Senaste nytt

SAS MC Premium ångerrätt efter bokning med FlyPremium

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ligger väl ofta på gränsen vad gäller av det moraliskt försvarbara i poängjagandet men jag ser inte varför detta skulle vara så mycket värre än att som många av oss gör när vi tecknar försäkringar bara för poängen och säger upp den så snart vi kan.
Men gällande frågan är det verkligen så att resan avbokas om man säger upp kortet alternativt att det dras fler poäng eller att man nedgraderas?
Sedan är det väl en annan fråga om ångerrätten verkligen gäller när man bevisligen redan utnyttjat förmånen.
Det ena strider mot villkoren.

Vad som sker praktiskt är det ingen vits att diskutera här. Vi uppmuntrar inte till brott mot kreditavtal här av flera väldigt uppenbara anledningar. Du och @Håkan Hansson gör hela forumet en otjänst med den fortsatta diskussionen, särskilt då det redan konstaterats vad villkoren säger.

Enda sättet är att leta upp poängtransaktionerna och jämföra med ordinarie priset för Plus. Man kan ju fråga sig om SAS egentligen själva har koll på det, förutom ett visst poängpris?
Enda sättet för konsumenten, men jag tror absolut SAS har koll i backend vilka resor är bokade med FlyPremium.
Gissningsvis så ska ju SEB betala mellanskillnaden i poängpriset när förmånen nyttjas?

Därmed är inte alls konstigt att SEB kollar inkommande ”fakturor” på dessa mellanskillnader och jämför med aktiva SAS MC Premium. Beroende på exakt hur detta görs, kan SEB kanske reagera direkt när kortet sägs upp om de har en lista på gjorda FlyPremium bokningar. Hur de sedan reagerar är en annan fråga, men det är inga konstigheter med att de håller reda på detta. En bank och ett flygbolag, jag tror de är ganska noga med dokumentation, speciellt när det gäller intäkter och kostnader.

Vad som sker praktiskt är det ingen vits om. Du och @Håkan Hansson gör hela forumet en otjänst med den fortsatta diskussionen, särskilt då det redan konstaterats vad villkoren säger.
Allvarligt? Här handlar det inte ens om att utnyttja poängerbjudanden till max som många trådar handlar om, där kryphål diskuteras hela tiden. Det blir väldigt skitnödigt här i forumet ibland. Suck

Sedan är väl inte Flypremium som tjänst utsatt för extremt utnyttjande men just det faktum att man kan byta kort gör det ju intressant för redan bokade resor. Ursäkta att jag tog denna fråga vidare.

Vad som sker praktiskt är det ingen vits att diskutera här. Vi uppmuntrar inte till brott mot kreditavtal här av flera väldigt uppenbara anledningar. Du och @Håkan Hansson gör hela forumet en otjänst med den fortsatta diskussionen, särskilt då det redan konstaterats vad villkoren säger.
Lägg av med det där.
Vad vi diskuterar här är väl inom forumets regler.
I annat fall får väl en moderator gå in och moderera.
Men det skulle väl för att citera en tidigare medlem kännas lite väl skitnödigt.

Allvarligt? Här handlar det inte ens om att utnyttja poängerbjudanden till max som många trådar handlar om, där kryphål diskuteras hela tiden. Det blir väldigt skitnödigt här i forumet ibland. Suck

Sedan är väl inte Flypremium som tjänst utsatt för extremt utnyttjande men just det faktum att man kan byta kort gör det ju intressant för redan bokade resor. Ursäkta att jag tog denna fråga vidare.
Jag tycker det är en helt annan sak att maximera poängerbjudanden utan att bryta villkor, och att använda en tjänst och bryta mot dem.
Själv signar jag inte nåt jag inte behöver, men byter gärna leverantörer ofta om det finns en morot för det. Men aldrig att jag skulle spekulera att jag skulle få behålla en förmån om jag inte uppfyller villkoren för det.

Men jag instämmer att transparensen vad gäller hur en kund kan se att deras bokningen är gjord med FlyPremium är dålig, och det kanske man borde föreslå till SAS att fixa. En lite logga som syns vid bokningen, och kanske en text på dokumenten som skrivs ut. Det skulle hjälpa konsumenten att undvika misstaget att byta/avsluta kort innan man utfört resan.
Annars är nog ansvaret på kunden 100%, helt likt diverse reseförsäkringar man har på kortet = gäller bara ifall man har kortet under resans gång.

Jag tycker det är en helt annan sak att maximera poängerbjudanden utan att bryta villkor, och att använda en tjänst och bryta mot dem.
Själv signar jag inte nåt jag inte behöver, men byter gärna leverantörer ofta om det finns en morot för det. Men aldrig att jag skulle spekulera att jag skulle få behålla en förmån om jag inte uppfyller villkoren för det.

Men jag instämmer att transparensen vad gäller hur en kund kan se att deras bokningen är gjord med FlyPremium är dålig, och det kanske man borde föreslå till SAS att fixa. En lite logga som syns vid bokningen, och kanske en text på dokumenten som skrivs ut. Det skulle hjälpa konsumenten att undvika misstaget att byta/avsluta kort innan man utfört resan.
Annars är nog ansvaret på kunden 100%, helt likt diverse reseförsäkringar man har på kortet = gäller bara ifall man har kortet under resans gång.
Jag menade bara att det är konstigt att det inte går att diskutera en tjänst vars villkor man riskerar att bryta mot av misstag, jämfört med poängerbjudanden som utnyttjas till max med snabba uppsägningar av abonnemang etc och där villkoren ändras ganska omgående pga det som skrivs i forumet? Flypremium är ju inte en tjänst som det egentligen finns någon anledning att hoppa på och av inom en kort tidsrymd heller, vilket kanske trådskaparen upptäcker. Den kräver ju dessutom en bra poängintjäning först och främst.

Jag menade bara att det är konstigt att det inte går att diskutera en tjänst vars villkor man riskerar att bryta mot av misstag, jämfört med poängerbjudanden som utnyttjas till max med snabba uppsägningar av abonnemang etc och där villkoren ändras ganska omgående pga det som skrivs i forumet? Flypremium är ju inte en tjänst som det egentligen finns någon anledning att hoppa på och av inom en kort tidsrymd heller, vilket kanske trådskaparen upptäcker. Den kräver ju dessutom en bra poängintjäning först och främst.
Absolut, från ett perspektiv av ”vad sker ifall jag i misstag” eller ”villkoren ändrades efter jag gjort X” så tycker jag det är rimligt att diskutera. Men hela ”kan jag avsluta mitt kort innan jag rest, och tror ni att SEB/SAS märker” diskussionen bör nog läggas ned.

Sen tror jag många kan tycka att det är strunt samma ifall ”Generisk Leverantör (TM)” ändrar sina villkor eller tar bort erbjudanden efter att forumet maxat det, men att börja trixa med den ena kreditkortsfirman av bara två som ger poäng till Eurobonus, det är värre då det kan bli reella, dyra ändringar i villkoren för samtliga kortinnehavare. Därför de olika reaktionerna.

Lägg av med det där.
Vad vi diskuterar här är väl inom forumets regler.
I annat fall får väl en moderator gå in och moderera.
Men det skulle väl för att citera en tidigare medlem kännas lite väl skitnödigt.
Ja det strider tyvärr inte mot forumets regler att ha korkade diskussioner. Hade det stridit mot reglerna hade alla kloka forummedlemmar anmält tråden/inläggen redan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen