Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Igår kväll kom SE-MKD tillbaka från Toulouse och från säkert källa i flygledartornet på Kastrup så har den nu som första BRA maskin fått SAS livery! :)

Den flög direkt till Kastrup inför BRA;s produktions start där på måndag nästa vecka den 13/1.

SE-MKB flög ner till Toulouse för avbyte och förhoppningsvis mer SAS färg :)

Även om SE-MKD börjar i Köpenhamn så kommer den för eller senare till Arlanda, Xfly skiftade då och då ATR maskinerna mellan Kastrup och Arlanda :)
 
Igår kväll kom SE-MKD tillbaka från Toulouse och från säkert källa i flygledartornet på Kastrup så har den nu som första BRA maskin fått SAS livery! :)

Den flög direkt till Kastrup inför BRA;s produktions start där på måndag nästa vecka den 13/1.

SE-MKB flög ner till Toulouse för avbyte och förhoppningsvis mer SAS färg :)

Även om SE-MKD börjar i Köpenhamn så kommer den för eller senare till Arlanda, Xfly skiftade då och då ATR maskinerna mellan Kastrup och Arlanda :)
Hur stor andel av de nya ”SAS-BRA” är normala plan och inte ATR?
 
Hur stor andel av de nya ”SAS-BRA” är normala plan och inte ATR?
SAS och BRA ingick två ACMI-avtal i september 2024. Ett är för lång tid och avser 12 st ATR. Det andra avtalet är för en kortare tid och avser en Airbus A319. Så med undantag för ACMI-avtalet som avser en A319 för en kortare tid är svaret 100% ATR.

A319 maskinen från BRA ska börja flyga åt SAS i början på mars.
 
A319 maskinen från BRA ska börja flyga åt SAS i början på mars.
Hur länge gäller detta avtal? Huvudavtalet är 7 år, och enligt pressmeddelandet så kommer de utöka flottan och anställa mer personal, men är säkert ganska tyst om vad det är för maskiner fram tills Brommas öde klarnar.
 
Hur länge gäller detta avtal? Huvudavtalet är 7 år, och enligt pressmeddelandet så kommer de utöka flottan och anställa mer personal, men är säkert ganska tyst om vad det är för maskiner fram tills Brommas öde klarnar.

Jag visste inte att just A319 maskinen hade ett separat avtal som @SK989 skriver. Det jag kan tänka mig är maskinen kommer växla med de andra A319 maskinerna på BRA och att det säkert finns säsongsvariationer i användandet.

BRA har egentligen ingen verksamhet kvar på Bromma så tror inte Brommas öde har så mycket påverkan i detta fallet.
 
SAS har nu börjat ökningen även på Malmö - Stockholm :) Fem avgångar/dag måndag - fredag med A320Neo och enstaka avgångar med CRJ900.

Inga ATR maskiner till Malmö förutom på helgen :)

Mer upprampning kommer senare :)

Screenshot_20250107_145116.jpg
 
BRA har egentligen ingen verksamhet kvar på Bromma så tror inte Brommas öde har så mycket påverkan i detta fallet.
Ett definitivt beslut om nedstängning av BMA skulle bara innebära att man inte behöver hålla i tankarna den korta landningsbanan och vilka flyg som kan landa där. Var inte mer invecklad tanke än så.
Men är ju en komplex fråga, BRA kan knappast återfödas som ett el/hybrid-bolag med point-to-point från BMA som affärsstrategi, eller? ;)
 
Följer en pilot på Instagram som tidigare jobbade på Xfly och som för ungefär ett år sedan började jobba på BRA. Hen är mycket positivt till nya SAS samarbetet och tror det blir riktigt bra :)

Framför allt är det fantastiskt trevligt att mer eller mindre alla medarbetare kommer från Skandinavien :)

Nedan ser ni också första BRA maskinen som fått SAS livery :)

20250107_210347.jpg


Fick även bild från en som jobbar i kabinen. SAS nackskydd på plats och SAS Go/Plus skylten är uppe :)

Screenshot_20250108_165537_Instagram.jpg
 
Toppen