Senaste nytt

Ny långlinje med SAS ska annonseras i september 2024

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kastar in DEN som ett alternativ - tex flyger AF dit men inte KLM (vad jag vet i alla fall). Stor stad med en ung befolkning, ca 3 milj invånare i 'stor-Denver', tillräckligt off för att vara beroende av en del flygfrakt vilket borde ge ett bra bidrag till ekonomin för rutten. Gångavstånd till Vail, Breckenridge etc för de som vill åka skidor (för övrigt väldigt bra skidåkning och valuta för pengarna om man kan tänka sig att brassa eget käk)

Lite osäker på avstånd så möjligen för långt för en 321LR
DEN är ett dåligt val för flygfrakt, och DEN är ett fästningsnav för UA. Om SK hade extrautrustning för CPH-DEN skulle detta vara ett dåligt val för en rutt. Colorado har mindre än 6 miljoner människor i hela staten, och det är inte en stor grupp människor som skulle välja att köra till DEN för att starta (eller avsluta) en långdistansresa med Skandinavien.

LAS kan till och med vara mer vettigt än DEN, men jag tvivlar på att CPH-LAS fungerar. Personligen skulle jag föredra CPH-MEX.

Finns inte en chans att Denver är på tapeten. Möjligtvis att det skulle (kanske tom har) diskuterats om de kvar i Star Alliance men även då är det tveksamt med tanke på United, Lufthansax2 och Turkish.

Jag gissar på: Buenos Aires, Seoul, Minneapolis. Delhi också klar möjlighet. Samt Costa Rica som discukterats innan.

Ny bubblare med A321LR: Deli. Indien är världens mest befolkade land.
I became a regular on SK’s CPH-DEL route from 9/11 (because United pulled DEL service). Then some years later SK scrapped CPH-DEL because the fares were too low in the back of the flying bus. And nowaday there is far more TK+Arab airline service to eat into India traffic than back when SAS pulled out of India.

AI serves CPH nowadays, and AI currently has SAS lounge at CPH as one of its three contract lounges at CPH. But this just signals to me that SAS is unlikely to be eager to get back to DEL on its own planes but may do some joint work with AI like it plans to do with SQ. [ BOM and the rest of India historically doesn’t work as well as DEL for non-Asian carriers.]

Hur långt västerut är det kommersiellt möjligt att flyga med en fullt lastad A321LR med pax från CPH.
Tänker på vad Anko sagt om att använda just A321LR för att testa nya långlinjer.
Partnerskap med Westjet på Westjet-hubbar? Westjet skulle konkurrera mindre med SAS än vad Air Canada gjorde när SAS var med i Star Alliance.

Jag gissar på: Buenos Aires, Seoul, Minneapolis. Delhi också klar möjlighet. Samt Costa Rica som discukterats innan.
SEL? Verkar som en extra pengaförlorare så länge ryskt luftrum är förbjudet.

Jag skulle älska CPH-EZE, men det är förmodligen för dyrt att köra med tanke på att avståndet kommer att innebära färre varv av utrustningen för en viss summa av intäkter på en rutt några timmar närmare CPH.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen