Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Hachans skrev:Plus ställer till med en hel massa problem även på revenuesidan.Du kan boka en hel resa i C som involverar andra Skyteambolag och ett ben i SAS men bli placerad i GO hos SAS för att bolagen inte kan/vill placera dig i Plus automatiskt.Det går dock om man ber om att bli seatad manuellt men försöker man ändra plats hos tex SAS så blir det tekniskt fel.Klicka för att utvidga...
Hände precis min vän som köpt en T/R med AF i C till BKK. AF ville/kunde inte seata honom med mig i Plus på feedern till CDG med SK, sjukt att den som betalar 32.000 för sin biljett får hitta i GO medan jag sitter i Plus på en awardbokning.



Menar du att SK kan lösa det?
 
Kebalibre skrev:Hände precis min vän som köpt en T/R med AF i C till BKK. AF ville/kunde inte seata honom med mig i Plus på feedern till CDG med SK, sjukt att den som betalar 32.000 för sin biljett får hitta i GO medan jag sitter i Plus på en awardbokning.Menar du att SK kan lösa det?Klicka för att utvidga...


Nej inte SAS, skriv till AF på whatsapp. Fråga om att få seating på de platser ni vill ha. De ser i sina bokningssystem bara en enda stor ekokabin. Bland inte in några andra begrepp som Plus etc, utan säg bara att ni inte kan seata sig själva eftersom det flygs av SAS och appen inte visar någon seatmap.



Man kan utnyttja detta också om man bokar codeshare i eco med AF/KLM där ett av flygen är SAS.
 
Att betala för val av sittplats i business med KLM, är det standard på award-bokningar? Ganska dyrt också, 1380 SEK. Det var gratis på AF.
 
Napapijri skrev:Att betala för val av sittplats i business med KLM, är det standard på award-bokningar? Ganska dyrt också, 1380 SEK. Det var gratis på AF.Klicka för att utvidga...
Jeg mener du kan vaelge 1-3 dage foer rejse, afhaengig af Skyteam status. Dette gaelder i hvert fald for FB status. I modsat fald kan det maaske loese ved check-in. 1380 kroner er alt for meget...?
 
Napapijri skrev:Att betala för val av sittplats i business med KLM, är det standard på award-bokningar? Ganska dyrt också, 1380 SEK. Det var gratis på AF.Klicka för att utvidga...
Japp, lite sporadiskt vilken sträcka.

Min bokning vill dom ha 1750 för plas val i business
 
Napapijri skrev:Att betala för val av sittplats i business med KLM, är det standard på award-bokningar? Ganska dyrt också, 1380 SEK. Det var gratis på AF.Klicka för att utvidga...
Vi behövde inte betala för Amsterdam - Aruba. Kunde inte välja plats på sas men gick bra på klm
 
LasseFoppa skrev:Hur fick du tag i C till CPT? Har letat som en tok. Hittar bara till JNB.Klicka för att utvidga...
Jag sökte och bokade på SAS. Tror det underlättar om du kollar Amsterdam - Cape Town först, och sedan provar att lägga på olika anslutningar typ Arlanda, Linköping och Göteborg.
 
Emil123 skrev:När letar du till CPT? Hittade en del dit med KQ när jag kikade annat.Klicka för att utvidga...
Letar frekvent en månad framåt ungefär. Vi ska när som helst åka dit för adoption så har inget klart datum utan ligger bara och kollar biljettillgången hela tiden. Hittar ganska mkt till JNB hela tiden men inte mkt till CPT. Blir nog att flyga till JNB och sen köpa biljett till CPT.
 
För er som bokat sedan alliansskiftet. Vad har erfarenheten varit med "feeder flights"? Kan SAS trolla fram award space på dessa efter behov? Som det ser ut så upplever jag att tillgängligheten på awardsäten är helt ok utifrån skyTeam hubbarna men det är helt tomt med flyg för att faktiskt ta sig till LHR/AMS/CDG.
 
JacobGBG skrev:För er som bokat sedan alliansskiftet. Vad har erfarenheten varit med "feeder flights"? Kan SAS trolla fram award space på dessa efter behov? Som det ser ut så upplever jag att tillgängligheten på awardsäten är helt ok utifrån skyTeam hubbarna men det är helt tomt med flyg för att faktiskt ta sig till LHR/AMS/CDG.Klicka för att utvidga...
Har ombokat+bokat feederflights från GOT-LHR/CDG. Man verkar ju alltid behöva ha minst ett byte i CPH eller AMS, har också på båda dessa åkt med KLM biz vilket kanske gör det enklare (biz hela vägen ist för biz+plus).
 
Emil123 skrev:Har ombokat+bokat feederflights från GOT-LHR/CDG. Man verkar ju alltid behöva ha minst ett byte i CPH eller AMS, har också på båda dessa åkt med KLM biz vilket kanske gör det enklare (biz hela vägen ist för biz+plus).Klicka för att utvidga...
Yes, men kunde du se tillgängligheten online på awardsäte eller var det något som kundtjänst löste under huven?
 
JacobGBG skrev:För er som bokat sedan alliansskiftet. Vad har erfarenheten varit med "feeder flights"? Kan SAS trolla fram award space på dessa efter behov? Som det ser ut så upplever jag att tillgängligheten på awardsäten är helt ok utifrån skyTeam hubbarna men det är helt tomt med flyg för att faktiskt ta sig till LHR/AMS/CDG.Klicka för att utvidga...


Jag såg i alla fall awardsäten online på mina feeders till/från ARN - LHR (och JFK - BNA).
 
Emil123 skrev:Har ombokat+bokat feederflights från GOT-LHR/CDG. Man verkar ju alltid behöva ha minst ett byte i CPH eller AMS, har också på båda dessa åkt med KLM biz vilket kanske gör det enklare (biz hela vägen ist för biz+plus).Klicka för att utvidga...
Samma för mig. Hittar lätt resor till (på sas hemsida) hubbarna men inte direktflyg. Jag gillar när det inte när direktflyg (så länge det är business) men om man ska iväg långt så har man ju tyvärr inte så många flighter att spela på (max 8).
 
Upplever att det varit extremt svårt med feeder flights av flera anledningar



- Många i personalen känner inte ens till reglerna, utan hävdar bestämt att det är en resklass per väg oavsett ombokning eller inte. Blir en oändlig diskussion (jag borde bara lägga på)



- Vissa dagar helt soprena, även om man har hela dygnet som spelrum och söker mellan destinatoner som bör ha många alternativ. Hittade exempelvis inte en enda möjlig anslutning LHR-OSL en vanlig dag i juni. Känns helt obegripligt.



- Fick senast nekat pga "most resonable routing" pga fyra segment för att komma till slutdestination i Afrika på utresan (tar gärna två men det finns ju inte?!)



- Vissa (till synes slumpmässiga) feeders går inte att kombinera med bokningen i övrigt för vissa datum, men fungerar på andra datum för identiska segment i övrigt, dvs verkar ej vara knutet till vilka bolag man redan har i bokningen



- Ovan hade kunnat mildras om agenten la ner alla segment oavsett sina interna regler först, för att bekräfta att det faktiskt går att göra en biljett, och sedan dra den tröttsamma, men obligatoriska bokningen av de långa benen i biz för att sedan boka om och lägga på feeders, men det har samtliga jag pratat med vägrat. Har slutat i timlångt samtal för att ändå falla på målsnöret med sista feedern



Som många konstaterat är värdet på poängen just nu väldigt mycket lägre än innan om man inte är sugen på USA eller Karibien, vilket jag inte är. Får hoppas att det blir bättre, men det känns mörkt nu..
 
RhinoG skrev:- Fick senast nekat pga "most resonable routing" pga fyra segment för att komma till slutdestination i Afrika på utresan (tar gärna två men det finns ju inte?!)Klicka för att utvidga...
Upplever att SAS blivit hårdare på detta både vad gäller Skyteam awards och sas awards. Fick t.ex. inte åka ARN-OSL-CPH-XXX på en SAS award. Jämfört med vad jag flera ggr bokat med Star Alliance tidigare är det inte ens en omväg i jämförelse... Tidigare berodde mycket på vem man pratade med men nu är min uppfattning att "EuroBonus-avdelningen" säger stopp vid biljettering.
 
Tydligen nya direktiv hos SAS nu att inte längre återbetala UK APD när man lägger till feeder flights från Skandinavien. Ganska fult gjort av dem kan tyckas att bokstavligen stjäla sina kunders pengar.
 
Back
Top