Tänk så här. En biljett random datum i oktober t.o.r. Stockholm - Umeå kostar 1 647 kr. Utan flygskatt (76x2) skulle biljetten kosta 1 495 kr , allt annat lika. Prishöjningen med skatten är alltså 10% i exemplet. Generellt torde man väl kunna säga att en prishöjning på 10% på nämnd tjänst minskar efterfrågan
Det kostar nog mer än 76 kr för de allra flesta personerna att ta sig t/r till en flygplats i Sverige. Har aldrig hört argumenten från till exempel SD att vi måste sänka priset på kollektivtrafiken till flygplatsen för att gynna ekonomin.Tänk så här. En biljett random datum i oktober t.o.r. Stockholm - Umeå kostar 1 647 kr. Utan flygskatt (76x2) skulle biljetten kosta 1 495 kr , allt annat lika. Prishöjningen med skatten är alltså 10% i exemplet. Generellt torde man väl kunna säga att en prishöjning på 10% på nämnd tjänst minskar efterfrågan?
Det är lätt att vinna politiska poäng med klagomål om flygskatten just för att det heter "skatt".