Senaste nytt

SAS och Alaska Airlines på samma biljett

intuition

Medlem
Vad är rådet för FF-nummer om man har SAS till nordamerika och förbindelse vidare med Alaska, på samma biljett såld av SAS?
Kommer SAS att försöka lägga mitt eurobonus-nummer på samtliga ben, eller kommer man att kunna använda "Hantera min bokning" på https://www.alaskaair.com/ för att lägga till ett oneworld nummer på det benet?

Det gick bra att lägga in OneWorld-nummer på mina Alaska-ben häromdagen. Men - det är ett annat PNR på Alaska som inte syntes förrän jag fick mail från Alaska dagen innan. Ingen lycka att lägga till mitt BA-nummer, stod att det var ogiltigt. Krävdes en agent på SFO (airside, inte landside) som knapprade ”bakom kulisserna” i 20 minuter innan det fastnade.

Jag kan också konstatera för egen del att när jag hade biljett från Condor så gick det inte alls att lägga till BA-nummer. Det är möjligt att jag hade kunnat på samma vis men jag hade inte ens något Alaska-PNR.

Det gick bra att lägga in OneWorld-nummer på mina Alaska-ben häromdagen. Men - det är ett annat PNR på Alaska som inte syntes förrän jag fick mail från Alaska dagen innan. Ingen lycka att lägga till mitt BA-nummer, stod att det var ogiltigt. Krävdes en agent på SFO (airside, inte landside) som knapprade ”bakom kulisserna” i 20 minuter innan det fastnade.

Jag skrev till SAS på en och de hittade snabbt PNR på Alaska. Sen kunna jag knappa in mitt OneWorld nummer direkt på Alaska’s website.

You can also call Alaska to get the PNR based on flight details and name, but if you’re SK*G, SK will answer faster with the AS PNR so you can then go to the Alaskair website and enter your AY/BA/QR (or other Oneworld airline) number after using the AS record locator.
What is the advice for FF numbers if you have SAS to North America and a further connection with Alaska, on the same ticket sold by SAS?
Will SAS try to add my eurobonus number to all legs, or will it be possible to use "Manage my booking" at https://www.alaskaair.com/ to add a oneworld number to that leg?

In this situation some travel agents allow for a segment by segment entry of the frequent flyer numbers so each segment has a separate frequent flyer number, but I don’t find it reliable enough. So instead what I usually do is go into the app or website before each individual flight and make sure to enter/re-enter the frequent flyer numbers and push out a new boarding pass with the desired number showing for that flight. It works pretty smoothly this way for me but I keep a copy of the boarding passes. And there is less chance for errors when the airlines aren’t loyalty program partners with each other. SK+AS worked fine for me this way using A3/UA loyalty program numbers for SK flight + AA/AS/BA loyalty program numbers for the AS and AA flights.

Hur funkar poängintjäning om jag har EB på både SAS-flyget och Alaska (inrikes USA)? Och om man bokar Business med SAS verkar man hamna i ekonomi med UA och AC men det står inget om Alaska - är det korrekt antaget att det gäller samma här?

När jag kollar på några datum CPH-SEA-ANC blir sträckan mellan LAX respektive ORD och ANC i en bokningsklass som motsvarar "First" (i praktiken business). C över Atlanten verkar mappas mot J hos Alaska Airlines och D över Atlanten verkar mappas mot Z hos Alaska Airlines. Jag tror dock detta kan variera beroende på tillgången av platser i de olika bokningsklasserna vid bokningstillfället. Finns inte rätt klass i First hos Alaska så lär du hamna i ekonomiklass.

P.S: Det är intressant att SAS fortfarande har kvar dena text:

Obs! Om resan sker inrikes i USA ombord på UA-flygplan med en kabin placeras SAS Business-resenärer i UA Economy. Om resan sker inom Nordamerika med Air Canada (AC) som utförande flygbolag placeras SAS Business-resenärer i Economy.

med tanke på att det är en kvarleva från tiden i Star Alliance. Går det ens att få till en anslutning med UA numer?

Hur funkar poängintjäning om jag har EB på både SAS-flyget och Alaska (inrikes USA)? Och om man bokar Business med SAS verkar man hamna i ekonomi med UA och AC men det står inget om Alaska - är det korrekt antaget att det gäller samma här?
Du tjänar inga EB poäng på Alaska flyget. Alaska är oneworld, inte skyteam. Däremot kan du tjäna oneworld poäng på den om du lägger in ett oneworld program.

P.S: Det är intressant att SAS fortfarande har kvar dena text:

med tanke på att det är en kvarleva från tiden i Star Alliance. Går det ens att få till en anslutning med UA numer?
Nej, det går inte att köpa nytt i alla fall. Kanske någon enstaka tidigt köpt biljett finns kvar men det blir besvärligt om ändring krävs.

Toppen