Senaste nytt

Hertz - underkänd kreditcheck

Skall man inte få ett brev från UC (eller liknande) om en "riktig" kreditupplysning görs? Om ni inte fått det känns det som någon annan form av kreditupplysning görs - men mot vad?
Jag håller utkik. Får se om en sådan dyker upp i början av nästa vecka.

I övrigt:
Jag hade inte med mitt Gold Plus Rewards-nummer i denna bokning. Hade det kanske förhindrat kreditupplysningen. Eller kanske inte om jag ändå inte hade hyrt hos Hertz senaste 6 mån, hm?

Dock hade inte kundtjänst något problem att se mina aktiva bokningar när jag ringde in. Även panikbokningen hos Thrift. Gissningsvis genom mobilnummer och/eller epost.
 
Skall man inte få ett brev från UC (eller liknande) om en "riktig" kreditupplysning görs? Om ni inte fått det känns det som någon annan form av kreditupplysning görs - men mot vad?
Det finns olika nivåer av kontroll, den du tänker på är när ett belopp skickas med tex vid lån eller kreditkort. Man kan även få kopia utan belopp när en utökad kontroll görs, tex mobilabonnemang.
När jag jobbade på OKQ8 för 15-20 år sedan så gjorde vi alltid en kontroll på alla som ville hyra bil detta var inget som skickades brev om men då var kontrollen också begränsad. Man fick se om personen hade betalningsanmärkningar eller om hen var spärrad i biluthyrningens riksförbunds gemensamma spärrlista. Men vi kunde inte vad personen har för inkomst. Nu har det kanske hänt en del sedan dess speciellt med GDPR och så men skulle gissa att det handlar om en anmärknings och spärr kontroll, en full UC känns orimligt.
 
Jag håller utkik. Får se om en sådan dyker upp i början av nästa vecka.

I övrigt:
Jag hade inte med mitt Gold Plus Rewards-nummer i denna bokning. Hade det kanske förhindrat kreditupplysningen. Eller kanske inte om jag ändå inte hade hyrt hos Hertz senaste 6 mån, hm?

Dock hade inte kundtjänst något problem att se mina aktiva bokningar när jag ringde in. Även panikbokningen hos Thrift. Gissningsvis genom mobilnummer och/eller epost.

Lägger man in sitt medlemsnummer så blir det ingen kreditcheck för att få är man en känd kund hos Hertz. Det måste dock vara inlagt från början. Så frågan är hur man lägger in sitt medlemsnummer i kampanjbokningarna via SAS hemsida..? Är det någon som lyckats med detta?
 
Det finns olika nivåer av kontroll, den du tänker på är när ett belopp skickas med tex vid lån eller kreditkort. Man kan även få kopia utan belopp när en utökad kontroll görs, tex mobilabonnemang.
När jag jobbade på OKQ8 för 15-20 år sedan så gjorde vi alltid en kontroll på alla som ville hyra bil detta var inget som skickades brev om men då var kontrollen också begränsad. Man fick se om personen hade betalningsanmärkningar eller om hen var spärrad i biluthyrningens riksförbunds gemensamma spärrlista. Men vi kunde inte vad personen har för inkomst. Nu har det kanske hänt en del sedan dess speciellt med GDPR och så men skulle gissa att det handlar om en anmärknings och spärr kontroll, en full UC känns orimligt.
Precis, och olika nivåer tar UC (och troligtvis andra) olika betalt för. Vanliga kontroller som du får en kopia/avi på kostar tvåsiffriga belopp i SEK, utökade lite mer än så (såklart också beroende på avtalet som organisationen har). Jag tror nog att biluthyrare gärna slipper betala UC i onödan.
 
Skall man inte få ett brev från UC (eller liknande) om en "riktig" kreditupplysning görs? Om ni inte fått det känns det som någon annan form av kreditupplysning görs - men mot vad?

Det finns olika nivåer av kontroll, den du tänker på är när ett belopp skickas med tex vid lån eller kreditkort. Man kan även få kopia utan belopp när en utökad kontroll görs, tex mobilabonnemang.
När jag jobbade på OKQ8 för 15-20 år sedan så gjorde vi alltid en kontroll på alla som ville hyra bil detta var inget som skickades brev om men då var kontrollen också begränsad. Man fick se om personen hade betalningsanmärkningar eller om hen var spärrad i biluthyrningens riksförbunds gemensamma spärrlista. Men vi kunde inte vad personen har för inkomst. Nu har det kanske hänt en del sedan dess speciellt med GDPR och så men skulle gissa att det handlar om en anmärknings och spärr kontroll, en full UC känns orimligt.

Precis, och olika nivåer tar UC (och troligtvis andra) olika betalt för. Vanliga kontroller som du får en kopia/avi på kostar tvåsiffriga belopp i SEK, utökade lite mer än så (såklart också beroende på avtalet som organisationen har). Jag tror nog att biluthyrare gärna slipper betala UC i onödan.

Fyra dagar (inklusive helg) efter start av hyra dök det upp en kopia av kreditupplysning i Kivra. Fyra sidor från Dun & Bradstreet Sweden:
* Civilstånd, namn+personnummer på make/maka
* Inkomst- och taxeringsinformation, två senaste åren
* Betalningsanmärkningar ("inga registrerade")
* Aktuellt + Historiskt skuldsaldo senaste 12 mån (listat som "0", bostadslån kanske inte inkluderas här?)
* Tidigare förfrågningar (listade en annan biluthyrare, mindre än 6 mån sedan)
* Adressinformation
* Registrerade fastigheter

I framtiden ska jag vara mer noggrann att få med Gold Plus-numret i svenska Hertz-bokningar. Så får jag se om kreditupplysning undviks.

Sedan är min åsikt ändå att kreditupplysningen ovan är överdriven med tanke på transaktionens storlek, att den är förbetald och att de tar ut en deposition på kreditkort. Funderar även på hur Hertz tänker kring risken med alla sina utländska kunder som de inte kan göra kreditupplysning på. Risken att inte kunna reglera eventuella uppkomna skulder torde vara högre för kunder ej folkbokförda Sverige än för de som är folkbokförda i Sverige... men det är de folkbokförda i Sverige med svenskt personnummer som man vill ta kreditupplysning på.

(INB4 "Hertz är ett privat bolag och du behöver inte hyra från dom om du inte vill" <-- jag vet, jag väljer ändå att reflektera över deras val av rutiner :p)
 
De flesta hertz locations i Sverige är väl franchise? Togs upplysningen av hertz Sverige centralt eller av den individuella uthyraren?

Är det hertz centralt så kan de ju tex ta en norsk kreditupplysning på norrmän som hyr i Sverige och tvärt om.

I princip håller jag med men beloppet ska nog tänkas vara hela bilens kostnad, om du skulle helt enkelt köra iväg med den och inte komma tillbaka, och inte hyran och självrisk. Så mycket lägger de knappast i reservation på kortet.
 
Fyra dagar (inklusive helg) efter start av hyra dök det upp en kopia av kreditupplysning i Kivra. Fyra sidor från Dun & Bradstreet Sweden:
* Civilstånd, namn+personnummer på make/maka
* Inkomst- och taxeringsinformation, två senaste åren
* Betalningsanmärkningar ("inga registrerade")
* Aktuellt + Historiskt skuldsaldo senaste 12 mån (listat som "0", bostadslån kanske inte inkluderas här?)
* Tidigare förfrågningar (listade en annan biluthyrare, mindre än 6 mån sedan)
* Adressinformation
* Registrerade fastigheter

I framtiden ska jag vara mer noggrann att få med Gold Plus-numret i svenska Hertz-bokningar. Så får jag se om kreditupplysning undviks.

Sedan är min åsikt ändå att kreditupplysningen ovan är överdriven med tanke på transaktionens storlek, att den är förbetald och att de tar ut en deposition på kreditkort. Funderar även på hur Hertz tänker kring risken med alla sina utländska kunder som de inte kan göra kreditupplysning på. Risken att inte kunna reglera eventuella uppkomna skulder torde vara högre för kunder ej folkbokförda Sverige än för de som är folkbokförda i Sverige... men det är de folkbokförda i Sverige med svenskt personnummer som man vill ta kreditupplysning på.

(INB4 "Hertz är ett privat bolag och du behöver inte hyra från dom om du inte vill" <-- jag vet, jag väljer ändå att reflektera över deras val av rutiner :p)

Jag funderar mest på vilka data som delas med biluthyrarnas riksförbund. Jag har för mig de delar mycket data sinsemellan.
 
De flesta hertz locations i Sverige är väl franchise? Togs upplysningen av hertz Sverige centralt eller av den individuella uthyraren?

Är det hertz centralt så kan de ju tex ta en norsk kreditupplysning på norrmän som hyr i Sverige och tvärt om.
Tagen av: Hertz International Franchise/Tage Rejmes i Norr[köping]

Det låter samtidigt både väldigt internationellt och väldigt lokalt! =)

Angående norrmän så absolut, i teorin. Kanske någon norrman som kan bekräfta? =)

Som svensk kund av leiebil i Norge har jag aldrig råkat ut för kreditupplysning. Och då har jag många fler norska hyror än svenska, dock väldigt få med Hertz ska sägas. I Norge oftast Sixt eller Avis.
I princip håller jag med men beloppet ska nog tänkas vara hela bilens kostnad, om du skulle helt enkelt köra iväg med den och inte komma tillbaka, och inte hyran och självrisk. Så mycket lägger de knappast i reservation på kortet.
Jo, jag tänkte lite i de banorna också. Det finns en viss poäng men om jag skulle stjäla bilen så borde väl Hertz ha en försäkring som täcker något (med en viss självrisk)? Jag har ingen insyn utan spekulerar helt fritt... men jag har svårt att tro att de helt saknar ett sådant försäkringsskydd. De har ju ett försäkringsskydd med avseende på stöld om någon annan stjäl bilen från mig.

Jag tänker även att de borde vilja få ett utdrag ur belastningsregistret i tillägg om den verkliga risken är stöld (Flash Forward till 2034 och en BC-tråd om att alla svenska biluthyrare infört just detta ;)).
 
Tagen av: Hertz International Franchise/Tage Rejmes i Norr[köping]

Det låter samtidigt både väldigt internationellt och väldigt lokalt! =)

Tror på lokalt - eftersom Tage Rejmes är ett svenskt bolag, så har de nog bara lagt på det andra i texten för de som behöver hjälp att göra kopplingen till vad den kommer ifrån.

Angående norrmän så absolut, i teorin. Kanske någon norrman som kan bekräfta? =)

Som svensk kund av leiebil i Norge har jag aldrig råkat ut för kreditupplysning. Och då har jag många fler norska hyror än svenska, dock väldigt få med Hertz ska sägas. I Norge oftast Sixt eller Avis.

Jo, jag tänkte lite i de banorna också. Det finns en viss poäng men om jag skulle stjäla bilen så borde väl Hertz ha en försäkring som täcker något (med en viss självrisk)? Jag har ingen insyn utan spekulerar helt fritt... men jag har svårt att tro att de helt saknar ett sådant försäkringsskydd. De har ju ett försäkringsskydd med avseende på stöld om någon annan stjäl bilen från mig.

Försäkringar brukar ju ha undantag eller dåliga villkor för "stöld med nyckel" som det ju skulle vara i det här fallet. De har säkert något, men självrisken är nog väldigt hög..

Jag tänker även att de borde vilja få ett utdrag ur belastningsregistret i tillägg om den verkliga risken är stöld (Flash Forward till 2034 och en BC-tråd om att alla svenska biluthyrare infört just detta ;)).
Eller varför inte bara kräva åtminstone en säkerhersklass 3!
 
  • Gilla
Reactions: hco
Försäkringar brukar ju ha undantag eller dåliga villkor för "stöld med nyckel" som det ju skulle vara i det här fallet. De har säkert något, men självrisken är nog väldigt hög..


Eller varför inte bara kräva åtminstone en säkerhersklass 3!

Exakt, läste en artikel om en uthyrare var bilar "försvann" han höll på att gå omkull för det blev så dyrt....
 
Toppen