Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Jepp, båda budade Plus till Business och ja, EBG = 20% och EBS 10% så i detta fall måste statusen kanske spelat roll och inte bara i form av extra % på budet men vem vet.
Det där var ju mycket märkligt. I praktiken blev alltså ditt bud på 48000 prioriterat över kompisens 55000 (förutsatt att ni inte skrivit/minns fel eller att bonuskortet ej rätt inlagt).

Last edited:
Bokade ni samtidigt från början, alltså var ni bokade i samma fare-bucket, eller hade en av er en dyrare Plus-biljett som utgångspunkt?

Olika, då jag bokade Plus Smart (P) och polaren bokade Plus Pro (P) så han kunde omboka. Vi bokade samtidigt dock. Han betalade alltså mer för sin biljett. Enda skillnaden var att han bokade via resebyrå och jag via sas.se.

Olika, då jag bokade Plus Smart (P) och polaren bokade Plus Pro (P) så han kunde omboka. Vi bokade samtidigt dock. Han betalade alltså mer för sin biljett. Enda skillnaden var att han bokade via resebyrå och jag via sas.se.
Huh, ja om något tycker man att det borde gett honom prioritet att han var bokad i Pro.

Men - jag kan absolut tänka mig att man får lite högre prio när man bokar direkt än via resebyrå. Även om det inte är uttalat. Men jag skulle inte trott att det trumfade så mycket.

Huh, ja om något tycker man att det borde gett honom prioritet att han var bokad i Pro.

Men - jag kan absolut tänka mig att man får lite högre prio när man bokar direkt än via resebyrå. Även om det inte är uttalat. Men jag skulle inte trott att det trumfade så mycket.
Visst, det är ett logiskt antagande pga. av vinstmarginaler men vi vet inte om det är så. Att diskriminera affärsresenärer är knappast en god idé heller. Mysteriet tätnar…

Visst, det är ett logiskt antagande pga. av vinstmarginaler men vi vet inte om det är så. Att diskriminera affärsresenärer är knappast en god idé heller. Mysteriet tätnar…
En sådan sak är ju alltid väldigt luddig. Man vill ju samtiigt att affärsresenärerna ska boka business redan från början. Och om man kan vill man ju att de ska boka med egna kanaler, men utan att bli av med de på resebyrå. Så ja, nog är det ett mysterium :)

En sådan sak är ju alltid väldigt luddig. Man vill ju samtiigt att affärsresenärerna ska boka business redan från början. Och om man kan vill man ju att de ska boka med egna kanaler, men utan att bli av med de på resebyrå. Så ja, nog är det ett mysterium :)
Fast SAS är mycket väl medvetna om att många företag har i sin resepolicy att max Plus är tillåten. Flera företag bokar dessutom genom olika verktyg som är integrerade med resebyrån för att just undvika att bokningar sker utanför företagets kontroll. Om SAS hade velat diskriminera resebyråbokningar bör de göra det öppet för att driva trafik till sina egna kanaler lite som hotellen gör öppet med booking.com, dvs. du får inga statusförmåner om du inte bokar direkt eller via en resebyrå som är auktoriserad enligt blablabla.

Har aldrig budad tidigare, men en fråga angående likviditet, när man lägger bud med poäng/cash, reserveras detta belopp från konto/kort?

Inget mysterium. Det finns olika sorters resebyråer och erbjudande mot kunder och flygbolag. En resebyrå som säljer sina platser direkt till konsument har inte samma förutsättningar som en som säljer till företag.

Toppen