Senaste nytt

SAS Avslutar linjen till Shanghai 8:e November

Är det inte standard att man tjänar poäng enligt det som gäller för den specifika bokningsklassen/flighten för det faktiska flyget? Detta oavsett vad som gällde för den ursprungliga bokning. Eller har jag fel?

Är det inte standard att man tjänar poäng enligt det som gäller för den specifika bokningsklassen/flighten för det faktiska flyget? Detta oavsett vad som gällde för den ursprungliga bokning. Eller har jag fel?

Du har fel, man kan tjäna poäng på det sättet också och råkar man få en routing som ger mer poäng så är det ju ganska dumt om man ber dem ändra. Typ om man blir ombokad i revenue efter inställd bonusresa.

Men när man blir reroutad och får mindre poäng men man skulle haft så har man rätt att få poängen efter hur man skulle flugit. Att bli reroutad ska ju inte påverka såna saker som att du precis missar att återkvalificera dig exempelvis.

För att inte tala om att bli ombokad till annan allians. Mitt OSL-LHR med SAS blev OSL-AMS-LHR (pre-alliansbyte), så fick gå tillbaka och be om EU261 för försening, återbetalning av maten jag köpte och mina original routing credits. Hade man haft ett intresse för poäng till SkyTeam-program då hade det ju varit extra gott.

Någon som kan rekommendera bolag/resväg (inom Skyteam) om man vill flyga till Shanghai från Arlanda nu när SAS slutat?

Någon som kan rekommendera bolag/resväg (inom Skyteam) om man vill flyga till Shanghai från Arlanda nu när SAS slutat?
Air France är väl att rekommndera, om man inte hatar Paris CDG allt för mycket, annars KLM. China Eastern har väl kortast flygtid Europa-SHA, eftersom de får flyga över Ryssland, men jag vet inte om de säljer fares ARN-SHA.

ARN-AMS-PVG med KLM och KLM.

Men när KLM avbokar AMS-PVG/PVG-AMS så bokar KLM om passagerarna ibland till ChinaEastern, och då skulle jag tycka att det var en sämre upplevelse.

Man kan ju undra om China Eastern vill återuppta sin direktlinje mellan Shanghai och Stockholm som de flög strax innan pandemin.

• Gilla
Reactions: hco
KLM var väldigt bra tyckte jag, förutom maten från Amsterdam som var det sämsta jag ätit på ett flygplan. Maten från Shanghai var däremot väldigt bra av någon anledning

Toppen