Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Verkar som att SE-MKL inte riktigt ville igång idag som SK1129...?

Visby blev först upp i luften och direkt efter kom Ängelholm :)

Visa bifogad bild 161325

Det stämmer. Problem med vingklaffarna. Vi fick ta en annan maskin istället.
Avisningen precis klar så nu drar vi förhoppningsvis snart.
5e32deb066d62abbd3433f1ffbabe72c.jpg
 
Då är första dagen avklarad för BRA. Bortsett från teknik problem på en maskin på morgonen (som löstes under dagen) så har trafiken rullat på bra och inga andra försening har uppstått.

BRA har idag genomfört 22 SAS flighter :)
Win-win situation. Braathens Regional slipper nerläggning och lever vidare som ACMI-bolag, samt SAS löste (eller Per G löste åt SAS) problemet med Xfly som varit på fallrepet ett längre tag.
 
Win-win situation. Braathens Regional slipper nerläggning och lever vidare som ACMI-bolag, samt SAS löste (eller Per G löste åt SAS) problemet med Xfly som varit på fallrepet ett längre tag.
Att BRA skulle likviderats frivilligt eller gått i konkurs om de fortsatt att flyga i egen regi finns det väl inga belägg för? Att de sannolikt tjänar mer på att sluta konkurrera med SAS för att istället bli underleverantör åt SAS är inte samma sak som att de annars skulle upphört med sin verksamhet.

För svenska flygresenärer är BRAs samarbete med SAS nog inget win-win. Färre flygförbindelser till högre priser är snarare resultatet. SAS fick betala en bra summa till BRA för att de skulle sluta konkurrera med SAS. De pengarna lär SAS ha en bra möjlighet att ta ut inte minst på linjerna till Malmö, Ängelholm, Ronneby, Visby och Göteborg var SAS blir ensamma på sträckan.
 
Last edited:
Att BRA skulle likviderats frivilligt eller gått i konkurs om de fortsatt att flyga i egen regi finns det väl inga belägg för? Att de sannolikt tjänar mer på att sluta konkurrera med SAS för att istället bli underleverantör åt SAS är inte samma sak som att de annars skulle upphört med sin verksamhet.

För svenska flygresenärer är BRAs samarbete med SAS nog inget win-win. Färre flygförbindelser till högre priser är snarare resultatet. SAS fick betala en bra summa till BRA för att de skulle sluta konkurrera med SAS. De pengarna lär SAS ha en bra möjlighet att ta ut inte minst på linjerna till Malmö, Ängelholm, Ronneby och Göteborg var SAS blir ensamma på sträckan.

BRA har genomgått två rekonstruktioner på ganska kort tid om jag förstått rätt. En tredje rekonstruktion hade nog inte gått att genomföra så nära inpå.

Även om det på totalen blir färre avgångar på en del flygplatser så blir det en bättre SAS tidtabell där du kan flyga mer jämt fördelat över dagen med t,ex tidig utresa och sen hemresa. Efter 28/1 blir det den bästa SAS tidtabell på t,ex Ronneby Airport sedan innan pandemin :) Å från 31/3 blir det ännu lite bättre frekvens :)
 
Att BRA skulle likviderats frivilligt eller gått i konkurs om de fortsatt att flyga i egen regi finns det väl inga belägg för?
Så här skrev konkurrensverket i sin utredning:

22. BRA har inte genererat vinst sedan 2018 och verksamheten har finansierats
huvudsakligen av aktieägartillskott och nyemissioner. BRA genomgick en
första rekonstruktion 2020 och ytterligare en rekonstruktion under perioden
november 2023 –mars 2024. BRA har angett att en stor del av bakgrunden till
att bolaget ingått Avtalen har varit dels behovet av att strukturera om
bolagets verksamhet mot kapacitetsleverans, dels behovet av kapitaltillskott
från andra än de befintliga ägarna.
23. Konkurrensverket har tagit del av en mängd underlag från BRA avseende
bolagets finansiella ställning. Sammantaget finns det stöd i utredningen för
bolagets uppgifter om behovet av kapitaltillskott och att bolaget annars
riskerar konkurs.

Så en del belägg finns det allt...
 
Toppen