Senaste nytt

SAS American Express

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ringde för att säga upp mitt Diners EB kort pga utlandsflytt. Diners insisterade på att jag skulle behålla det och slopade årsavgiften direkt. Spend under 100 000.
Min spend på min DC i 2012 var löjligt liten pga Amex som tagit över helt. Men jag ändå behåller kortet för bilhyror där 2 top-tier kort krävs.

Vet inte hur många av er kikar den sista sidan på AMEX fakturan men iaf. Hittade följande info där:

Lounge Access - Menzies Aviation
På Arlanda Terminal 5 och Terminal 2, samt Landvetter har du rabatterat inträde. Som SAS EuroBonus American Express
Card-medlem betalar du endast 90 kr per besök. I loungen får du förutom en lugn och avkopplande miljö även fri tillgång till vin
och andra drycker, frukost, snacks och inte minst fri tillgång till internet. Det sedvanliga utbudet av dagstidningar och tidskrifter
ingår naturligtvis. Om du har med dig en gäst betalar han eller hon 157 kr och barn under 12 år har fritt inträde.

Utnytjade det till att komma in i Mezines Executive några gånger när jag var utan guldkort och ej flög C.
Hyfsat prisvärt om man är sugen på nått och är tvungen att vänta ett tag.

Vet inte hur många av er kikar den sista sidan på AMEX fakturan men iaf. Hittade följande info där:

På Arlanda Terminal 5 och Terminal 2, samt Landvetter har du rabatterat inträde. Som SAS EuroBonus American Express
Card-medlem betalar du endast 90 kr per besök. I loungen får du förutom en lugn och avkopplande miljö även fri tillgång till vin
och andra drycker, frukost, snacks och inte minst fri tillgång till internet. Det sedvanliga utbudet av dagstidningar och tidskrifter
ingår naturligtvis. Om du har med dig en gäst betalar han eller hon 157 kr och barn under 12 år har fritt inträde.

Goda nyheter för mig! Var orolig att mitt byte från Gold till SAS Amex skulle göra att jag tappade denna funktionen. Att det kostar 90kr istället för 50kr kan jag leva med :)

Hei alle, tenkte jeg skulle dele noen erfaringer etter 1 uke med SAS EuroBonus Platinum American Express Card:
  • med tanke på å dele litt informasjon med dere som kanskje vurderer å skaffe dere kortet
  • og med tanke på at kanskje (?) leser noen fra SAS/DNB/AmEx dette, og kan forbedre produktet ytterligere!
(Spoiler: Jeg liker lister...)

Kort oppsummert: Jeg er fornøyd så langt - you get what you pay for, i.e. some nice little things, but nothing amazing - men ser også en del muligheter til forbedring, særlig for å gjøre dette til et virkelig "platinum" tilbud.

Bestilling og mottak av kort - terningkast 4
  • Bestillingen av kortet fungerte greit. BankID er svært praktisk for identifisering. Derimot gir websidene er lite imponerende inntrykk. AmEx bruker flere ulike layouter, hvor f.eks. menyene ser ulike ut fra side til side (Eksempler: 1, 2, etc...) Dette gir et lite enhetlig inntrykk. Dette oppdager man enda tydeligere jo mer man bruker ulike AmEx-sider, f.eks. har Travel Privileges enda en ny layout... Bestem dere :)
  • Man mottar (a) selve kortet, som ser ganske pent ut (b) PIN-kode - i to separate forsendelser. Å bruke slike "anonyme" konvolutter er sikkert lurt med tanke på sikkerhet, men kunne man kanskje gitt et bedre utseende på innholdet - dvs. selve brevarket? Ser litt trist ut, ingen "platinum" experience akkurat...
  • Når man får startpakken blir man umiddelbart litt skuffet. I hvert fall hvis man hadde forventninger til en viss "eksklusivitet". (Sikkert dumt til en så lav kostnad...). Stort sett forsikringsbetingelser med liten skrift og et "billig" utseende Priority Pass-kort + den billigste "fake leather" kortholderen jeg noen gang har sett (hvem vil bli sett levende med denne?). Dette kunne dere gjort bedre...
  • PS: Har fortsatt ikke mottatt gjenpart etter innhenting av kredittopplysninger. Har de ikke gjort en kredittsjekk...?

Første forsøk på bruk - terningkast 6
En av årsakene til at jeg ikke har skaffe meg AmEx tidligere har vært en mistanke om at det ikke er spesielt anvendelig, dvs. at det ikke finnes så mange brukersteder i Norden. Det viser seg å egentlig ikke stemme - kortet fungerer bra de fleste steder jeg frekventerer! Noen eksempler fra første uke:
  • Restaurantbesøk (Olivia i Hegdehaugsveien, Oslo) - fungerte perfekt
  • Web-shopping (butikk i London) - perfekt
  • Taxi - både i Oslo og Stockholm - perfekt
  • Hotell og restaurant i Stockholm - perfekt
  • Avis bilutleie - perfekt, of course
Osv...

Første bruk av concierge - terningkast 5
Reiste i dag en kort tur OSL-ARN-OSL, og kom på i går at det hadde vært hyggelig med en OK lunsj i Stockholm.
  • Ringte conciergen i går ettermiddag (kl 16:00), som svarte hyggelig, men ganske uformelt. Dvs. "nordisk" service style - litt rufsete - ikke britisk/asiatisk stil. Man får litt følelsen av å ha truffet en kompis på mobiltelefonen hans, ikke en "striglet" callcenter-dame... Men helt OK for meg!
  • Concierge spurte først etter en del opplysninger - bl.a. personnummeret mitt. Dette vil jeg IKKE lese opp på telefon, men ga ham kortnummeret i stedet (kan de ikke identifisere meg ut fra navnet jeg sier og telefonnummeret jeg ringer fra? Dette registrerte jeg jo i bestillingen...)
  • Fikk raskt (16:45) en epost med tre anbefalte spisesteder i Stockholm og spørsmål om jeg ville at de skulle reservere bord (Stockholms matvarufabrik, Bistro Bestick, Mondo tapas).
  • Jeg ble ikke så tiltrukket av disse stedene, men sendte tilbake en egen liste (17:00) etter å ha googlet frem en oversikt over alle spisestedene i Stockholm med "bib gourmand" i Guide Michelin (usually a safe bet...)
  • Fikk kl 18:26 bekreftelse fra concierge om at bord var booket på Brasserie bobonne i Storgatan 12. Supert!
  • (Spiste der i dag, virkelig et trivelig, uformelt og rustikt lite sted. Vel verdt besøket!)

Første bruk av lounge med Priority Pass - terningkast 2
Var ute i god tid før returen fra Arlanda, og stakk innom Menzies Business Lounge i Terminal 5 (skulle kanskje valgt Executive ut fra anmeldelsen her på BC...). Mest for å teste AmEx-kortet/Priority Pass, må jeg innrømme.
  • Makan til deprimerende sted er det lenge siden jeg har sett! Triste saker.
  • I praksis null tiltrekkende mat... Det eneste som gjorde dette bedre enn terminalen var fri tilgang til øl på kran... Tok ett glass, og det var det hele. Dårlig deal.
  • Dårlig wifi-dekning var det også, i hvert fall på min iPad
  • Føles ikke som en "Business Lounge" men som en billig roadside cafe.... Men det er kanskje også alt hva man får for 90 kr nå til dags.

Smårusk i maskineriet - terningkast 2 - men terningkast 6 for support
  • Vel hjemme i Oslo bestemte jeg meg for å sjekke saldo i AmEx "nettbank", og så at kortet var belastet med NOK 1700 for årsavgiften...
  • Tilbudet jeg aksepterte lovet halv årsavgift, dvs. NOK 850, så jeg sendte en post kl 21:06 i kveld om dette
  • Kl 21:32 hadde AmEx Support korrigert dette - super service!

Mer har jeg ikke opplevd på en uke med dette kortet :cool:

Alt i alt er jeg som sagt fornøyd så langt - dette er absolutt et OK kort, men ikke forvent noe "super premium"/luksus, det får man jo rett og slett ikke for NOK 1700 (eller 850...) i året + avgifter.

Hovedgrunnen til at jeg valgte kortet er at jeg selv med et moderat forbruk på mellom NOK 100-200' på kortet får jeg OK med Eurobonus-poeng og 2-4-1-billett + mulighet til å bruke concierge, noe som kan være OK fra tid til annen.

Totalt vil jeg gi terningkast 4 så langt, men med en mulighet til 5 hvis man "oppgraderer" brukeropplevelsen noen hakk (web, "nettbanken", intro-pakke, brevpapir, osv) (ja, jeg vet det er "töntig" å bry seg om slikt, men er det ikke det vi gjør her på BC? :) ) og får bort "smårusk" som beskrevet over. Priority pass burde også gjøre noe med loungene...

Så: Thanks AmEx, jeg ser frem til fortsettelsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen