Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Edit: Svarade på frågan om Detroit men citat vill inte följa med.

SAS verkar inte riktigt synkat upp annat än de absolut dyraste biljetterna än.

Code share avtalet mellan Delta och SAS har inte blivit godkänt av den federala myndigheten i USA ännu. Verkar delvis bero på att det har kommit in klagomål från konkurrent som menar ha blivit felaktigt hanterad av vissa eu-länder vid sin motsvarande ansökan.
Anar att det blir bättre när / om avtalet är ok.

Edit: Svarade på frågan om Detroit men citat vill inte följa med.

SAS verkar inte riktigt synkat upp annat än de absolut dyraste biljetterna än.

Jag hade flugit till Toronto och bytt flyg där om möjligt. Smidig flygplats och du går igenom amerikansk immigration i Kanada. Så med rejäl bytestid där sparar du tid sen i USA.
Flying Scandinavia-YYZ-US on Star Alliance is ok, but I prefer to avoid this route when having checked-in luggage. [The US CBP Preclearance “behind the scenes” processing of checked-in luggage at YYZ makes this one of my worst routes as a Global Entry member with checked-in luggage for Scandinavia-US trips.]

And Schengen-YYZ-US with YYZ-US flight on Delta? That is something which I dislike even more than the AC-AC/UA and SK-UA routes from Scandinavia to the US (via YYZ).

I thought I won’t miss Air Canada that much as an SAS partner since Air Canada via YYZ is overrepresented in causing misconnections on my US-Schengen and Schengen-US trips. But I have quickly changed my mind. I am not looking forward to SAS saying the only way to get to and from MSP or ORD with using SAS points is to take AF-KL and go ARN-AMS-CDG-YYZ-MSP/ORD even when there is mileage ticket space for AMS/CDG-ORD/MSP. Married segments on award tickets are a going to be a problem for some and an opportunity for others.

SAS-undantagen var ARN-NYC och ARN-Chicago. Nu har vi här i Stockholm bara ARN-NYC kvar med SAS flyg till USA. SAS har lagt ARN nästan på OSL-nivå för USA-flyg. Välkommen till CPH Air.

Ja, det har ju diskuterats här mycket och väl. Det är deras marknadsstrategi och tar man bort politikens tassar från flygbolaget och låter det bedrivas som ett flygbolag i konkurrens så blev detta en naturlig följd. Att ha tre baser med interkontinentala flyg är helt vansinnigt kostnadsmässigt.

Detta nya innebär problem att boka (än sitt eget konto) i framtiden antar jag. Kan ju dock behövas, minns tillbaka när en resa till Maidera hade bokats med mina poäng och voucher.

"I september introducerar vi också ett engångslösenord (OTP) för att bekräfta bokningar av bonusresor online och offline med partnerflygbolag."

Kanske är detta ett sätt att försöka störa tredjepartsbokningar från typ Chatflights?

Code share avtalet mellan Delta och SAS har inte blivit godkänt av den federala myndigheten i USA ännu. Verkar delvis bero på att det har kommit in klagomål från konkurrent som menar ha blivit felaktigt hanterad av vissa eu-länder vid sin motsvarande ansökan.
Anar att det blir bättre när / om avtalet är ok.

Aha, ja, det kan det bero på såklart. Skulle förklara de idiothöga priserna i ekonomi.

Flying Scandinavia-YYZ-US on Star Alliance is ok, but I prefer to avoid this route when having checked-in luggage. [The US CBP Preclearance “behind the scenes” processing of checked-in luggage at YYZ makes this one of my worst routes as a Global Entry member with checked-in luggage for Scandinavia-US trips.]

And Schengen-YYZ-US with YYZ-US flight on Delta? That is something which I dislike even more than the AC-AC/UA and SK-UA routes from Scandinavia to the US (via YYZ).

I thought I won’t miss Air Canada that much as an SAS partner since Air Canada via YYZ is overrepresented in causing misconnections on my US-Schengen and Schengen-US trips. But I have quickly changed my mind. I am not looking forward to SAS saying the only way to get to and from MSP or ORD with using SAS points is to take AF-KL and go ARN-AMS-CDG-YYZ-MSP/ORD even when there is mileage ticket space for AMS/CDG-ORD/MSP. Married segments on award tickets are a going to be a problem for some and an opportunity for others.

De allra flesta som flyger från Skandinavien har inte Global Entry så det är inte relevant för 99%. Och jag är inte hundra på att CBPs hantering av bagage är relevant då det efterfrågas hur smidigt det är på separat biljett.

Och inlägget jag svarade på frågade om SAS specifikt, och det går utmärkt att flyga till Toronto på separat biljett och sen vidare med Delta till Detroit.

Sen vet jag inte vad resten av ditt inlägg hade med frågan att göra! :)

De allra flesta som flyger från Skandinavien har inte Global Entry så det är inte relevant för 99%. Och jag är inte hundra på att CBPs hantering av bagage är relevant då det efterfrågas hur smidigt det är på separat biljett.

Och inlägget jag svarade på frågade om SAS specifikt, och det går utmärkt att flyga till Toronto på separat biljett och sen vidare med Delta till Detroit.

Sen vet jag inte vad resten av ditt inlägg hade med frågan att göra! :)

We are less than 2 weeks from SkyTeam era, but whether on separate tickets or just booking expensive multi-alliance ticket itineraries, the issues will remain as is for some time.

Separate tickets or not — I have done it a lot both ways via YYZ and with each of the big 3 airline alliances — I don’t know what there is to like about the terminal and the lounge situation for those DL flights from YYZ-US. Almost as depressing as MMX. :D. The only good thing about going this way is that award space between Scandinavia and Canada is better with AF/KL than with AC and SAS. The partner award space availability for Delta flights for YYZ-US is worse than the partner award space availability for UA and AC YYZ-US flights. Whether done as separate tickets or not.

Personally, I am hoping that Delta adds SAS soon to the list of airlines for which Delta will thru-check luggage across separate tickets. But maybe Delta will avoid that unless and until SAS becomes a joint venture partner with Delta or until Air France-KLM pushes the matter along with SAS.

We are less than 2 weeks from SkyTeam era, but whether on separate tickets or just booking expensive multi-alliance ticket itineraries, the issues will remain as is for some time.

Separate tickets or not — I have done it a lot both ways via YYZ and with each of the big 3 airline alliances — I don’t know what there is to like about the terminal and the lounge situation for those DL flights from YYZ-US. Almost as depressing as MMX. :D. The only good thing about going this way is that award space between Scandinavia and Canada is better with AF/KL than with AC and SAS. The partner award space availability for Delta flights for YYZ-US is worse than the partner award space availability for UA and AC YYZ-US flights. Whether done as separate tickets or not. Personally, I am hoping that Delta adds SAS soon to the list of airlines for which Delta will thru-check luggage across separate tickets, but maybe Delta will avoid that unless and until SAS becomes a joint venture partner with Delta.

Visst, men frågan gällde fortfarande bara SAS då frågeställaren ville flyga Plus för att potentiellt kunna uppgradera till business. Frågan rörde inte var det fanns bra lounger eller bra awardtillgänglighet, utan vilka flygplatser det var smidigt att byta på för att ta sig vidare till Detroit. Toronto är (enligt mig) en av de smidigaste då jag helst undviker att byta i USA och SAS flyger dit.

Detta nya innebär problem att boka (än sitt eget konto) i framtiden antar jag. Kan ju dock behövas, minns tillbaka när en resa till Maidera hade bokats med mina poäng och voucher.

"I september introducerar vi också ett engångslösenord (OTP) för att bekräfta bokningar av bonusresor online och offline med partnerflygbolag."
Dödsstöten för C****flights?

Har inte riktigt koll på OTP, men är det inte bara att lämna lösenordet till den/de som ska boka på samma sätt som med säkerhetskoden idag?

Då måste du sitta redo att skicka den, det kanske du inte gör. Det bygger på att du är tillgänglig sekunden företaget behöver koden. Det kanske du är, men merparten är nog inte det.

Dödsstöten för C****flights?

De kanske behöver se över sin affärsidé...

Bokade nyss en KLM resa via stor resebyrå, där mitt EB nummer är inlagt. Flyger den 3 Sept. Men inte en siffra på biljetten om fasttrack eller EBG. Verkar inte riktigt lira ännu. Inte heller min biljett går att söka upp i KLM appen. Känns som manuell incheckning den 3e, eller vad tror ni?
Detta var aldrig något problem med *A vid bokningar, fungerade alltid.

Last edited:
Toppen