Fyra dagar (inklusive helg) efter start av hyra dök det upp en kopia av kreditupplysning i Kivra. Fyra sidor från Dun & Bradstreet Sweden:
* Civilstånd, namn+personnummer på make/maka
* Inkomst- och taxeringsinformation, två senaste åren
* Betalningsanmärkningar ("inga registrerade")
* Aktuellt + Historiskt skuldsaldo senaste 12 mån (listat som "0", bostadslån kanske inte inkluderas här?)
* Tidigare förfrågningar (listade en annan biluthyrare, mindre än 6 mån sedan)
* Adressinformation
* Registrerade fastigheter
I framtiden ska jag vara mer noggrann att få med Gold Plus-numret i svenska Hertz-bokningar. Så får jag se om kreditupplysning undviks.
Sedan är min åsikt ändå att kreditupplysningen ovan är överdriven med tanke på transaktionens storlek, att den är förbetald och att de tar ut en deposition på kreditkort. Funderar även på hur Hertz tänker kring risken med alla sina utländska kunder som de
inte kan göra kreditupplysning på. Risken att inte kunna reglera eventuella uppkomna skulder torde vara högre för kunder ej folkbokförda Sverige än för de som är folkbokförda i Sverige... men det är de folkbokförda i Sverige med svenskt personnummer som man vill ta kreditupplysning på.
(INB4 "Hertz är ett privat bolag och du behöver inte hyra från dom om du inte vill" <-- jag vet, jag väljer ändå att reflektera över deras val av rutiner

)