Rickard_O
Medlem
Den va rolig, tror du SAS inte hade gjort det om det va lågt hängande frukt eller?När man ändå med lätthet fyller planen direkt från ARN.
Den va rolig, tror du SAS inte hade gjort det om det va lågt hängande frukt eller?När man ändå med lätthet fyller planen direkt från ARN.
Men den stora ändringen är väl betoning av interkontinentala resor på CPH, inte resor under 4 timmar?Verkar handla om dom från södra Sverige vs dom från norra Sverige i den här tråden.
Jag har inga problem att förstå er med närhet till CPH att det SAS gör är bra.
Men varför ska jag vilja resa via CPH när jag ska på hyggligt korta (under 4 timmar) sträckor?
Tillbringa extra timmar för jobb- och weekendresor i CPH bara för att få resa med SAS. När man ändå med lätthet fyller planen direkt från ARN.
Vet inte hur många gånger jag har sagt det. Det är öppet mål att etablera sig på ARN!
Den mer uppmärksammade förändringen är förändringarna av långdistanslinjer. Vissa vill jämföra med 1980- eller 1990-talen, medan andra vill jämföra med de senaste 20 åren eller kanske de senaste 5-10 åren. Det har också skett förändringar av kortdistanslinjer genom åren, men dessa uppmärksammas inte lika mycket av lika många. Jag märker några kortdistansförändringar, men det är mest med en minskning av frekvensen för mig.Men den stora ändringen är väl betoning av interkontinentala resor på CPH, inte resor under 4 timmar?
Håller med fullständigt. SAS strategi är våghalsig. I excel får man fram att man ökar lönsamheten men blir det verkligen så? Ytterst tveksam. Man övervärderar helt enkelt varumärket SAS.Verkar handla om dom från södra Sverige vs dom från norra Sverige i den här tråden.
Jag har inga problem att förstå er med närhet till CPH att det SAS gör är bra.
Men varför ska jag vilja resa via CPH när jag ska på hyggligt korta (under 4 timmar) sträckor?
Tillbringa extra timmar för jobb- och weekendresor i CPH bara för att få resa med SAS. När man ändå med lätthet fyller planen direkt från ARN.
Vet inte hur många gånger jag har sagt det. Det är öppet mål att etablera sig på ARN!
ARN-JFK eller ARN-ATL?Håller med fullständigt. SAS strategi är våghalsig. I excel får man fram att man ökar lönsamheten men blir det verkligen så? Ytterst tveksam. Man övervärderar helt enkelt varumärket SAS.
I en annan tråd så har det skrivits om den bristfälliga tillgången på award inom Skyteam. Om det blir för svårt att växla in sina poäng varför skall jag då flyga med SAS? Vist finns det fördelar med högra status så som lounge, business check-in etc men det får du även om du flyger i rätt kabinklass med One World eller Star Allinace också. Priset på biljetter kommer bli mer avgörande när bolaget tvingar sina resenärer till ett extra byte.
Ett första steg bör rimligtvis vara att sätta in en daglig linje till någon Delta-hub i USA.
Det har det ju också varit i andra trådar och den har jag möjligen lite lättare att förstå affärsmässigt men nu var det ju 15 nya linjer varav 13 var i Europa och en dansk inrikes. Alla från CPH.Men den stora ändringen är väl betoning av interkontinentala resor på CPH, inte resor under 4 timmar?
Spennende diskusjon dette også for en nordmann. Mange sier det samme på norske forum - hvorfor skal man sitte i et trangt fly til CPH dersom man kan velge annet ut i Europa? I alle fall om prisene er noenlunde de samme? Norwegian blir jo feks bare større og større på direkte Europa-flights fra OSL. Jeg tenker Star Alliance og/eller One World har gode muligheter til å ta opp kampen med SAS og SkyTeam om de bare lanserer et OK kredittkort eller to.Håller med fullständigt. SAS strategi är våghalsig. I excel får man fram att man ökar lönsamheten men blir det verkligen så? Ytterst tveksam. Man övervärderar helt enkelt varumärket SAS.
I en annan tråd så har det skrivits om den bristfälliga tillgången på award inom Skyteam. Om det blir för svårt att växla in sina poäng varför skall jag då flyga med SAS? Vist finns det fördelar med högra status så som lounge, business check-in etc men det får du även om du flyger i rätt kabinklass med One World eller Star Allinace också. Priset på biljetter kommer bli mer avgörande när bolaget tvingar sina resenärer till ett extra byte.
Ett första steg bör rimligtvis vara att sätta in en daglig linje till någon Delta-hub i USA.
Så länge OW eller *A inte erbjuder inrikesresor i Norge på den skala SAS gör så kommer de inte kunna hota SAS marknadsandelar.Spennende diskusjon dette også for en nordmann. Mange sier det samme på norske forum - hvorfor skal man sitte i et trangt fly til CPH dersom man kan velge annet ut i Europa? I alle fall om prisene er noenlunde de samme? Norwegian blir jo feks bare større og større på direkte Europa-flights fra OSL. Jeg tenker Star Alliance og/eller One World har gode muligheter til å ta opp kampen med SAS og SkyTeam om de bare lanserer et OK kredittkort eller to.
Kanskje du har rett. Vi får se nå som Norwegian har kjøpt Widerøe, noen vil muligens foretrekke DY innenlands - og en annen allianse ut i verden.Så länge OW eller *A inte erbjuder inrikesresor i Norge på den skala SAS gör så kommer de inte kunna hota SAS marknadsandelar.
Visst, direktflyg från OSL kanske de tävlar på, men resten av landet? Och ifall du vill till UK på våren, Tromsö på sommaren och DE på hösten, vilka allianser erbjuder nåt för dig? Eller om du vill till Paris eller Amsterdam?
Jag hoppas att Norwegian ska försöka bli medlem i Star Alliance eller Oneworld. Jag vill se mer flygkonkurrens inom och från Skandinavien, och det är bra att SAS känner press från konkurrensen.Kanskje du har rett. Vi får se nå som Norwegian har kjøpt Widerøe, noen vil muligens foretrekke DY innenlands - og en annen allianse ut i verden.