Senaste nytt

Bästa kort / upplägg för företagsutlägg ?

Jag skrev aldrig att det inte skulle vara lönsamt. Jag skrev bara att om man ska ta upp årsavgiften som en kostnad bör man även ta med valutapåslaget också.

Sedan ska man självklart fundera om man tycker resorna är värda den totala kostnaden, inte bara om resorna är billigare än kontantpriset.

Man får inte bara stirra sig blind på hur mycket pengar man sparar. Man ska också tänka på hur mycket man tycker det man får är egentligen värd.

Till exempel skulle jag aldrig köpa en Hugo Boss kostym, även om jag kunde köpa den för 300 kronor, eftersom jag bär aldrig kostym. Nu bortser jag från eventuella möjligheter att sälja kostymen till någon annan för mer än 300.
Alla korten han nämner har samma "valutapåslag", så att ta upp att ena kortet kostar X och andra kortet kostar X (i valutapåslag) kommer ju vara exakt samma.

Sen att det finns andra lösningar med olika kort som ger olika saker är helt sant. Men det var inte detta som efterfrågades.
SAS MC och SAS Amex har mer eller mindre samma påslag, så det är en icke faktor när man jämför dessa kort mot varandra.

Som ni redan är inne på har jag redan beräknat detta med valutapåslag.
I dagsläget betalar jag det redan och differensen mellan dessa påslag hos de nya kortlösningarna är marginell.
Dessutom blir nettokostnaden av dessa påslag en kostnad för bolaget då de även minskar bolagsskatten dvs lite lägre än gemene man. :)

Det är lite potato potato, same same but different.

Japan Airlines och Qantas tillhör OneWorld så dessa kommer du åt med Avios via OneWorld.

Då SAS byter allians nu inom 1 månad vet ingen hur tillgången på Awards kommer se ut efter det. Det kommer att finnas, men i vilken utsträckning får vi se.

Kampanjen för inbjudan till Amex Platinum är riktigt bra, så jag skulle valt det till att börja med. De 1,5M poängen kan växlas till lite mer än 50k eurobonus vilket får anses som ok som signup.

Du får även justera lite i Platinum uträkningen, intjäningen är 4MR per krona i Sverige, förutom diverse större kedjor där det är 2MR per krona, så det borde bli i snitt 3MR per krona.

För egen del hade jag kört båda två, det bästa av båda världar. Då kan du även utvärdera framåt. Men om jag måste välja ett alternativ utifrån det fu skriver skulle jag initialt börja med Amex Platinum första året och sen efter 1 år när vi vet mer om SAS i Skyteam omvärdera om det är rätt eller byta helt till Eurobonus.
Amex Platinum i sig har många andra fördelar än just poängen som kan göra kortet värt i vilket fall.
Tack för input.
Jag försöker leta hur jag kan komma åt MR > OneWorld i praktiken men lyckas inte. Har du någon mer information om det? En del informationssidor är spärrade för icke-kunder.
Ser bara möjligheten för Amex utfärdade utanför Sverige nämligen. Svenskt utfärdade kort hittar jag ingen sådan information för.

Ville bara inflika att det finns en begränsning per år på hur mycket MR det går att växla till Eurobonus. Maximalt 988900 MR poäng får överföras per år. (=34100 EB). Vet inte om det är 12månaders period eller kalender år men det går nog att försöka börja med det innan årsskiftet isåfall initialt.

Ett alternativ vore ju att åtminstone komplettera Amex Platinum med ett SAS Amex Premium och lägga de svenska köpen (och lite av av de utländska så att du kommer upp i 150kSEK) på det. Då får du bra utväxling på poäng som du eventuellt växlar till Eurobonus.
Och så troligtvis något SAS Mastercard för de tillfällen där Amex inte accepteras.
Tack för input. Finns ingen bra signup/värvningsbonus just nu för SAS Amex Premium vad jag kan se. Dessutom kommer jag behöva några månader initialt för att hamstra MR så jag kan lika gärna avvakta 4-5 månader här i väntan på bra signup och bli lite mer varm i kläderna. Samt så lär vi som tidigare medlem nämnde få mer insikt i hur SAS biljetter släpps.

Tror min avgörande faktor kommer vara tillgången på biljetter. Spontant känns det som att Avios partners har bättre tillgänglighet på sina bonusbiljetter som går utanför Europa jämför med SAS.
Försökt kolla på exempelvis awardhacks för att se tillgången för Bonusbiljetter i Business med SAS och det verkar ordentligt snålt. USA undantaget.

Hur ser tillgången ut för bonusbiljetter för resa utanför Europa (Obs EJ USA) för Avios partners ? Finns det en bra gratiskälla likt awardhacks som går att söka fram dessa på ?

Jag tror att 200 000 EB är lite snålt räknat, det förutsätter ju att du åker rena SAS-awards. Ska du till paradis-ö eller Asien kommer det förmodligen kosta dig 165k-275k beroende vad paradis-ö innebär. Skulle snarare räkna med att hela din pott på 424k går åt.
Du har en stark poäng här. SAS-Awards fungerar till Kina/Japan men knappast mer än så tror jag utan att behöva komplettera med flera stopp som kommer tugga mina poäng. Det lutar mer åt ett renodlat Amex Platinum med Points Plus just nu.

Men behöver hitta mer information om tillgängligheten på bonusbiljetter med Avios. Söker febrilt efter bra källor/scanners här för att kalkylera på ett ungefär tillgängligheten 12 månader framåt men lyckats inte.

Nästa positiva egenskap med MR är att de inte har någon expiry date dock har jag läst på hur de har devalverats istället men man får vara lite vaksam här innan och överföra i tid. :)

Som ni redan är inne på har jag redan beräknat detta med valutapåslag.
I dagsläget betalar jag det redan och differensen mellan dessa påslag hos de nya kortlösningarna är marginell.
Dessutom blir nettokostnaden av dessa påslag en kostnad för bolaget då de även minskar bolagsskatten dvs lite lägre än gemene man. :)

Tack för input.
Jag försöker leta hur jag kan komma åt MR > OneWorld i praktiken men lyckas inte. Har du någon mer information om det? En del informationssidor är spärrade för icke-kunder.
Ser bara möjligheten för Amex utfärdade utanför Sverige nämligen. Svenskt utfärdade kort hittar jag ingen sådan information för.

Ville bara inflika att det finns en begränsning per år på hur mycket MR det går att växla till Eurobonus. Maximalt 988900 MR poäng får överföras per år. (=34100 EB). Vet inte om det är 12månaders period eller kalender år men det går nog att försöka börja med det innan årsskiftet isåfall initialt.

Tack för input. Finns ingen bra signup/värvningsbonus just nu för SAS Amex Premium vad jag kan se. Dessutom kommer jag behöva några månader initialt för att hamstra MR så jag kan lika gärna avvakta 4-5 månader här i väntan på bra signup och bli lite mer varm i kläderna. Samt så lär vi som tidigare medlem nämnde få mer insikt i hur SAS biljetter släpps.

Tror min avgörande faktor kommer vara tillgången på biljetter. Spontant känns det som att Avios partners har bättre tillgänglighet på sina bonusbiljetter som går utanför Europa jämför med SAS.
Försökt kolla på exempelvis awardhacks för att se tillgången för Bonusbiljetter i Business med SAS och det verkar ordentligt snålt. USA undantaget.

Hur ser tillgången ut för bonusbiljetter för resa utanför Europa (Obs EJ USA) för Avios partners ? Finns det en bra gratiskälla likt awardhacks som går att söka fram dessa på ?

Du har en stark poäng här. SAS-Awards fungerar till Kina/Japan men knappast mer än så tror jag utan att behöva komplettera med flera stopp som kommer tugga mina poäng. Det lutar mer åt ett renodlat Amex Platinum med Points Plus just nu.

Men behöver hitta mer information om tillgängligheten på bonusbiljetter med Avios. Söker febrilt efter bra källor/scanners här för att kalkylera på ett ungefär tillgängligheten 12 månader framåt men lyckats inte.

Nästa positiva egenskap med MR är att de inte har någon expiry date dock har jag läst på hur de har devalverats istället men man får vara lite vaksam här innan och överföra i tid. :)

Denna sida visar vilka du kan överföra dina Amex MR-poäng till och anger kursen för bla Avios:

Tack för input. Finns ingen bra signup/värvningsbonus just nu för SAS Amex Premium vad jag kan se.
Tänk på att du inte kan få värvningsbonus som befintlig kund hos Amex, skaffar du Amex Platinum kan du inte få bonus vid värvning för SAS Amex. Kräver att man är utan Amex 12 månader innan man kan få signup bonus igen. Om din respektive skaffar det andra amex skulle det ju funka, men då hamnar poängen på dennes konto, nu kan dock köra point pool för att nyttja de poängen.

Inte nödvändigtvis, det var en devalvering för några år sedan, men de gick ut med infon flera månader innan så alla hade god tid att flytta sina poäng, efter det blev Amex Mr värdelöst tills de införde points plus i år.

Har för mig jag läst att det går att växla mer om man kontaktar Amex, om någon försökt det får de gärna bekräfta/dementera den infon.

Toppen