Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

Fråga, jag ansökte om AMEX Elite på kampanj i September, min intjäningsperiod gick ut 31/10. Jag ska få 25k status poäng i december via kampanjen för att bli guld. men på mitt SAS konto har jag 0 level Points efter brytning. Kommer jag att få guld ändå? Då min status är silver just nu?
 
Fråga, jag ansökte om AMEX Elite på kampanj i September, min intjäningsperiod gick ut 31/10. Jag ska få 25k status poäng i december via kampanjen för att bli guld. men på mitt SAS konto har jag 0 level Points efter brytning. Kommer jag att få guld ändå? Då min status är silver just nu?
Om ditt EB år tog slut 31 oktober och 20 000p från Amex kommer i december så räknas dom mot ditt nya år och sen får du jobba in ytterligare 25 000p för att nå guld.
 
Fråga, jag ansökte om AMEX Elite på kampanj i September, min intjäningsperiod gick ut 31/10. Jag ska få 25k status poäng i december via kampanjen för att bli guld. men på mitt SAS konto har jag 0 level Points efter brytning. Kommer jag att få guld ändå? Då min status är silver just nu?

Fick du de ordinarie 20 000 nivåpoängen mellan din ansökan i september, och den 31 oktober? I så fall får du nya ordinarie nivåpoäng samma tid nästa år.

Tillsammans med de 25 000 statuspoäng du ska få i december genom kampanjen uppnår du guld i din nuvarande intjäningsperiod – men kanske först i september-oktober nästa år, då dina ordinarie elite-nivåpoäng kommer igen, om du inte drar in fler nivåpoäng innan dess.
 
Fick du de ordinarie 20 000 nivåpoängen mellan din ansökan i september, och den 31 oktober? I så fall får du nya ordinarie nivåpoäng samma tid nästa år.

Tillsammans med de 25 000 statuspoäng du ska få i december genom kampanjen uppnår du guld i din nuvarande intjäningsperiod – men kanske först i september-oktober nästa år, då dina ordinarie elite-nivåpoäng kommer igen, om du inte drar in fler nivåpoäng innan dess.
Precis, fick de 20 000 nivåpoängen i september när jag ansökte om kortet.

Då var det som jag misstänkte☺️ Men innebär det att jag bara är guld September och oktober 2025 då eftersom intjäningsperioden går ut 31/10
 
Precis, fick de 20 000 nivåpoängen i september när jag ansökte om kortet.

Då var det som jag misstänkte☺️ Men innebär det att jag bara är guld September och oktober 2025 då eftersom intjäningsperioden går ut 31/10
Du är guld även hela nästkommande period, plus tre månader efter. Så uppnår du guld i september 2025, bör du vara guld t o m januari 2027.
 
Jag bjöd in 2 personer till SAS Amex Premium-kort via kampanjen i september via inbjudningslänk, kalla dem A och B. Dessa personer känner varandra, så jag skickade ett gemensamt mail till dem där jag förklarade upplägget för korten och klistrade in min inbjudningslänk.

Amex påstår att eftersom 2 personer ansökt via länken (samma länk), kan jag bara få värvningspoäng för en av dem. Det står ingenting i villkoren om att man måste skapa en ny länk för varje person, endast "din vän måste ansöka via din länk". Det intressanta är även att jag har fått poängen för person B, trots att person A var snabbare på knapparna och signade upp sig innan B signade upp, och A blev också godkänd innan B blev godkänd. B har även fått sina egna sign on-poäng, men det har inte A trots att de båda nått sina spenderingskrav. Om det gick att "förbruka" en länk borde väl det vara B som blev problemet, inte A som var först ut.

Amex sa först att jag inte kommer att få några poäng för A pga att A och B använt samma länk, men jag sade emot och sa att det inte står något i villkoren om det. Då bad de att vi mailar in en screenshot på det mail jag skickade till A+B med min värvningslänk, och de ska starta ett ärende med backoffice.

Ska avvakta och se vad de säger, men visst har jag rätt här? Visst kan de inte hänvisa till krav som inte står i villkoren?
 
  • Wow
Reactions: Gus
Jag bjöd in 2 personer till SAS Amex Premium-kort via kampanjen i september via inbjudningslänk, kalla dem A och B. Dessa personer känner varandra, så jag skickade ett gemensamt mail till dem där jag förklarade upplägget för korten och klistrade in min inbjudningslänk.

Amex påstår att eftersom 2 personer ansökt via länken (samma länk), kan jag bara få värvningspoäng för en av dem. Det står ingenting i villkoren om att man måste skapa en ny länk för varje person, endast "din vän måste ansöka via din länk". Det intressanta är även att jag har fått poängen för person B, trots att person A var snabbare på knapparna och signade upp sig innan B signade upp, och A blev också godkänd innan B blev godkänd. B har även fått sina egna sign on-poäng, men det har inte A trots att de båda nått sina spenderingskrav. Om det gick att "förbruka" en länk borde väl det vara B som blev problemet, inte A som var först ut.

Amex sa först att jag inte kommer att få några poäng för A pga att A och B använt samma länk, men jag sade emot och sa att det inte står något i villkoren om det. Då bad de att vi mailar in en screenshot på det mail jag skickade till A+B med min värvningslänk, och de ska starta ett ärende med backoffice.

Ska avvakta och se vad de säger, men visst har jag rätt här? Visst kan de inte hänvisa till krav som inte står i villkoren?
Väldigt märkligt, tog ut länken från min amex app 3 ggr och stängde appen hekt emellan och får samma länk varje gång.
 
Väldigt märkligt, tog ut länken från min amex app 3 ggr och stängde appen hekt emellan och får samma länk varje gång.
Good point, jag får också det nu.
Men när jag kollar tillbaka på vad jag delade med A+B resp vad jag delade med C, 9 dagar senare, skiljer de sig åt. A+B länk slutar med siffror medan C länk slutar med bokstäver.

Men uppenbarligen har ju länken med siffror funkat för B och den med bokstäver funkat för C.

Ska se vad de säger som sagt men ska påtala detta också om de krånglar, för annars blir det ju omöjligt att plocka ut individuella länkar...
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Det är samma länk, kundtjänst vet inte vad dom pratar om.

Dock fungerar det inte att bokmärka sidan och fortsätta processen senare. Kanske det någon av dom gjorde.
 
Toppen