Senaste nytt

Diamond Challenge för EBG

Inte fått. Antar att kampanjen riktar sig till de som är EBG och tidigare har haft EBD?
Där är jag, va diamond förra året, men har inte sett något mejl ännu.
Om jag nu får erbjudandet så får jag se om jag nappar, det som ev skulle tala för är att poängen får längre gilltighet och att en i familjen kan få ett guld
 
  • Gilla
Reactions: hco
Där är jag, va diamond förra året, men har inte sett något mejl ännu.
Om jag nu får erbjudandet så får jag se om jag nappar, det som ev skulle tala för är att poängen får längre gilltighet och att en i familjen kan få ett guld
Samma här. Var diamond förra året men blev nu guld (for life). Inget mail
 
De EBG som ska få detta innebär ändå att man måste flyga 10 segment på 4 månader, vilket för en del EBG är ett stort hopp, då AMEX+MC lätt ger 30-35 000 status poäng på ett år, och sedan behöver man typ 6 segment i Plus så har man Guld.
10 segment för en sådan person kan vara ganska mycket ifall man inte flyger i tjänst. Så det är inte mycket värre "cornflakes" än EBG-statusen de redan har.
Dessutom är EBD-statusens förmåner sådana att de sällan är "bort" från dig att någon annan har det. Kanske någon dricker slut på gratis Cola Zero, kanske någon tar den sista lediga platsen på en avgång med sin "byt gratis samma dag", men oftast kvittar det för en EBD om någon annan har EBD istället för EBG. Det är EBG som är statusen som ger mest förmåner som orsakar tandgnissel: fulla lounger, köer till prioservice/telefonlinjer och övriga saker där fler statushållare verkligen tar plats.

OBS: De allra flesta EBG som nu lyckas med challengen och får njuta av ett år som EBD kommer troligtvis inte att återkvala, eller om de gör det så innebär de att de gjort en ändring i sitt beteende nåt som ökar intäkterna för SAS. Vilket är bra för alla som vill ha kvar SAS och nyttan av sina egna EBD. Att kontra mot LH-gruppens försök att locka över lojala SAS-kunder som flyger mycket är något som SAS måste göra, som en del i att överleva som flygbolag. Vad är nyttan med Lifetime Diamond i ett flygbolag som inte existerar?

Men det är väldigt konstigt att i samma inlägg klaga på att det blir svårare att återkvalificera till EBD men OCKSÅ klaga på att folk får EBD för lätt. Vilket är det? Eller tror du inte att införande av ett Lifetime Diamond som du efterfrågar inte skulle skapa inflation i statusen?
För att driva hem poängen: Du borde väl vara en av de EBD som är glada för att det blir svårare att uppnå statusen, så att man undviker det som du kallade "inflation i denna status".

De EBG som ska få detta innebär ändå att man måste flyga 10 segment på 4 månader, vilket för en del EBG är ett stort hopp, då AMEX+MC lätt ger 30-35 000 status poäng på ett år, och sedan behöver man typ 6 segment i Plus så har man Guld.
10 segment för en sådan person kan vara ganska mycket ifall man inte flyger i tjänst. Så det är inte mycket värre "cornflakes" än EBG-statusen de redan har.
Dessutom är EBD-statusens förmåner sådana att de sällan är "bort" från dig att någon annan har det. Kanske någon dricker slut på gratis Cola Zero, kanske någon tar den sista lediga platsen på en avgång med sin "byt gratis samma dag", men oftast kvittar det för en EBD om någon annan har EBD istället för EBG. Det är EBG som är statusen som ger mest förmåner som orsakar tandgnissel: fulla lounger, köer till prioservice/telefonlinjer och övriga saker där fler statushållare verkligen tar plats.

OBS: De allra flesta EBG som nu lyckas med challengen och får njuta av ett år som EBD kommer troligtvis inte att återkvala, eller om de gör det så innebär de att de gjort en ändring i sitt beteende nåt som ökar intäkterna för SAS. Vilket är bra för alla som vill ha kvar SAS och nyttan av sina egna EBD. Att kontra mot LH-gruppens försök att locka över lojala SAS-kunder som flyger mycket är något som SAS måste göra, som en del i att överleva som flygbolag. Vad är nyttan med Lifetime Diamond i ett flygbolag som inte existerar?

Men det är väldigt konstigt att i samma inlägg klaga på att det blir svårare att återkvalificera till EBD men OCKSÅ klaga på att folk får EBD för lätt. Vilket är det? Eller tror du inte att införande av ett Lifetime Diamond som du efterfrågar inte skulle skapa inflation i statusen?
För att driva hem poängen: Du borde väl vara en av de EBD som är glada för att det blir svårare att uppnå statusen, så att man undviker det som du kallade "inflation i denna status".
Även de som innehar EBD statusmatchar till LH-gruppen och vad gör SAS för att dessa resenärer fortsätt skall vara trogna och flyga med SAS?

Har man lyckats att flyga ihop EBD tio år irad (från de att SAS införde Diamond som statusnivå) så bör även dessa resenärer vara viktiga för SAS framtid och något SAS vill värna om när LH-gruppen försöker att locka över resenärer och dessa spenderar högst troligt mer tid och pengar på flyg än de som SAS nu vill locka till sig?

Jag har sett vänner/kollegor/bekanta som inte har lyckats upprätthålla EBG 10år irad, trotts att de har försökt med kreditkort och resande så har de åkt på år då de inte återkvalificerar och LTG ryker och de slutar att vara trogna SAS-resenärer för de känner att de inte har något att upprätthåla.

Ska SAS affär funka behöver de behålla de som inbringar mer samtidigt som de behöver få fler att spendera mer.

De kanske lyckas kortsiktigt med att få några EBG att spendera mer men vad händer om några av de som spenderar mer försvinner till LH-gruppen och kvar blir de som precis når över Guld tack vare kreditkort och som fick ha Diamond ett år eller de som flyger SAS ibland för de har ändå LTG men flyger hellre *A där det går för att behålla status?
Jag hoppas att SAS kan hålla sig starka och de behöver också vara relevanta i konkurrensen.

Har tidigare känt att jag har fått mervärde med Diamond vid inställda avgångar, kunna byta avgång, CU på Longhaul etc.
Denna kampanj får mig att fundera varför jag emellanåt ska lägga extra flygtid, utsätta mig för obekväma avgångar, betala ett högre pris för att flyga med SAS för att behålla min status och lojalitet med SAS. En status de nu gör ”billigare” för de som flyger mindre, hellre än de försöker att få mig att behålla min status och spend eller öka den hos dem.
 
Inte fått, EBG perioden tar slut sista augusti och saknar ca 1k poäng för att återkvalificera sig löser sig här den 3:e med flyg till OS.
Lite surt då jag redan har 8 bokade segment under den tidsperioden... :)
 
Även de som innehar EBD statusmatchar till LH-gruppen och vad gör SAS för att dessa resenärer fortsätt skall vara trogna och flyga med SAS?

Har man lyckats att flyga ihop EBD tio år irad (från de att SAS införde Diamond som statusnivå) så bör även dessa resenärer vara viktiga för SAS framtid och något SAS vill värna om när LH-gruppen försöker att locka över resenärer och dessa spenderar högst troligt mer tid och pengar på flyg än de som SAS nu vill locka till sig?

Jag har sett vänner/kollegor/bekanta som inte har lyckats upprätthålla EBG 10år irad, trotts att de har försökt med kreditkort och resande så har de åkt på år då de inte återkvalificerar och LTG ryker och de slutar att vara trogna SAS-resenärer för de känner att de inte har något att upprätthåla.

Ska SAS affär funka behöver de behålla de som inbringar mer samtidigt som de behöver få fler att spendera mer.

De kanske lyckas kortsiktigt med att få några EBG att spendera mer men vad händer om några av de som spenderar mer försvinner till LH-gruppen och kvar blir de som precis når över Guld tack vare kreditkort och som fick ha Diamond ett år eller de som flyger SAS ibland för de har ändå LTG men flyger hellre *A där det går för att behålla status?
Jag hoppas att SAS kan hålla sig starka och de behöver också vara relevanta i konkurrensen.

Har tidigare känt att jag har fått mervärde med Diamond vid inställda avgångar, kunna byta avgång, CU på Longhaul etc.
Denna kampanj får mig att fundera varför jag emellanåt ska lägga extra flygtid, utsätta mig för obekväma avgångar, betala ett högre pris för att flyga med SAS för att behålla min status och lojalitet med SAS. En status de nu gör ”billigare” för de som flyger mindre, hellre än de försöker att få mig att behålla min status och spend eller öka den hos dem.
Det är ju lite klassiskt, den första är gratis... När folk får smaka på EBD livet så kommer vissa av dessa fortsätta på den vägen, istället för att gå över till Lufthansa.

Om personerna sen knappt flyger för att se normalt drar in EBG på kreditkort och 2-3 resor är det ju ingen issue i sig.

Personligen hade jaga gärna fått denna challenge, alla mina resor i höst skulle då läggas på SAS istället för på LH/LX/BA/AY som det lär bli nu. Är LTG och var EBD under 9 år men har tappat det nu.

Jag gissar att en hel del kommer omvärdera om de ska flytta över till Miles & More om de fått denna kampanj. Min gissning är att för alla som matchar till sig Senator så kommer max 1-2 procent bibehålla det efter 2025. Ju förr dessa personer som bara är Senator temporärt börjar flyga SAS igen, desto bättre för SAS.

Och ska vi vara ärliga tror jag att typ 90% av alla EBD inte har en aning om att det pågår en challenge nu för vissa EBG att bli EBD. Vi som hänger här inne är inte en representativ bild av den vanliga SAS resenären, oavsett status.
 
Har någon fått ett bekräftelsemail på att man blivit registrerad på challengen efter att man klickat på länken i mailet än?
 
Toppen