Senaste nytt

SAS - An evening of conversation -EBD+

Nog inga nyheter som släpptes jämfört med vad som redan annonserats. Men tycker det kändes som ett lyckat event. Anko är duktig på att ta även de lite mer kritiska frågorna (varför flyger ni inte till Wien nu där *A har många anslutningar till CPH).
Jag gillar att SAS ledningen är så pass tillgänglig som de är.
Pratade efter presentationen med Paul Verhagen som spontant kom fram. Han kunde avslöja att de skulle byta entertainment content leverantör under nästa år så räkna med bättre och fräschare filmer 2025.
Starlink var även en av tre kvarvarande nya potentiella Internet leverantörerna i deras upphandling. Jag hoppas de vinner den.

Fick bekräftat att satellit-loungen på ARN blir där Amex hade popup lounge i F. (Kanske redan känt? Men det var en diskussion om det efter Stockholm eventet)

Noll utrymme för att ta bort dubbla poäng kostnaden för vissa stream bild awards. "Det är 2x poäng eller inga award alls" (eller kraftig höjning av poäng kostand på alla) Enligt utsago.

Satellit lounge ARN finns chans att mat blir lite bättre än idag.

Sas jobbar på att flytta allt som inte är e-pir till Fpir. Man pratar om att denna loungen ska ligga nära nästan alla flyg. Förhoppningsvis betyder det att chansen för ankomst gamla T4 kommer att minska kraftigt

Inget spelrum för diamond som inte lyckas förnya trots samma resemönster pga borttagen 25% bonus på level points.
"Diamond value proposition is good and you need to fly more" Eller via hyrbil och kreditkort

Viss öppning för att biofuel ska ge mer level poäng, jag gissar det isf bara gäller bio fuel som köps som ancillary.

Noll utrymme för att ta bort dubbla poäng kostnaden för vissa stream bild awards. "Det är 2x poäng eller inga award alls" (eller kraftig höjning av poäng kostand på alla) Enligt utsago.
Det är inte så att jag tror att SAS hittar på. Det finns självklart en orsak. Konstigt bara att det är endast (???) SAS som "löst" utmaningen genom att applicera 2x.

Det finns det väl ingen annan inom SkyTeam som gör -- eller?

(Eller döljs det genom antingen frånvaro av Awards och/eller dynamiska awards hos andra?)

Direktrapporteringsteamet i Sthlm 1 - direktrapporteringsteamet i Syd 0
Men ölen smakade nog. Inget oväntat fokus från våra danska vänner ;)

”Nog inga nyheter som släpptes jämfört med vad som redan annonserats. Men tycker det kändes som ett lyckat event.”

Inga nyheter men ölen var god även där?

Det som bekräftades är att SQ award kommer till våren och att SQ revenue biljett ska ge både bonus och level points. Lounge access till SQ lounger ska vara möjlig vilken dag som helst och om jag förstod det rätt så senast nästa vecka.

Från mitten av 2025 avser man att harmoniera benämning av kabinklasser med övriga bolag.
Go ändras till Economy
Plus inrikes ändras till Premium Economy
Plus long-haul ändras till Premium Economy
Plus intra Europa ändras till Business. Gäller även mellan Nordiska länder, t ex CPH-OSL.
Business long-haul: ingen ändring

En i publiken ställde fråga om att diversifiera Plus long-haul lite mer och fick applåder. Personen i fråga undrade varför cabin crew enbart kan komma ut med drinkvagnen en enda gång. Ledningen var väl medvetna om problematiken. De funderar på att utöka servicen, men man har inte bestämt vad man vill göra.

Det är inte så att jag tror att SAS hittar på. Det finns självklart en orsak. Konstigt bara att det är endast (???) SAS som "löst" utmaningen genom att applicera 2x.

Det finns det väl ingen annan inom SkyTeam som gör -- eller?

(Eller döljs det genom antingen frånvaro av Awards och/eller dynamiska awards hos andra?)
Jag frågade i en annan diskussion om skillnaden i styrning inom resp allians. Fick svaret att *A var mer toppstyrda (förvånande mig eftersom vad jag hört är star byggt på bilaterala avtal) och skyteam var extremt på andra hållet, dvs bara bilaterala avtal och inget uppsatt som allians standard.

Det skulle därmed kunna vara så att 2x bolagen helt enkelt kräver mer pengar av sas än de gör av andra aliansbolag.

Ytterligare en diskussion kom in på att andra bolag gör analysen att EB medlemmar reser mycket och drar in mycket poäng och för att skapa balans i efterfrågan på skyteam awards från just EB medlemmar så krävs högre priser.

Detta är bara mina samlade intryck av flera olika diskussioner med olika personer så vem vet. Men det är inte helt ologiskt.

Jag frågade i en annan diskussion om skillnaden i styrning inom resp allians. Fick svaret att *A var mer toppstyrda (förvånande mig eftersom vad jag hört är star byggt på bilaterala avtal) och skyteam var extremt på andra hållet, dvs bara bilaterala avtal och inget uppsatt som allians standard.

Det skulle därmed kunna vara så att 2x bolagen helt enkelt kräver mer pengar av sas än de gör av andra aliansbolag.

Ytterligare en diskussion kom in på att andra bolag gör analysen att EB medlemmar reser mycket och drar in mycket poäng och för att skapa balans i efterfrågan på skyteam awards från just EB medlemmar så krävs högre priser.

Detta är bara mina samlade intryck av flera olika diskussioner med olika personer så vem vet. Men det är inte helt ologiskt.
Intressant. Så skulle det kunna vara. Tack!

Det som bekräftades är att SQ award kommer till våren och att SQ revenue biljett ska ge både bonus och level points. Lounge access till SQ lounger ska vara möjlig vilken dag som helst och om jag förstod det rätt så senast nästa vecka.

Från mitten av 2025 avser man att harmoniera benämning av kabinklasser med övriga bolag.
Go ändras till Economy
Plus inrikes ändras till Premium Economy
Plus long-haul ändras till Premium Economy
Plus intra Europa ändras till Business. Gäller även mellan Nordiska länder, t ex CPH-OSL.
Business long-haul: ingen ändring

En i publiken ställde fråga om att diversifiera Plus long-haul lite mer och fick applåder. Personen i fråga undrade varför cabin crew enbart kan komma ut med drinkvagnen en enda gång. Ledningen var väl medvetna om problematiken. De funderar på att utöka servicen, men man har inte bestämt vad man vill göra.
Antar att Singapore lounger endast är vid flygning med dem, men man kan ju alltid hoppas att det annars är en öppning för exempelvis drägligare tillvaro på Heathrow igen.

Toppen