Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Intressant utveckling. Innebär detta att man som resenär kommer att flyga SAS men med BRA på flygplanet? Tänker på hur det blir med EuroBonus/Skyteamförmåner osv.
Om det är wetlease vi pratar om (vilket de sagt) så spelar det ingen roll vad det står på flygplanet, det är rena SAS flighter även om det råkar stå något annat på själva flygplanet och alla förmåner ska gälla.
 
Äntligen kan Bromma läggas ner! Nästan bara privatjet kvar nu.
Det beror på vem som styr. Ytterst är det staten som bestämmer om Bromma ska avvecklas i förtid (d.v.s. före 2038) och inte Stockholms stad. Swedavia kan inte själv fatta beslutet utan det är regeringen som måste ta beslutet. Och vad säger då regeringen idag efter beskedet om BRA? Jo:

"Bromma flygplats har betydelse för robustheten i det svenska flygplatssystemet, säger infrastrukturministern. Det gäller att inte ha för bråttom nu. Det är lätt att avveckla den här typen av viktig infrastruktur, men det är svårt att återuppbygga den, fortsätter ministern."

Det låter i mina öron som att regeringen inte tänker ändra sig och nu lägga ned Bromma. Det kan man tycka är bra eller dåligt.
 
Tre chanser för Kalmar nu då..

1726573107222.png
 
Först vill jag beklaga till de anställda i BRA och Swedavia samt övrig personal i olika bolag som förlorar sina arbeten i denna förändring.

En undran som jag har har lagt utveckling av SAS Link på hyllan?
X-flyer vill Estniska staten vill göra sig av med bolaget vad kommer att hända här.
Vad händer med BRA:s flygningar åt OS.
Har Apollo och Ving informerat att de inte kommer att förnya kontrakten framöver med BRA?
Vilken flotta kommer BRA att ha, kommer det in CRJ i flottan?

Detta måste även påverka Norwegian, de måste nog snart börja flyga på lite mindre orter i Sverige för att mata trafik till sina Europalinjer från ARN jag har gissat på att Widerøe kommer snart in på en 3-4 linjer i Sverige, LH Group är väl i någon liknande situation, Lufthansa City kommer flyga LLA-UME-FRA en morgon avgång och en em. avgång?

Bara spekulationer från mig
 
Det beror på vem som styr. Ytterst är det staten som bestämmer om Bromma ska avvecklas i förtid (d.v.s. före 2038) och inte Stockholms stad. Swedavia kan inte själv fatta beslutet utan det är regeringen som måste ta beslutet. Och vad säger då regeringen idag efter beskedet om BRA? Jo:

"Bromma flygplats har betydelse för robustheten i det svenska flygplatssystemet, säger infrastrukturministern. Det gäller att inte ha för bråttom nu. Det är lätt att avveckla den här typen av viktig infrastruktur, men det är svårt att återuppbygga den, fortsätter ministern."

Det låter i mina öron som att regeringen inte tänker ändra sig och nu lägga ned Bromma. Det kan man tycka är bra eller dåligt.
Förvisso korrekt även om det i mina öron låter som om Bromma kommer att läggas ner i sionm tid - regeringen vill bara tänka lite och privatjets bolagen måste få säga sitt.

Nöten som måste knäckas är transporterna (kollektiva) till och från ARN. Se bara på CPH eller ZRH hur smidigt det är med tåg i anslutning till flygplatsen
 
Nöten som måste knäckas är transporterna (kollektiva) till och från ARN. Se bara på CPH eller ZRH hur smidigt det är med tåg i anslutning till flygplatsen
Nu hänger jag inte med. Det går ju redan både expresståg, regionaltåg och pendeltåg direkt till Arlanda. Det går också flygbussar från en rad olika platser runt om i Stockholm, förutom innerstan även Solna, Sundbyberg, Liljeholmen, Kista etc.? Jag tror nöten som ska knäckas är om det är möjligt att Arlanda på längre sikt sväljer all flygtrafik utan att bygga ut Arlanda och om inte, huruvida det är ett görligt alternativ att i tid bygga ut Arlanda före 2038 (då avtalet mellan Stockholms stad och staten om Bromma flygplats löper ut).
 
Nu hänger jag inte med. Det går ju redan både expresståg, regionaltåg och pendeltåg direkt till Arlanda. Det går också flygbussar från en rad olika platser runt om i Stockholm, förutom innerstan även Solna, Sundbyberg, Liljeholmen, Kista etc.? Jag tror nöten som ska knäckas är om det är möjligt att Arlanda på längre sikt sväljer all flygtrafik utan att bygga ut Arlanda och om inte, huruvida det är ett görligt alternativ att i tid bygga ut Arlanda före 2038 (då avtalet mellan Stockholms stad och staten om Bromma flygplats löper ut).
Jo fast hur praktiskt är det? På Bromma har du flygbuss utanför terminalen, på ARN får du knata från T5 till T4. Vill du in till centrala Stockholm så har du Arlanda Express men den kostar 340 SEK och vill du ta pendeln så pratar vi ett påslag på hundringen (?).

Jag är positiv till att Bromma stänger igen och tror nog att ARN kan klara ökningen men det gäller att förbindelserna till och från ARN är smidiga. Dagens Industri har idag varit ute på Bromma och frågat resenärer och alla pekar på smidigheten och tillgängligheten med Bromma (även om urvalet kanske var selektivt)
 
Jo fast hur praktiskt är det? På Bromma har du flygbuss utanför terminalen, på ARN får du knata från T5 till T4. Vill du in till centrala Stockholm så har du Arlanda Express men den kostar 340 SEK och vill du ta pendeln så pratar vi ett påslag på hundringen (?).

Jag är positiv till att Bromma stänger igen och tror nog att ARN kan klara ökningen men det gäller att förbindelserna till och från ARN är smidiga. Dagens Industri har idag varit ute på Bromma och frågat resenärer och alla pekar på smidigheten och tillgängligheten med Bromma (även om urvalet kanske var selektivt)

Du kan ju ta Mälartåget också. Lika snabbt men betydligt billigare. Men ja, du får ha lite koll på tidtabellen.

Om man är boende i regionen är Movingo med Arlandatillägg en nobrainer. Du tjänar igen summan av tillägget på 1,5 resa.
 
Toppen