Senaste nytt

Plusgrade: Rapportera dina bud

Sträcka: CPH - JFK
Datum: 2024-11-22
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 33.400p
Bid strength: Medium
Eurobonusstatus: EBS
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2v
Gick uppgradering igenom: Ja, 6h innan. Kollade revenue och kunde boka 9 säten i C på hemsidan. Vore ju konstigt annars..

Sträcka: HND - CPH
Datum: 2024-12-15
Från kabinklass: Plus
Till kabinklass: Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 29000
Bid strength: Lägsta möjliga
Eurobonusstatus: EBG
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 4v
Gick uppgradering igenom: Ja, 24.5h innan.

Väldigt nöjd med utfallet, trodde inte jag skulle få igenom bud både dit och hem :)

Sträcka: CPH - LAX
Datum: Jan 2025
Från kabinklass: SAS Plus
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 40 000 poäng
Bid strength: Strong
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 4 månader
Gick uppgradering igenom: Ja, besked kom när incheckningen öppnade 24 timmar innan avresa.

Till en början var minimibud Plus-Bussiness 29000 poäng/7800 SEK så budade 30 000 poäng. Sedan sänktes minimibud till 22000 poäng/3300 SEK ungefär en månad innan så då blev budet Medium sedan ökade jag till 40 000 och då blev det strong. Det intressanta är att polaren budade också 40000 men är EBS så han blev inte uppgraderad men får en plats i en kö. Det intressanta är att högsta bud är på 197 000 EB-poäng enligt budgivningen men jag blev alltså uppgraderad för enbart 40 000 poäng…

Kör SAS mäklarstrategier för att driva upp budgivningen eller har någon verkligen lagt ett bud på 197000 poäng?

Jag är rätt negativ till den här typen av budgivning. Om SAS vill sälja något så sätt priset och acceptera sedan om någon vill köpa produkten.

Motsatsen att någon erbjuder att köpa och sedan drar sig ur om en annan säljare säljer till lägre pris, skulle kanske inte SAS uppskatta. Inte som normalfall, i alla fall. Om någon skall ha rätten att dra sig ur överenskommelsen vill SAS ha mer betalt i någon slags riskpremie.

Sträcka: CPH - LAX
Datum: Jan 2025
Från kabinklass: SAS Plus
Till kabinklass: SAS Business
Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 40 000 poäng
Bid strength: Strong
Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 4 månader
Gick uppgradering igenom: Ja, besked kom när incheckningen öppnade 24 timmar innan avresa.

Till en början var minimibud Plus-Bussiness 29000 poäng/7800 SEK så budade 30 000 poäng. Sedan sänktes minimibud till 22000 poäng/3300 SEK ungefär en månad innan så då blev budet Medium sedan ökade jag till 40 000 och då blev det strong. Det intressanta är att polaren budade också 40000 men är EBS så han blev inte uppgraderad men får en plats i en kö. Det intressanta är att högsta bud är på 197 000 EB-poäng enligt budgivningen men jag blev alltså uppgraderad för enbart 40 000 poäng…

Kör SAS mäklarstrategier för att driva upp budgivningen eller har någon verkligen lagt ett bud på 197000 poäng?
Behöver ju inte betyda att någon faktiskt budat 197k poäng. Kan väl lika väl vara någon som lagt ett cash-bud som SAS värderar till 197k poäng efter ev statusbonus.

Men ja, intressant att de släppte igenom ditt bud på 40k redan 24h innan då.

Tycker personligen att SAS nya gamification-variant är skitdålig men kan de driva upp buden på detta sätt förstår jag att de vill göra det.

Behöver ju inte betyda att någon faktiskt budat 197k poäng. Kan väl lika väl vara någon som lagt ett cash-bud som SAS värderar till 197k poäng efter ev statusbonus.

Men ja, intressant att de släppte igenom ditt bud på 40k redan 24h innan då.
Ja, om polarens höjda bud på 50k går igenom blir det liksom så att man får lust att ignorera extrembuden då de i så fall bara har som syfte att driva upp budgivningen och vad är då syftet att indikera Strong Bid redan vid 40k. Vad är inte då 197000? Mega-ultra-trillion bud?

Ja, om polarens höjda bud på 50k går igenom blir det liksom så att man får lust att ignorera extrembuden då de i så fall bara har som syfte att driva upp budgivningen och vad är då syftet att indikera Strong Bid redan vid 40k. Vad är inte då 197000? Mega-ultra-trillion bud?
Det är ju inget som säger att du måste ha högsta bud för att bli uppgraderad heller.

Det intressanta är att högsta bud är på 197 000 EB-poäng enligt budgivningen men jag blev alltså uppgraderad för enbart 40 000 poäng…
Frågan är ju hur många andra bud som fanns mellan 197 och 40(eller rättare sagt 48). Du kanske hade näst högsta budget. Just det att det är mer än en vinnare (oftast) gör det ju väldigt svårt att jämföra...

Toppen