Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Tänk så här. En biljett random datum i oktober t.o.r. Stockholm - Umeå kostar 1 647 kr. Utan flygskatt (76x2) skulle biljetten kosta 1 495 kr , allt annat lika. Prishöjningen med skatten är alltså 10% i exemplet. Generellt torde man väl kunna säga att en prishöjning på 10% på nämnd tjänst minskar efterfrågan

Tänk så här. En biljett random datum i oktober t.o.r. Stockholm - Umeå kostar 1 647 kr. Utan flygskatt (76x2) skulle biljetten kosta 1 495 kr , allt annat lika. Prishöjningen med skatten är alltså 10% i exemplet. Generellt torde man väl kunna säga att en prishöjning på 10% på nämnd tjänst minskar efterfrågan?
Det kostar nog mer än 76 kr för de allra flesta personerna att ta sig t/r till en flygplats i Sverige. Har aldrig hört argumenten från till exempel SD att vi måste sänka priset på kollektivtrafiken till flygplatsen för att gynna ekonomin.

Det är lätt att vinna politiska poäng med klagomål om flygskatten just för att det heter "skatt".
 
Skatten var helt verkningslös utöver att få in pengar till statskassan. De gick ju uppenbarligen inte till något samhällskritiskt med tanke på hur det sett ut senaste 10 åren.
Så varför fortsatt ha en skatt som bara syftar till att vara en straffskatt och ingenting annat?
 
Det vore bättre att beskatta flygbränsle tycker jag, då finns det ett klart incitament för flygbolagen att skära ned och avgiften hamnar inte direkt på kunden (men väl indirekt).
Bra tanke!
Dock kan fuling då göras i andra länder med mindre skatt eller ingen alls..

Mycket OT:
Men tanken är god och skulle borde kunna införas för bränsle på bensinstationer i Sverige.
 
Yes, en prishöjning minskar efterfrågan generellt (undantaget Veblen- och Giffen-varor), det har ingen sagt emot. Frågan är hur mycket efterfrågan minskar/ökar vid en prisförändring. Priselasticitet.

Säg att din New York-semester kostar 15 000kr per skalle. 800kr är flygskatt. Hur mycket större är sannolikheten att du åker till New York ifall det kostade 14 200kr? Hur många som planerar en resa till New York struntar i det pga den prisskillnaden? Speciellt när det är bakat in i prislappen du ser på hemsidan (det hade haft en starkare effekt ifall du såg priset utan skatte fram till du ska betala).

Umeå är på så sätt ett dåligt exempel då man har alternativ med tåg eller bil.
Bangkok har inte samma alternativ, och dessutom så brukar resor till BKK vara längre och flygresans andel av totalkostnaden lägre, pga hotell etc. Då blir effekten mycket mindre av en flygskatt i hela perspektivet. Ska du till Bangkok så flyger du, och är du väl där så stannar du längre.
Men säg att du bor på hotell i Umeå tre nätter, för 700kr/natten (Tack Strawberry?). Då är totalkostnaden 3747kr, varav flygskattens andel är 4%. Tar du tåget istället? Kör?

Jag hävdar att flygskatten får oproportionerligt stor skuld för en utveckling på ARN som troligtvis har mycket komplexare bakgrundsorsaker. Största effekten har den kanske haft på folk som kör mileage runs där målet inte är målet, och lägsta möjliga pris är poängen.
Om en flygbiljett till USA kostar 315 kr mer i flygskatt påverkar nog några resenärer men sannolikt relativt få. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så får ett flygbolag som flyger till USA säg 300 dagar per år med en genomsnittlig beläggning på 200 passagerare per avgång knappt 20 miljoner i minskade kostnader per år för den linjen. Detta är inte betydelselöst. Samma summa gäller t.ex. till destinationer som Dubai och Qatar som har samma flygskatt som Nordamerika.

Hur stor del flygskatten har haft för Arlandas trafikutveckling kan man förstås debattera men det är ju knappast orsaken för att regeringen nu avskaffar den. De ogillar skatter generellt, i synnerhet sådana som har Miljöpartiet som avsändare. Ju fler avskaffade och sänkta skatter desto bättre - en ideologi man kan gilla eller ogilla men det är ju främst ideologiska skäl bakom denna skattesänkning. Precis som det var ideologiska skäl som var grunden för att införa den.
 
Last edited:
Om en flygbiljett t.o.r. till USA kostar 630 kr mer (315 x 2 i flygskatt) påverkar nog några resenärer men sannolikt relativt få. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så får ett flygbolag som flyger till USA säg 300 dagar per år med en genomsnittlig beläggning på 200 passagerare per avgång knappt 20 miljoner i minskade kostnader per år för den linjen. Detta är inte betydelselöst. Samma summa gäller t.ex. till destinationer som Dubai och Qatar som har samma flygskatt som Nordamerika.

Hur stor del flygskatten har haft för Arlandas trafikutveckling kan man förstås debattera men det är ju knappast orsaken för att regeringen nu avskaffar den. De ogillar skatter generellt, i synnerhet sådana som har Miljöpartiet som avsändare. Ju fler avskaffade och sänkta skatter desto bättre - en ideologi man kan gilla eller ogilla men det är ju främst ideologiska skäl bakom denna skattesänkning. Precis som det var ideologiska skäl som var grunden för att införa den.
20 miljoner är inte betydelselöst, men det är en väldigt liten procent av omsättningen. Och på hårt konkurrerade linjer innebär inte borttagningen av skatten att det automatiskt blir en intäkt för flygbolagen heller. För den gäller alla flygbolag, så då blir det en prispress neråt ifall en kostnad försvinner.

Absolut, flygbolag som får bättre marginal genom att flyga på andra rutter kommer göra det, men i en så komplex miljö som trafikplanering med skatter och allianser och växelkurser så är flygskattens effekt ganska liten. Det är min poäng.

Sen är alla politiska beslut ideologiska, icke sant? Även om ideologin vill främja Arlandas trafikutveckling. ;)
 
Sen är alla politiska beslut ideologiska, icke sant? Även om ideologin vill främja Arlandas trafikutveckling. ;)
Absolut - politik är ideologi :) . Politiska beslut är (ofta) ideologiskt grundade och vissa skatter införs eller höjs av ideologiska skäl snarare än finansiella och flygskatten är väl ett bra exempel på en sådan skatt.
 
Absolut - politik är ideologi :) . Politiska beslut är (ofta) ideologiskt grundade och vissa skatter införs eller höjs av ideologiska skäl snarare än finansiella och flygskatten är väl ett bra exempel på en sådan skatt.
Alla skatter är dock ideologiska. Målsättningen må vara finansiella, men sättet är ideologiskt.

Oberoende, börjar bli gravt off-topic nu. :p
 
Toppen