Senaste nytt

SAS MC Premium ångerrätt efter bokning med FlyPremium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går det att skaffa SAS MC Premium för att boka FlyPremium-resa och sedan säga upp kortet inom 14 dagar för att undvika årsavgiften?

Går det att ansöka om det vanliga MC't igen efter det tro?
Nej, varför ska man få ta del av något man inte har rätt till?

Förmånen försvinner så fort du säger upp kortet och minns jag inte helt fel så debiteras du hela poängpriset då.

Går det att skaffa SAS MC Premium för att boka FlyPremium-resa och sedan säga upp kortet inom 14 dagar för att undvika årsavgiften?

Går det att ansöka om det vanliga MC't igen efter det tro?
Man ska nyttja de förmåner som erbjuds men att missbruka på detta sätt lär inte leda till annat än att SEB inte lär vilja ha kvar dig som kund. Dessutom förstör ett sådant beteende i förlängningen för oss alla.

Vi ligger väl ofta på gränsen vad gäller av det moraliskt försvarbara i poängjagandet men jag ser inte varför detta skulle vara så mycket värre än att som många av oss gör när vi tecknar försäkringar bara för poängen och säger upp den så snart vi kan.
Men gällande frågan är det verkligen så att resan avbokas om man säger upp kortet alternativt att det dras fler poäng eller att man nedgraderas?
Sedan är det väl en annan fråga om ångerrätten verkligen gäller när man bevisligen redan utnyttjat förmånen.

Oavsett ångerrätt eller inte så får man ju tillbaka outnyttjade månader av årsavgiften vid uppsägning eller ned/uppgradering. Borde inte vara ett problem att nedgradera här så det finns ingen vits med att säga upp kortet och ansöka om det billigare. Sedan undrar jag också om en resa bokad och betald med Flypremium verkligen påverkas om kortet inte finns vid avresan? Jag är tveksam.

Edit: en ev signup-bonus kräver ju en minimi-spend så den kan ju vara bra att vänta in i alla fall.

Last edited:
Oavsett ångerrätt eller inte så får man ju tillbaka outnyttjade månader av årsavgiften vid uppsägning eller ned/uppgradering. Borde inte vara ett problem att nedgradera här så det finns ingen vits med att säga upp kortet och ansöka om det billigare. Sedan undrar jag också om en resa bokad och betald med Flypremium verkligen påverkas om kortet inte finns vid avresan? Jag är tveksam.

Edit: en ev signup-bonus kräver ju en minimi-spend så den kan ju vara bra att vänta in i alla fall.
Från villkoren för kortet:

Med Premiumkortet får kontohavaren särskilda förmåner hos SAS. För att kunna utnyttja förmånerna krävs att Premiumkortet är giltigt vid tidpunkten för beställning av bonusresan såväl som vid genomförandet av bonusresan.

Från villkoren för kortet:

Med Premiumkortet får kontohavaren särskilda förmåner hos SAS. För att kunna utnyttja förmånerna krävs att Premiumkortet är giltigt vid tidpunkten för beställning av bonusresan såväl som vid genomförandet av bonusresan.
Säkert en sak man inte tänker på men frågan är då vad som händer med resan om inte kortet finns kvar? Alla byter kort emellanåt och en resa kan vara bokad långt fram i tiden. Skulle säkert själv missa det. Sedan står det väl inget i själva bokningen att den är gjord med Flypremium, så man själv kan kolla menar jag? I de två kommande resorna som jag har använt Flypremium i finns inga spår av att den förmånen har använts. Enda sättet är att leta upp poängtransaktionerna och jämföra med ordinarie priset för Plus. Man kan ju fråga sig om SAS egentligen själva har koll på det, förutom ett visst poängpris?

Last edited:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen