Senaste nytt

Erfarenheter som nybörjare med Senator

Fransktalande iaf.
Souvenez-vous du « secteur français » de GVA. Men nu med nästan 16 år av Schweiz i Schengen, kan det glömmas. Det finns också fortfarande en fransk frakthanteringsanläggning vid GVA eftersom Schweiz inte är en del av tullunionen.

LX:s flygvärdinnor är i genomsnitt bättre än vad jag förväntar mig av andra flygbolag, men vi kanske borde tacka Tyskland för det då tyskan från flygvärdinnorna låter mindre som schweizisk tysk än den brukade vara.

Jag har aldrig låtit Swiss väga mina kabinväskor vid gaten eller nära säkerhetskontrollerna för mina Skandinavien-ZRH/ZRH-Skandinavien-flyg. Jag skulle inte klara en viktkontroll. Det är en annan historia när man flyger med Air France från CDG till Skandinavien, eftersom de älskar att välja folk för att väga kabinväskor. [På tal om resor som börjar på CDG med självincheckning för att slippa incheckningsdiskar.]

Flög mina första legs som SEN.

ARN - FRA, Här hade jag och min medpassagerare lyckats få till en seatblock på våran rad men eftersom det blev equipment change från A320 till A321 så hade en familj splittrats och fått helt olika platser och crew fick i uppgift att lösa det. Så misstänker att personen bakom som också lyckats få seatblock blev av med sin till förmån av familjen och min seatblock försvann också. Inget speciellt som Senator.

FRA - LUX, Flögs med Air Dolomiti på 20minuter och var tomt. Inget speciellt som Senator. (Tog nödutgång)

LUX - MUC, Cityline CRJ inget speciellt och vill tro att det är en del av högre status som flyger dessa rutter mellan Luxembourg och Tyskland då Loungen var full och fanns två svenska europaparlamentariker med familj. (Gissar även att dessa personer väljer att kreditera till Miles&More istället för Eurobonus).

i Munchen var det ett längre stopp på 3h och passade på att besöka Senator loungen (tom) samt Senator Cafe (tom). Cafet har bättre vibbar och intimt. Går att få en varm macka i takeaway papper, bra för kortare layovers.

MUC - ARN, Ingen seatblock och bokat till sista säte.

Tror inte många skandinaver kommer vara lojala till Lufthansa gruppen då status går enklare att nå med andra bolag men kul med S* Gold fram tills 2026.

Tror inte många skandinaver kommer vara lojala till Lufthansa gruppen då status går enklare att nå med andra bolag men kul med S* Gold fram tills 2026.

Tja, om det var folks enda kriterie skulle alla ta Gold via Aegean. Så enkelt är det förstås inte, det kommer bero helt på resmönster. För mig som har mycket tjänsterelaterade resor till Polen t.ex. Är hyffsat övertygad om att det finns många EBG som har samma situation med jobb i Tyskland, Schweiz, Österrike som är bättre betjänade av att fokusera på M&M. Det hjälper inte dom att ha EBG om ST inte kan adekvat serva de platser de behöver åka till på samma sätt som *A.

Tja, om det var folks enda kriterie skulle alla ta Gold via Aegean. Så enkelt är det förstås inte, det kommer bero helt på resmönster. För mig som har mycket tjänsterelaterade resor till Polen t.ex. Är hyffsat övertygad om att det finns många EBG som har samma situation med jobb i Tyskland, Schweiz, Österrike som är bättre betjänade av att fokusera på M&M. Det hjälper inte dom att ha EBG om ST inte kan adekvat serva de platser de behöver åka till på samma sätt som *A.
Som jag skrev tidigare så tror jag att dessa skandinaver som mer eller mindre är ”bofasta” i tysktalande regionen redan krediterar till M&M istället för EB.

Instämmer. Ska man till Wien - en av mina mest frekventa destinationer - så är Sky Team inte något alternativ. SAS flyger överhuvudtaget inte till Wien och att flyga dit via Amsterdam eller Paris tänker jag inte roa mig med och jag tvivlar på att det är särskilt många som kommer att ta den omvägen.

Ska man till Frankfurt, inte en helt ovanlig affärsdestination, kan man förvisso flyga SAS dit. Men bara via Köpenhamn. Och det finns inga flyg som kommer fram på morgonen eller ens vid lunchtid. Och i riktningen från Frankfurt går första flyget sent på eftermiddagen. På lördagar går det inga flyg alls.

Instämmer. Ska man till Wien - en av mina mest frekventa destinationer - så är Sky Team inte något alternativ. SAS flyger överhuvudtaget inte till Wien och att flyga dit via Amsterdam eller Paris tänker jag inte roa mig med och jag tvivlar på att det är särskilt många som kommer att ta den omvägen.

Ska man till Frankfurt, inte en helt ovanlig affärsdestination, kan man förvisso flyga SAS dit. Men bara via Köpenhamn. Och det finns inga flyg som kommer fram på morgonen eller ens vid lunchtid. Och i riktningen från Frankfurt går första flyget sent på eftermiddagen. På lördagar går det inga flyg alls.
Och allt detta är situationen idag, när man i princip lagt sig för LH för de ändå är i samma allians.

Kommer SAS se lika stort tryck på dessa destinationer utan att ha LH-Gruppens longhaul som mål? Nej, då blir det CDG eller AMS. Finns det kanske en vilja att ta andelar på resande med slutdestination FRA/VIE/MUC eller tvärtemot Stockholm + SAS nordiska linjenät genom expanderad trafik? Mer sannolikt.
Även om det är en stor skillnad i skala, så finns det resenärer i LH-länder som flyger till CPH/ARN/OSL för att sedan komma vidare inom Norden. I och med alliansbytet för SAS så kan de inte längre göra det lika smidigt med *A, och då kan SAS försöka locka de som inte är allianslojala där.

Att grubbla över dessa frågor är högst spekulativt om det allt är "ceteris paribus", dvs "med inga ändringar från hur dagens tidtabeller och linjenät ser ut".

Toppen