Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Försöker hitta något (longhaul business) till i princip var som helst men det är ju fullständigt haveri. Med Star gick det nästan att alltid hitta något. Afrika hade alltid/ofta bra tillgång om man var flexibel men hittar nu bara någon enstaka till Nairobi men då finns det inte hem eller vice versa. Något bättre då man söker från CDG/AMS istället. Även tex Copa hade alltid pålitlig/stabil tillgång om man befann i USA eller Sydamerika. Väldigt "urplockat" när man kollar på Travelhacks också gällande SAS flighter, men antar att folk inte hittar något annat eller om det kanske släpps på ordentligt till partners(?). Tycker det funnits väldigt bra tillgång men nu är det tom bara tre platser på två flighter till Atlanta från Köpenhamn(!). Väldigt annorlunda mot tidigare.

Så.... har det utkristalliserats några "sweet spots"/säkra kort än? Riktigt bra att 2-4-1 vouchern har förlängts men hjälper ju inte som det ser ut. Finns det öht AF/KLM business att tillgå för tillfället?
Virgin till USA finns det rätt gott om, samt Vietnam men där är det 2x poängen.
 
Försöker hitta något (longhaul business) till i princip var som helst men det är ju fullständigt haveri. Med Star gick det nästan att alltid hitta något. Afrika hade alltid/ofta bra tillgång om man var flexibel men hittar nu bara någon enstaka till Nairobi men då finns det inte hem eller vice versa. Något bättre då man söker från CDG/AMS istället. Även tex Copa hade alltid pålitlig/stabil tillgång om man befann i USA eller Sydamerika. Väldigt "urplockat" när man kollar på Travelhacks också gällande SAS flighter, men antar att folk inte hittar något annat eller om det kanske släpps på ordentligt till partners(?). Tycker det funnits väldigt bra tillgång men nu är det tom bara tre platser på två flighter till Atlanta från Köpenhamn(!). Väldigt annorlunda mot tidigare.

Så.... har det utkristalliserats några "sweet spots"/säkra kort än? Riktigt bra att 2-4-1 vouchern har förlängts men hjälper ju inte som det ser ut. Finns det öht AF/KLM business att tillgå för tillfället?
Jag upplever samma. Det har blivit mycket sämre med platser i longhaul C.
Tyvärr. Trist SAS.
 
Bedrövligt hittills. Tycker mycket faller på att EB tycks få obefintlig/ingen tillgång till AF/KLM. Trodde, uppenbarligen naivt, att iom deras ägarskap att det skulle vara bra tillgång.
Ska det nu dessutom bli en extrem raritet (hoppas innerligt att det är något tillfälligt) med en SAS-Business till vilken destination som helst i USA ser jag ingen som helst anledning att fortsätta som jag nu gör med poängsamlandet. 2-4-1 hänger väldigt löst… som boendes i USA för tillfället är MC premium ovärderligt medan 2-4-1 skapar inget annat än ångest/irritation med nuvarande utbud.
 
Sant, Men en droppe i havet tyvärr. Var är de tre stora till USA, KLM, AF och Delta? Var är alla deras platser?
Vietnam kommer (tyvärr) bli en parantes för oss med EB, med dess löjliga priser.
Har sökt lite på Delta's program efter AF/KLM awards, och jag hittar nästan aldrig platserna när jag söker hos SAS award. Lite konstigt att delägarna till SAS ger bättre tillgänglighet till andra bonusprogram.

Nu har det varit såhär en längre tid så känns inte som något som håller på att lösas. Jag kan tänka mig att folk som flyger in miljonen kommer dra sig i håret när de väl ska boka awards. Speciellt de som aldrig haft med EuroBonus att göra innan.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Har sökt lite på Delta's program efter AF/KLM awards, och jag hittar nästan aldrig platserna när jag söker hos SAS award. Lite konstigt att delägarna till SAS ger bättre tillgänglighet till andra bonusprogram.

Nu har det varit såhär en längre tid så känns inte som något som håller på att lösas. Jag kan tänka mig att folk som flyger in miljonen kommer dra sig i håret när de väl ska boka awards. Speciellt de som aldrig haft med EuroBonus att göra innan.
Jag tog upp det här med EB folk på Diamond eventet i Köpenhamn. De menade att det var fler som bokat award resor efter Skyteam än före. Kanske de där två veckorna när allt var tillgängligt, som man hört om.
Och att det minsann alltid varit omöjligt att hitta fyra platser i C även med Star Alliance. Osv osv. Mycket svammel och lite verklighet.
Nu får våra holländska chefer ringa sina polare och ta tag i det. Sen är ju inte SAS bättre heller med sin låga tillgänglighet.
 
Jämför med vi hur det var hos Lufthansa Group så var tillgängligheten hos dem minst lika obefintlig som den är hos AFKLM idag. Där var chansen noll att hitta en bonusresa med utgångspunkt från Stockholm med mer än två veckors framförhållning. Nu får vi bortse från Wien-tricket som gemene man inte kände till och inte kunde söka/boka direkt på hemsidan utan att behöva ringa in trixa.

Skillnaden idag är att AFKLM faktiskt har bonusplatser som du kan söka från Stockholm direkt till valfri destination utanför Europa i business class med upp till ett års framförhållning. Visserligen endast ett enstaka datum här och var och sällan något som man kan bygga en resa av. Det får man ändå se som en liten förbättring mot att inte kunna hitta några resor alls.
Jag tog upp det här med EB folk på Diamond eventet i Köpenhamn. De menade att det var fler som bokat award resor efter Skyteam än före. Kanske de där två veckorna när allt var tillgängligt, som man hört om.
Problemet är också att det finns för många poäng i cirkulation, i synnerhet när var och varannan person sitter på 200K EB-poäng och en 2for1 voucher nuförtiden.
 
Jag tog upp det här med EB folk på Diamond eventet i Köpenhamn. De menade att det var fler som bokat award resor efter Skyteam än före. Kanske de där två veckorna när allt var tillgängligt, som man hört om.
Och att det minsann alltid varit omöjligt att hitta fyra platser i C även med Star Alliance. Osv osv. Mycket svammel och lite verklighet.
Nu får våra holländska chefer ringa sina polare och ta tag i det. Sen är ju inte SAS bättre heller med sin låga tillgänglighet.
Avianca, Lufthansa, Swiss, Brussel Airlines, LOT, TAP, Turkish Airlines är några jag spontant tänker på som släppte 4+ platser. Så där var det inga problem om man hade lite framförhållning.
 
Jämför med vi hur det var hos Lufthansa Group så var tillgängligheten hos dem minst lika obefintlig som den är hos AFKLM idag. Där var chansen noll att hitta en bonusresa med utgångspunkt från Stockholm med mer än två veckors framförhållning. Nu får vi bortse från Wien-tricket som gemene man inte kände till och inte kunde söka/boka direkt på hemsidan utan att behöva ringa in trixa.

Skillnaden idag är att AFKLM faktiskt har bonusplatser som du kan söka från Stockholm direkt till valfri destination utanför Europa i business class med upp till ett års framförhållning. Visserligen endast ett enstaka datum här och var och sällan något som man kan bygga en resa av. Det får man ändå se som en liten förbättring mot att inte kunna hitta några resor alls.

Problemet är också att det finns för många poäng i cirkulation, i synnerhet när var och varannan person sitter på 200K EB-poäng och en 2for1 voucher nuförtiden.
Upplevde inte samma från Köpenhamn med LH. Men hade nog lite tur. Och pusslade.
 
Toppen