@airac trevligt du gör en tabell och försöker se värdet per krona.
Det som ställer till det med mitt sätt att se på saken är att du räknar värde mot dynamisk prissättning av bonusnätter. De kan kosta XXX spenn imorgon när du behöver en natt.
Värde tycker jag ska räknas mot fasta definierade uttagstabeller. Då blir bästa cashback 10öre/svenskspenn mot NAS flyg. Alltså 0,5% i cashback vanlig spend. Betydligt sämre alltså än t ex samtliga SAS kort, även SAS Lunar med 8EB/100sek.
Jag kontrollade flera hotell i Stockholm och Sundsvall idag för ett par datum under 2025.
Om man har tillräckligt med Spenn för att använda sig av Superdeal, (just nu verkar finnas en superdeal ungefär på samma sak som när det tidigare gick att boka en bonusnatt) har 1 spenn ett värde av 15 öre.
Det som varken jag eller någon annan vet ännu är:
1. Kommer 1 spenn alltid att ha ett värde av 15 öre eller kommer även konvertering att vara dynamisk precis som rumspriset? Men det känns lite osannolikt eftersom de får redan med dynamiken när spenn konverteras till öre och rumspriset är dynamisk.
2. Kommer det lika ofta att vara rum som kan bokas med Superdeal som det tidigare var med Bonusnatt?
Men om man INTE har tillräckligt med Spenn för att betala hela priset och man använder det man har för att sänka priser sjunker värdet av 1 Spenn till 0,09 öre, dvs 40% mindre.
Vanlig köp på Strawberry Mastercard ger 5 spenn per 100 kr. 5 Spenn= 75 öre. DVS en "cashback" på 0,75% i samband med Superdeals. Men om man använder sina Spenn endast för att sänka priset, dvs 1 Spenn = 0,09 öre sjunker Cashback till 0,45%. Och eftersom det kommer att vara toksvårt att samla på sig många Spenn via boende i framtiden ska man kanske tänka på 0,45% cashback istället för 0,75%.
Det kan eventuellt vara ett bättre val en ett SAS Mastercard om man har väldigt lite spend på sin Mastercard eftersom årsavgiften är mycket lägre och 24 nätter gör det ganska lätt att komma upp i Gold varje år om man ska fortfarande bo på Strawberry. Men ska man fortfarande bo på Strawberry bör man överväga att boka alla nätter, efter man har nått 6 styck för att nå 30, via Hotels.com för att få 10% cashback (om inte inloggning hos Strawberry ger ett mycket bättre pris på rummet än hotels.com).
Summa Summarum: som flera har tidigare skrivet här, guldtiden med Jordgubben är död och begraven.