Senaste nytt

Flygbolag som ger bäst värde i ekonomi till asien?

Maxxad

Ny medlem
Först och främst. Tack för ett bra forum med mycket matnyttig information.
Denna fråga kanske inte spelar så bra på ett BS-forum men jag tänker att det ändå kan ge värde till många medlemmar som vill åka med en viss komfort utan att ha möjlighet/råd att åka business och uppåt.
Om man tänkt flyga ekonomi till asien. Vilka bolag är det som håller högst standard sett till spenderad krona då?
Efter att ha tittat runt på otaliga youtube recensioner så verkar det som om bolagen från arabvärlden hamnar i topp gång på gång. Tänker framförallt på Emirates som kostar några kronor mer (än säg Qatar) men erbjuder frikostiga måltider och en service vi kanske inte ser hos ex. Air China eller Finnair (inget ont om dem), i kombination med större och nyare flygplan (A380-B777) för ökad komfort och bekvämlighet. Ser även fördelar med stop-overs i städer som Dubai för en semester inom semestern.

Ni som ofta flyger till asien - vad väljer ni, och varför?

• Gilla
Reactions: Gus
Personligen skulle jag inte välja A380/B777 för att de är större. Sätet du sitter i 99,5% av tiden på ett flyg blir inte större för det och oftast kläms ett extra säte in på bredden.

Jag skulle leta flygbolag som flyger främst Airbus 350 på sträckan och i andra hand Boeing 787. Dessa plan är senaste generationen och luften ombord samt trycket känns bättre med mindre uttorkning. Personligen känner jag mig bättre efter en långflygning med dessa plan.

Personligen ser jag inte någon fördel med stopp mitt i natten på någon timme om målet är att komma till destinationen.

Det viktigaste för mig i economy är att kunna välja säte med bra benutrymme, dvs inget säte framför, samt att dryck ingår och att maten är ok.

Det finns direktflyg till de största resmålen i Asien (Tokyo, Shanghai, Beijing, New Delhi, Bangkok, Singapore, Dubai) så skal du till något av dessa är dessa flyg att rekommendera sett till komfort. Det är något speciellt med att kliva på ett flyg och vara framme vid sin destination så fort det landar.

Det finns direktflyg till de största resmålen i Asien (Tokyo, Shanghai, Beijing, New Delhi, Bangkok, Singapore, Dubai) så skal du till något av dessa är dessa flyg att rekommendera sett till komfort. Det är något speciellt med att kliva på ett flyg och vara framme vid sin destination så fort det landar.
Och på andra sidan av spektrumet så kan man försöka få med konstiga mellanlandningar för att maximera intjänade poäng, allt beroende på vad man värdesätter.

Givet att flygningarna är så otroligt långa mellan Sverige och Asien (runt Ryssland) är min personliga preferens inte att sitta och steka i ett ekonomi säte i 14h+. Tycker tanken med en paus i Dubai eller så, givet att deras ekonomi-klass är bland de bättre, är ett smart alternativ! Ett annat sätt att optimera är att hitta riktigt billig Premium ekonomi, det kanske funkar med din budget?

Personligen skulle jag inte välja A380/B777 för att de är större. Sätet du sitter i 99,5% av tiden på ett flyg blir inte större för det och oftast kläms ett extra säte in på bredden.

Jag skulle leta flygbolag som flyger främst Airbus 350 på sträckan och i andra hand Boeing 787. Dessa plan är senaste generationen och luften ombord samt trycket känns bättre med mindre uttorkning. Personligen känner jag mig bättre efter en långflygning med dessa plan.

Personligen ser jag inte någon fördel med stopp mitt i natten på någon timme om målet är att komma till destinationen.

Det viktigaste för mig i economy är att kunna välja säte med bra benutrymme, dvs inget säte framför, samt att dryck ingår och att maten är ok.
Just B787 skulle jag inte rekommendera i economy. Alldeles för trångt med tanke på hur många säten det är.

Asien är väldigt stort. Huruvida det är en fördel eller nackdel med byte i mitten känns som det beror väldigt mycket på om man ska till västra eller östra Asien.

Påverkar även kombination med flygbolag. Ska man tex till Japan så flyger JAL med 787 med 8 platser i bredd, då är den inte alls så trång. Men jag tror bara det är de kvar som gör det.

Blir det 777 så kan man försöka hålla sig undan de som kör 10 i bredd, tex Emirates och Qatar.

Beror väl lite på priset. Air China har ju sjuka kampanjpriser nästan överallt, för under 5000 kr. Är man *A Gold så funkar det säkert smidigt.

SAS till/från Bangkok eller Shanghai finns också till bra "värde", ibland.

• Gilla
Reactions: hco
Just B787 skulle jag inte rekommendera i economy. Alldeles för trångt med tanke på hur många säten det är.
Nu är det ju inte flygplanstyp som gör om det är trångt eller ej, utan hur tätt flygbolaget sätter dessa. Det skiljer ju från bolag till bolag som @mha321 påpekar med tex JAL.

Personligen flyger jag hellre 3-3-3 än 3-4-3 även om självklart 2-4-2 är att föredra. Då jag alltid väljer säten med obegränsat benutrymme så är det dock ingen deal breaker hur många det är i bredd även o nog alla föredra färre.

Nu bör vi kanske definiera vad värde är.
Flyger man eco så är väl en så kort stund som möjligt på flyget att föredra.
Har man 6t stopover där man får hänga i någon avgångshall så ser jag inte mycket värde i det.
Ska jag på en 6 månaders semester så kanske det är skitsamma, men är det en 2v semester så kör jag helst så snabb resa som möjligt.
Senast så bokade jag om biljetterna för att få 13 dagar istället för 11 dagar och pröjsade 5000kr mer. Så hur man mäter värde är väldigt olika.

Toppen