Cristoffer Cedergren
Medlem
Bara den här forumtrådens existens hotar att göra så att SEB höjer avgifter och sätter upp hårdare regler, som Amex har gjort. Ta bort den!
Det ena strider mot villkoren.Vi ligger väl ofta på gränsen vad gäller av det moraliskt försvarbara i poängjagandet men jag ser inte varför detta skulle vara så mycket värre än att som många av oss gör när vi tecknar försäkringar bara för poängen och säger upp den så snart vi kan.
Men gällande frågan är det verkligen så att resan avbokas om man säger upp kortet alternativt att det dras fler poäng eller att man nedgraderas?
Sedan är det väl en annan fråga om ångerrätten verkligen gäller när man bevisligen redan utnyttjat förmånen.
Enda sättet för konsumenten, men jag tror absolut SAS har koll i backend vilka resor är bokade med FlyPremium.Enda sättet är att leta upp poängtransaktionerna och jämföra med ordinarie priset för Plus. Man kan ju fråga sig om SAS egentligen själva har koll på det, förutom ett visst poängpris?
Allvarligt? Här handlar det inte ens om att utnyttja poängerbjudanden till max som många trådar handlar om, där kryphål diskuteras hela tiden. Det blir väldigt skitnödigt här i forumet ibland. SuckDet ena strider mot villkoren.
Vad som sker praktiskt är det ingen vits om. Du och @Håkan Hansson gör hela forumet en otjänst med den fortsatta diskussionen, särskilt då det redan konstaterats vad villkoren säger.
Lägg av med det där.Det ena strider mot villkoren.
Vad som sker praktiskt är det ingen vits att diskutera här. Vi uppmuntrar inte till brott mot kreditavtal här av flera väldigt uppenbara anledningar. Du och @Håkan Hansson gör hela forumet en otjänst med den fortsatta diskussionen, särskilt då det redan konstaterats vad villkoren säger.
Jag tycker det är en helt annan sak att maximera poängerbjudanden utan att bryta villkor, och att använda en tjänst och bryta mot dem.Allvarligt? Här handlar det inte ens om att utnyttja poängerbjudanden till max som många trådar handlar om, där kryphål diskuteras hela tiden. Det blir väldigt skitnödigt här i forumet ibland. Suck
Sedan är väl inte Flypremium som tjänst utsatt för extremt utnyttjande men just det faktum att man kan byta kort gör det ju intressant för redan bokade resor. Ursäkta att jag tog denna fråga vidare.
Jag menade bara att det är konstigt att det inte går att diskutera en tjänst vars villkor man riskerar att bryta mot av misstag, jämfört med poängerbjudanden som utnyttjas till max med snabba uppsägningar av abonnemang etc och där villkoren ändras ganska omgående pga det som skrivs i forumet? Flypremium är ju inte en tjänst som det egentligen finns någon anledning att hoppa på och av inom en kort tidsrymd heller, vilket kanske trådskaparen upptäcker. Den kräver ju dessutom en bra poängintjäning först och främst.Jag tycker det är en helt annan sak att maximera poängerbjudanden utan att bryta villkor, och att använda en tjänst och bryta mot dem.
Själv signar jag inte nåt jag inte behöver, men byter gärna leverantörer ofta om det finns en morot för det. Men aldrig att jag skulle spekulera att jag skulle få behålla en förmån om jag inte uppfyller villkoren för det.
Men jag instämmer att transparensen vad gäller hur en kund kan se att deras bokningen är gjord med FlyPremium är dålig, och det kanske man borde föreslå till SAS att fixa. En lite logga som syns vid bokningen, och kanske en text på dokumenten som skrivs ut. Det skulle hjälpa konsumenten att undvika misstaget att byta/avsluta kort innan man utfört resan.
Annars är nog ansvaret på kunden 100%, helt likt diverse reseförsäkringar man har på kortet = gäller bara ifall man har kortet under resans gång.
Absolut, från ett perspektiv av ”vad sker ifall jag i misstag” eller ”villkoren ändrades efter jag gjort X” så tycker jag det är rimligt att diskutera. Men hela ”kan jag avsluta mitt kort innan jag rest, och tror ni att SEB/SAS märker” diskussionen bör nog läggas ned.Jag menade bara att det är konstigt att det inte går att diskutera en tjänst vars villkor man riskerar att bryta mot av misstag, jämfört med poängerbjudanden som utnyttjas till max med snabba uppsägningar av abonnemang etc och där villkoren ändras ganska omgående pga det som skrivs i forumet? Flypremium är ju inte en tjänst som det egentligen finns någon anledning att hoppa på och av inom en kort tidsrymd heller, vilket kanske trådskaparen upptäcker. Den kräver ju dessutom en bra poängintjäning först och främst.
Ja det strider tyvärr inte mot forumets regler att ha korkade diskussioner. Hade det stridit mot reglerna hade alla kloka forummedlemmar anmält tråden/inläggen redan.Lägg av med det där.
Vad vi diskuterar här är väl inom forumets regler.
I annat fall får väl en moderator gå in och moderera.
Men det skulle väl för att citera en tidigare medlem kännas lite väl skitnödigt.