Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

@pswe & @Janne V

Gjorde samma reflektion när jag tutade in på resor 2025. En affärsbekant hade dock hört från BRA-personal att tanken är att flyga uteslutande deras A319 på sträckan. Tror det när jag ser det. Men hade varit nice med tanke på ”tidstillägget” när de flyger ATR.

Tittade närmare på SAS tidtabell på Helsingborg/Ängelholms flygplats från sommartidtabellens start. Exempel nedan 31/3.

Ni behöver inte vara oroliga för allt för mycket ATR ;)

Avgång:
06.05 - CRJ900
07:35 - Airbus 320Neo
09:50 - CRJ900
15:55 - CRJ900
17:55 - ATR 72
19:45 - ATR 72

@pswe & @Janne V

Tittade närmare på SAS tidtabell på Helsingborg/Ängelholms flygplats från sommartidtabellens start. Exempel nedan 31/3.

Ni behöver inte vara oroliga för allt för mycket ATR ;)

Avgång:
06.05 - CRJ900
07:35 - Airbus 320Neo
09:50 - CRJ900
15:55 - CRJ900
17:55 - ATR 72
19:45 - ATR 72
:)
Har också tjuvkikat lite. Det skiljer en del mellan veckodagarna men håller med, hoppet lever.
Dock lite konstigt att tidiga kvällsturen från Stockholm ofta är ATR. Hoppas efterfrågan gör att de justerar.
Tycker Embraer maskinerna kunde få chansen på en del svensk inrikes, men förstår svårigheten med ytterligare baser för dem.

:)
Har också tjuvkikat lite. Det skiljer en del mellan veckodagarna men håller med, hoppet lever.
Dock lite konstigt att tidiga kvällsturen från Stockholm ofta är ATR. Hoppas efterfrågan gör att de justerar.
Tycker Embraer maskinerna kunde få chansen på en del svensk inrikes, men förstår svårigheten med ytterligare baser för dem.

Jag håller med om att Embraer maskinerna hade varit utmärkta maskiner på en del inrikes :) Ryktet säger att det är fyra sådana maskiner till påväg till SAS Link och jag har sett någon annons om att SAS säker piloter till Link på Arlanda ;) Så vem vet :)

Tack @Tobbe.O !

Helt enig. 15.55 / 17.55 borde ju vara mest efterfrågad av em-turerna.
9.50 och 19.45 kan klara sig som ATR.

Fortsätter följa utvecklingen! :D

Rent kapacitet mässigt så är det egentligen ingen jätte skillnad på ATR och CRJ900 - men såklart mera komfort och snabbare flygtid med CRJ900 :)

ATR maskinerna som BRA använder har 72 stolar och CRJ900 från Cityjet har 88-90 stolar beroende på konfiguration.

Absolut, det är mest flygtiden beroende på tid på dagen som jag värderar.
Samt kapacitet att A320 bättre vissa morgon och em-avgångar. :)

Rent kapacitet mässigt så är det egentligen ingen jätte skillnad på ATR och CRJ900 - men såklart mera komfort och snabbare flygtid med CRJ900 :)

ATR maskinerna som BRA använder har 72 stolar och CRJ900 från Cityjet har 88-90 stolar beroende på konfiguration.
Fast 72 -> 90 platser är 25% Det är en signifikant skillnad tänker jag.

I en fullsåld ATR är det en utmaning att hitta plats för jackor och handbaggage. Utmaningen är iaf något mindre i en CRJ900, speciellt om man växlar över till den större maskinen redan innan den är helt full, vid tex 90% loadfactor.

65% LF på 72 stolar = 65 pax. Det blir 72,2% LF på en 90 stolars CRJ. Om det då också betyder att pluskabinen kan få lov att vara lite mer luftig så att en och annan seat block tillåts så skulle jag tro att kundnöjdheten blir radikalt högre!

Norwegian vände sig till Konkurrensverket med en anmälan eftersom man menade att avtalet mellan BRA och SAS begränsar konkurrensen på ett otillåtet sätt för svenskt inrikesflyg. Konkurrensverket håller inte med Norwegian och utreder inte saken vidare:

Last edited:
Norwegian vände sig till Konkurrensverket med en anmälan eftersom man menade att avtalet mellan BRA och SAS begränsar konkurrensen på ett otillåtet sätt för svenskt inrikesflyg. Konkurrensverket håller inte med Norwegian och utreder inte saken vidare:

Norwegian har ju köpt maskiner av liknande typ som Bra-s ATR med förvärvet av Wideroe. De har möjlighet att konkurrera med SAS om svensk inrikesflyg med de maskiner om de ser lönsamhet på marknaden. Lite oväntat att det perspektivet saknas, men det hade bara varit ytterligare ett argument för samma slutsats.

Toppen