Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

@ekf de kanske bjuder på några extra
“Svenskspenn” istället?

Vi andra får njuta lägre priser med andra bolag, kommer märkas!
 
Kollar man som exempel på Stockholm - Umeå med SAS den 30 juni (sista dagen med flygskatten) och den 1 juli blir det tydligt. Samma lägsta pris båda dagarna, 1 349 kr. Den 30/6 är biljettpriset 851 kr och flygtrafikskatten 77 kr (sen tillkommer övriga avgifter). Den 1/7 finns ingen flygtrafikskatt men biljettpriset är nu 928 kr, d.v.s. exakt 77 kr högre.

Detta är inget unikt för flygbranschen. När restaurangmomsen sänktes från 25% till 12% sjönk inga priser heller rakt av. På sikt spelar det dock roll - högre skatter driver upp priserna och lägre skatter tvärtom.
 
Kollar man som exempel på Stockholm - Umeå med SAS den 30 juni (sista dagen med flygskatten) och den 1 juli blir det tydligt. Samma lägsta pris båda dagarna, 1 349 kr. Den 30/6 är biljettpriset 851 kr och flygtrafikskatten 77 kr (sen tillkommer övriga avgifter). Den 1/7 finns ingen flygtrafikskatt men biljettpriset är nu 928 kr, d.v.s. exakt 77 kr högre.

Detta är inget unikt för flygbranschen. När restaurangmomsen sänktes från 25% till 12% sjönk inga priser heller rakt av. På sikt spelar det dock roll - högre skatter driver upp priserna och lägre skatter tvärtom.

Nej, det är inget unikt alls, det är alla företag som gör så. Har konsumenten vant sig att betala en viss summa är det hål i huvudet att att sänka sina egna marginaler.

Har priser en gång gått upp så kommer de inte ner igen.
 
vart nyfiken... Finns biljetter från Arlanda till Umeå i bokningsklass K för 1349 totalt både 30/6 och 1/7

Så här ser det ut bakom kulisserna.

30/6 Arlanda-Ume bokningsklass K, KFIXOW:
KFIXOWSKK One-Way1039(SEK

1749974255863.png






1/7 Arlanda-Ume bokningsklass K, :
KFIXOWSKK One-Way1116(SEK)E

1749974206944.png
 
Nej, det är inget unikt alls, det är alla företag som gör så. Har konsumenten vant sig att betala en viss summa är det hål i huvudet att att sänka sina egna marginaler.

Har priser en gång gått upp så kommer de inte ner igen.
Det är baksidan med att använda indirekta skatter för att styra tredje parts beteende. För politikern känns det jättesmart när man höjer eftersom det bara drabbar slut-konsumenten. Det drabbar ingen i kedjan mellan stat och konsument och det är otydligt för konsumenten att det är en skatt. Inget som går att klaga på, det är bara att betala. Perfekt för politiker.

Mindre smart när man sänker, eftersom den otydliga kedjan nu jobbar mot politikern som röstmaximerar. Ansvarig minister kan inte kamma hem några poäng på en sänkt skatt. Skattebetalarna går miste om en intäkt. Konsumenterna får inte sänkt pris.

Sedan kan man iofs se det som ett smart verktyg att förbättra lönsamheten i en viss bransch. Lägg på flygskatter, etablera en ny prisnivå hos kunderna, dra tillbaka skatten och låt pengarna stanna i bolagen. Rinse-and-repeat för överföring av allmänna medel till näringslivet.
 
Det är baksidan med att använda indirekta skatter för att styra tredje parts beteende. För politikern känns det jättesmart när man höjer eftersom det bara drabbar slut-konsumenten. Det drabbar ingen i kedjan mellan stat och konsument och det är otydligt för konsumenten att det är en skatt. Inget som går att klaga på, det är bara att betala. Perfekt för politiker.

Mindre smart när man sänker, eftersom den otydliga kedjan nu jobbar mot politikern som röstmaximerar. Ansvarig minister kan inte kamma hem några poäng på en sänkt skatt. Skattebetalarna går miste om en intäkt. Konsumenterna får inte sänkt pris.

Sedan kan man iofs se det som ett smart verktyg att förbättra lönsamheten i en viss bransch. Lägg på flygskatter, etablera en ny prisnivå hos kunderna, dra tillbaka skatten och låt pengarna stanna i bolagen. Rinse-and-repeat för överföring av allmänna medel till näringslivet.

Det låter lite som att du säger att staten och kapitalet sitter i samma båt? :p
 
Sedan kan man iofs se det som ett smart verktyg att förbättra lönsamheten i en viss bransch. Lägg på flygskatter, etablera en ny prisnivå hos kunderna, dra tillbaka skatten och låt pengarna stanna i bolagen. Rinse-and-repeat för överföring av allmänna medel till näringslivet.

Flygskatten infördes av regeringen Löfven i syfte att få folk att flyga mindre, oavsett om det finns något annat alternativt färdmedel eller inte. Skatten var alltså ägnad att slå mot just flygbranschen inom transportnäringen. Regeringen Kristersson tycker det är en dålig skatt och avskaffar den helt, bl.a. i syfte att stärka svenska flygbranschen. Efter att skatten är avskaffad är det ju inte längre "allmänna medel" som kan "överföras". Staten styr inte över prissättningen i detalj, vare sig hos flygbolag eller livsmedelsaffärer etc., och det ska vi vara glada för.

Om man ser på prissättningen Stockholm - New York med SAS så sänker SAS priset med exakt 323 kr (flygtrafikskatten för aktuell sträcka) för biljetter i samma farebasis och biljettklass som jag kollat på från och med att flygskatten avskaffas, d.v.s. där höjer SAS inte biljettpriset alls som i fallet med Umeå. Så på vissa sträckor höjer i vart fall inte SAS marginalen.
 
Last edited:
Toppen