Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Bekräftat av Swiss att det är så? Vi står på CPH och väntar att få lyfta, LX1267. Något verkar konstigt.

Ja, jag sitter på LX391 och kaptenen kom ut och berättade att vi hade två problem. Det ena var att gaten inte gick att flytta. Det andra var att det inte gjorde så mycket eftersom vi ändå inte får flyga till Zürich just nu pga it-haveriet.

Edit men jag fick en opup iaf så slipper sätesgranne i detta minimala plan!

Nu tillbaka till gate. "Our company Swizz does not let us fly to Zurich at the moment".

Haha, extraordinärt är väl bara förnamnet på detta.

Man kan roa sig med att läsa crowdstrikesubben på Reddit. Verkar ha varit en uppdatering som gått vansinnigt fel. Man måste boota safe och ta bort någon DLL-fil så kommer systemet igång igen. Under förutsättning att man inte har andra säkerhetsgrejer igång också.

Man kan roa sig med att läsa crowdstrikesubben på Reddit. Verkar ha varit en uppdatering som gått vansinnigt fel. Man måste boota safe och ta bort någon DLL-fil så kommer systemet igång igen. Under förutsättning att man inte har andra säkerhetsgrejer igång också.

Finns workaround:

Ja men även om det går att lösa snabbt så kommer detta få stora konsekvenser för flygtrafiken i Europa idag. Om ni har avgångar idag med vilket bolag som helst, se om ni kan boka om tills imorn.

Verkar alltså manuell handpåläggning per maskin, då de hamnat i en boot-loop. Så det verkar inte gå att fixa remote eller i batch. Lycka till IT, blir en lång helg!

För er som flyger från Bromma kan det vara bra att veta att BRA flyttar sin trafik till Arlanda under två veckor, och flyger då från terminal 3(!).

Spännande! Det är såklart inte ett fullstort experiment på något sätt, men vi närmar oss ju ändå att testa idén om att flytta Bromma till Arlanda när man gör sådär. Även om skalan blir liten nu under sommaren kommer man nog dra några lärdomar iaf.

Swiss ställde in allt jag hade bokat idag, från både CPH ich ZRH. Ombokad mha chatten till direktflight dit jag ska egentligen, lite senare i eftermiddag. Förvånansvärd snabb service! Han inte äns till transfercenter här innan ny biljett var utställd. Nu hoppas vi på att det löser sig under dageb, annars nytt försök imorn. Jag lägger mig på Amager strand i solen och väntar så länge :)

Toppen