Elite betalkortet (7.5 tkr/år) där årsavgiften betalades i augusti och funderar på att byta till Elite kreditkortet (6 tkr/år).

Om jag skaffar Elite-kredit före 1 april, får jag då 20k poäng i april och därefter 6 poäng/100 kr på både betal- och kreditkortet?

Tolkar jag tråden rätt så verkar det så men i infomejlet stod bara att de 20k poängen ersätts med 6 poäng/100 kr från 1:a april.
Beror på, kolla på villkoren eller några sidor bak i tråden där dom finns :) Men 6p/100kr får alla i april, huruvida du får 20k poäng beror på

Fattar inte riktigt. Om jag tjänar in en voucher innan 1 April 2025. Kan jag då använda den som vanligt, eller måste jag också boka en resa innan 1 April 2025?

"Gamla" vouchers kommer funka precis som när de tjänades in. Om du tittar på länken i första inlägget i denna tråd så finns det en FAQ som besvarar denna och många andra frågor.

Fattar inte riktigt. Om jag tjänar in en voucher innan 1 April 2025. Kan jag då använda den som vanligt, eller måste jag också boka en resa innan 1 April 2025?

Denna och många andra frågor besvaras som sagt var i FAQ i länken i första inlägget i denna tråd.

Jag tycker det är kantboll om jag ska uppgradera till Elite, eller lägga ner AMEX helt. Jag har legat på 350-400 ksek spend på mitt Premium och utnyttjat 2-4-1 till USA i SAS Business en gång om året med frugan. Men det är svårare och svårare att hitta biljetter från annat än CPH, och jag har inte orkat sätta mig in i SkyTeam. Alternativet är att uppgradera till Elite och satsa på 2x2-4-1 med hela familjen, men då krävs mer spend, kunskap och engagemang för att lyckas boka någonting känner jag.

Om du drar in 200.000+ poäng om året och söker bara SAS är SAS Mastercard Premium kanske ett bra alternativ. Det går ju då att boka hur många resor och resande per resa i business class till go pris.

Kan Premium Economy tänkas vara på plats vid tidpunkten för ändringarna eller tror ni det dröjer? Om tillgängligheten är god så kan det ändå kompensera lite även om känslan är att Premium gått från "Jättebra" till "OK+" medan Elite är en liten förbättring (för folk med stålar).

Är ett väldigt gnäll på att folk tycker Elit är för dyrt och att man ska betala 500 kr i månaden.
Jag kan ha förståelse för det om man är ensam och inte har så stor spend. Men annars förstår jag inte alls faktiskt. Har nu haft Elit och MC premium sen 2018 och betalat 46935 kr för att ha dessa kort, men vad har dessa två kort gett mig i kickback då?

Jo massor av resor i en kabinklass som jag bara drömt om och som jag bara trodde rika personer hade råd med.
Om man är lite kreativ och läser runt lite på olika sidor finns mycket enkla tips för att få upp spend och få in mängder av EB-poäng.
Så klart tycker vi olika i detta och hittills har jag TOTALT betalat 95000 kr inklusive skatter och avgifter sen 2018.

För de 95000 kr har jag och min familj åkt till delar av världen vi aldrig skulle åkt till
Hade jag inte hittat till BC hade inte någon av dessa resor blivit av och vi hade väl köpt nån charterresa då och då.
Så ett stort tack till alla här på BC

Visa bifogad bild 162013

Samma här.. Säkert bränt motsvarade i skatter avgifter och kortavgifter.
Men vi 4 i familjen har rest till ställen man inte ens hört om när man var barn.
Guam
Saipan
Palau
Tokyo
Mauritius 2 ggr
Chicago
Miami 2 ggr
Vietnam 2 ggr
Malaysia 2 ggr
Osv ner jag säkert glömt bort (inom usa). Allt i C.

Samt Colorado 2 ggr och Mauritius för LH-poängen från det kortet..

Toppen