Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Det är väl inte så att SAS brukar kommunicera ut helt transperanta FAQ'er om det sker tillfälliga ändringar på tekniksidan för det är något som strular och man kanske vill förbättra något.
Jag säger inte att det är så men vi har ju verkligen noll koll, är ju mest rökbildning av spekulation än att det skulle vara diskussion tycker jag.

Systemet har varit live i 13 dagar, jag tycker bara folk kan andas lite och sluta upp med ryktesspridning för att skapa ett allmänt kaos som det känns som just nu.
Ibland behöver man bara sitta lugnt i båten en liten stund och vänta in bättre tider!
Stämmer däremot är det inte bara en dålig förändring på kort tid utan flera. Mixade klasser försvann och vi tänkte ok den kanske kommer tillbaka. Men att AF/KLMs business försvinner och economy är kvar? Då är det inte ett tekniskt strul utan SAS har strypt tillgången.

Stämmer däremot är det inte bara en dålig förändring på kort tid utan flera. Mixade klasser försvann och vi tänkte ok den kanske kommer tillbaka. Men att AF/KLMs business försvinner och economy är kvar? Då är det inte ett tekniskt strul utan SAS har strypt tillgången.
Har mixade klasser någonsin existerat under dessa 13 dagar? Så fall har det ju försvunnit i samband med övergången vilket kanske är ett tekniskt problem för tillfället och är löst innan månadsskiftet, vad vet vi?

Är det oroväckande att business försvunnit? Kanske, men vi har ju fortfarande noll jävla aning varför.
Varför skrämma upp sig själv och alla nybörjare innan vi vet att det är skrivit i sten? Hur mycket kan vi påverka om det väl är så?
Jo vi får rösta med våra fötter och gå till en annan leverantör av kreditkortsamarbeten och byta flygbolag vi är lojala mot om dom är illojala mot oss.

Tro mig, jag kommer inte acceptera någon sådan här förändring, och det tror jag inte att jag är ensam om.
Det kommer säkert vara det sista eurobonusprogrammet gör om allt detta skulle vara "enhancements".

Avsaknaden av mixade klasser och max en 2for1 voucher per bokning är en teknisk begränsning pga SAS nya poängdragningssystem för SkyTeam. I det gamla systemet räknades poängsumman ut automatiskt men det fanns manuell override av agenten. I det nya systemet sker uträkningen av poängsumman helt av automatik och poängdragningen är kopplad till biljettering, ingen möjlighet för agenten att manuellt justera poängkostnaden. Vad jag har förstått så jobbar de på en lösning för dessa två problem.

Det har alltid varit såhär att olika "regler" för hur och vad man får boka har kommit och gått. SQ First gick ett tag, United försvann helt, rykten om att Thai ströp allt osv osv. Med tiden ändras det. Nästa månad är det något annat. Så har det varit senaste 10 åren som jag har följt med i poängjagandet.

Därför är det intressant när profiler med väldigt lite historik dyker upp här och påstår att allt är kört...

Avsaknaden av mixade klasser och max en 2for1 voucher per bokning är en teknisk begränsning pga SAS nya poängdragningssystem för SkyTeam. I det gamla systemet räknades poängsumman ut automatiskt men det fanns manuell override av agenten. I det nya systemet sker uträkningen av poängsumman helt av automatik och poängdragningen är kopplad till biljettering, ingen möjlighet för agenten att manuellt justera poängkostnaden. Vad jag har förstått så jobbar de på en lösning för dessa två problem.
Aa men mitt orosmoln är avsaknaden av AF/KLMs business som är helt strypt.

Aa men mitt orosmoln är avsaknaden av AF/KLMs business som är helt strypt.

Volymen av bokningar har nog ökat helt klart jämfört med den gamla Star Alliance sökmotorn. Under de sista åren av Star Alliance-tiden var det mer eller mindre omöjligt att boka något online i business med vanliga A till B sökningar. Undantaget enstaka resor till New York med SWISS eller Filippinerna med Turkish så gick det inte att boka något i business med mer än en månads framförhållning. Trixade man med Wien så fanns det mycket med Lufthansa Group, men det var inget som gemene man kunde eller orkade göra.

Med AFKLM fanns det plötsligt gott om bonusresor till New York, Kalifornien, Zanzibar, Costa Rica, Tokyo, Seoul, Singapore, Brasilien, mm. Lätt att boka online med god framförhållning så länge man orkade klicka igenom datum för datum. Likt SQ-släppet förra året så var det många som inväntade 1 september för att kunna boka bekväma, smidiga resor till populära destinationer med ett byte och med god framförhållning. Egentligen ganska lätt för SAS att förutspå vad som skulle hända baserat på vad som tidigare skett.

Jag personligen skulle se detta som en temporär blockering, SAS har nog mycket att förlora på att sina medlemmar inte kan boka business på Air France – KLM. Däremot finns alltid en risk att man lägger in en 1,5 eller 2x multiplikator eller inför bränsletillägg om nu SAS anser att kostnaden för dessa bonusresor är för hög.

Tror vi ska ta allt med en nypa salt och avvakta några veckor kanske till och med månader innan man faktiskt kan dra några reella slutsatser om hur det kommer fungera med SkyTeam awards.
Andelen av alla Eurobouns-kunder som bokar bonusresor leg för leg och mixar klasser är nog en rätt liten andel (om man nu ska tro Aron). Om det så nu är fallet så förstår jag dock inte varför man begränsar detta? Kostar det verkligen så mycket för SAS? Men visst kunskapen har ökat genom åren och att samla poäng via Eurobonus har blivit vanligare.

Om utfallet blir som det nu framställs, kommer jag sluta samla Eurobonuspoäng - nej, helt enkelt för att det inte finns några vettiga andra alternativ för mig personligen med det resemönster jag har samt vilka kreditkort som finns tillgängliga i Sverige (har inte spenden för att points plus ska löna sig). Rena SAS awards och FlyPremium är för mig tillräckligt bra för att fortsätta med SAS.

Last edited:
Tung dag för dig Christoffer när ditt älskade SAS pissar på oss alla?
Håll dig till ämnet istället.
Utan att vilja peka på någon särskild medlem så kan jag tycka att det finns en del att vinna, om nytillkomna medlemmar tar till sig vad de som varit med i gemet länge har samlat på sig i form av erfarenhet.

Personligen skulle jag uppskatta om alla försöker att läsa en gång extra innan de ställer frågor som andra redan har ställt. Eller drar slutsatser baserade på otillräcklig erfarenhet.

Toppen