Senaste nytt

Vad har hänt med priserna för att buda för en uppgradering?

Kan det vara en bugg i systemet?
Det ju inte så mycket mer poäng numera när man uppgraderar.
Det hoppas man på när man ser att så många destinationer har samma bud.

Jag tänker att sas har satt upp ett antal trappsteg för minsta bud som systemen väljer från beroende på olika parametrar. Och nu kan systemet av någon anledning inte utvärdera de villkoren längre och då väljs ett visst (högsta?) trappsteg som en fallback

Jag funderade också på om det var så att de ville stänga av budgivning tillfälligt för att tex något system ska bytas och framtida bid är besvärliga att migrera. Då kanske det var enklare att sätta ett super högt pris istället för att faktiskt stänga funktionen.
(Jämför SJ och ombokningsbara biljetter som de nu måste hantera manuellt i kundtjänst en och en)

Jag tror du är nåt på spåren @intuition speciellt vad gäller teori 1. En sådan trappa skulle ju ha utgångsläge på den högsta budtrappan, och när nåt går fel så visas den. Förklarar liknande summor på olika rutter.

Vad gäller att använda skyhöga pris som alternativ till att faktiskt stoppa budgivningen så är det möjligt, men lite dålig kundservice att inte bara säga ”sorry, under en övergångstid är det inte möjligt att buda”. Känns som en fullösning, men vet inte ifall ledningen bestämt den eller lever lyckligt ovetande.

Vad gäller att använda skyhöga pris som alternativ till att faktiskt stoppa budgivningen så är det möjligt, men lite dålig kundservice att inte bara säga ”sorry, under en övergångstid är det inte möjligt att buda”. Känns som en fullösning, men vet inte ifall ledningen bestämt den eller lever lyckligt ovetande.
Garanterat en fullösning isåfall, men det är säkert många olika ställen i olika system som behöver uppdateras för att faktiskt stänga av det. Och då är det enklare att göra så här - om nu planen är att det bara ska gälla en kort tid. Vi får hoppas att det tex inte är tänkt att gälla fram till 1 sep, vilket väl iofs inte är omöjligt...

Är detta inte bara vanliga dynamiska priser?

Kollar min Tokyoresa i september och har 2700 lägsta bud dit och 3000 hem plus till business.
En genuin fråga - vad är det som styr dynamiken? Antalet personer och belopp som budats ? Antalet platser kvar i kabinen? Priset på rev biljetter i nuvarande billigast bucket?

Jag är nämligen lite förvånad när minsta bud för plus-till-business är högre än att köpa en helt ny biljett i business. Om man räknar med att kunna sälja business platser med sådana uppgraderingspriser bör man ju helt sluta sälja business...

En genuin fråga - vad är det som styr dynamiken? Antalet personer och belopp som budats ? Antalet platser kvar i kabinen? Priset på rev biljetter i nuvarande billigast bucket?

Jag är nämligen lite förvånad när minsta bud för plus-till-business är högre än att köpa en helt ny biljett i business. Om man räknar med att kunna sälja business platser med sådana uppgraderingspriser bör man ju helt sluta sälja business...

Det är svårt att se in i denna svarta låda. Men i vilken bokningsklass du är i ursprungligen (hur mycket du betalt) och hur många som är i business redan.

Jag vill säga - anekdotiskt - att ju billigare din biljett är, ju dyrare är det att uppgradera den. Och ju mer full kabinen är som du ska uppgradera till desto högre blir minimibudet.

Ok.

För mig är det väldigt konstigt att ändra minibudet över tiden. Ungefär som att utropspriset skulle ändras efterhand samtidigt som man tillämpar dold budgivning.
I praktiken kan det då finnas en enda budgivare och säljaren vill manipulera marknaden genom att hinta att budet är för lågt och hetsa denna enda budgivare att bjuda över sig själv.

Ville de ha konkurrens mellan budgivare borde de köra med en öppen budgivning.

Jaja, jag vet. Their game, their rules.

Det är svårt att se in i denna svarta låda. Men i vilken bokningsklass du är i ursprungligen (hur mycket du betalt) och hur många som är i business redan.

Jag vill säga - anekdotiskt - att ju billigare din biljett är, ju dyrare är det att uppgradera den. Och ju mer full kabinen är som du ska uppgradera till desto högre blir minimibudet.
Det stämmer inte. Jag reser alltid i Plus Pro S eller P, orimligt dyra biljetter - det är samma uppgraderingspris för en i billigaste Plus.

Gick in och kontrollerade en bokning, i september, till USA för att lämna bud för uppgradering: Plus->Business, 11.520 kr eller 47.000 poäng som minsta bud.
Har liknanden minsta bud för USA resa nästa år, Plus -> Business.
Det märkliga är att fast poängkostnad för denna typ av uppgradering vid check-in/gate är 35000 EB-poäng. Åtminstone innan pandemin.

Toppen