Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Med tanke på att Delta tvingade fram höga bränsletillägg hos Virgin Atlantic för Flying Club redemptions på Delta så kommer vi sannolikt även att se det hos SAS. Tror nog att vi får vara beredda på att betala 6-8K SEK utöver poängen för våra bonusresor framöver. Undantaget om man lyckas boka med Vietnam Airlines som inte debiterar bränsletillägg.
 
Med tanke på att Delta tvingade fram höga bränsletillägg hos Virgin Atlantic för Flying Club redemptions på Delta så kommer vi sannolikt även att se det hos SAS. Tror nog att vi får vara beredda på att betala 6-8K SEK utöver poängen för våra bonusresor framöver. Undantaget om man lyckas boka med Vietnam Airlines som inte debiterar bränsletillägg.
Ordentlig skillnad! Även om jag nånstans tyckt att det ibland varit ”för bra” kommer det bli en jobbig anpassning. Största smällen kommer väl antagligen när (ingen idé att hoppas på ”om”) Flying Blue blir verklighet. Påminner om när jag för många år sen skulle utnyttja en Miles&More slatt min pappa fått ihop (han var fö smärtsamt usel poängjagare med tanke på förutsättningarna). Betalade 2500:- i avgifter för en ekonomibonus till Ljubljana.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Med tanke på att Delta tvingade fram höga bränsletillägg hos Virgin Atlantic för Flying Club redemptions på Delta så kommer vi sannolikt även att se det hos SAS. Tror nog att vi får vara beredda på att betala 6-8K SEK utöver poängen för våra bonusresor framöver. Undantaget om man lyckas boka med Vietnam Airlines som inte debiterar bränsletillägg.
Har verkligen Delta åsikter om vad Virgin Atlantic tar betalt av sina medlemmar för bonusresor, och kan Delta tvinga VS till saker? Eller prissätter de helt enkelt sina bonusflighter så högt till partner att VS såg det som en nödvändighet att ta ut högre avgifter?

Det kan ju påverka hur SAS gör: införa avgifter de inte haft förut, eller strypa tillgången.

Så länge jag är EBD tycker jag att det kan få vara en exklusiv EBD-förmån att få boka bonusresor med Delta i premiumkabin. När jag inte längre är EBD kommer jag att byta åsikt. ;)
 
Har verkligen Delta åsikter om vad Virgin Atlantic tar betalt av sina medlemmar för bonusresor, och kan Delta tvinga VS till saker? Eller prissätter de helt enkelt sina bonusflighter så högt till partner att VS såg det som en nödvändighet att ta ut högre avgifter?

Det kan ju påverka hur SAS gör: införa avgifter de inte haft förut, eller strypa tillgången.

Så länge jag är EBD tycker jag att det kan få vara en exklusiv EBD-förmån att få boka bonusresor med Delta i premiumkabin. När jag inte längre är EBD kommer jag att byta åsikt. ;)
Delta äger 49% av Virgin Atlantic så ja, de har en del att säga till om.
 
Med tanke på att Delta tvingade fram höga bränsletillägg hos Virgin Atlantic för Flying Club redemptions på Delta så kommer vi sannolikt även att se det hos SAS. Tror nog att vi får vara beredda på att betala 6-8K SEK utöver poängen för våra bonusresor framöver. Undantaget om man lyckas boka med Vietnam Airlines som inte debiterar bränsletillägg.
Delta har ju dock ingen rätt att ställa krav på vad sas tar betalt i avgifter till sina kunder, men de kan självklart säga att varje flight med delta har en avgift på x kronor.

Jag tror dock precis som du att det är stor risk att priserna kommer höjas inom en snar framtid för Eurobonus bokningar som inte sker på sas.
 
Vi får väl se i vilken riktning SAS går. Virgin har gjort ytterligare försämringar nyligen. Enligt OMAAT kan man förvänta sig USD1000 i bränsletillägg på enkelresa med Delta över Atlanten, t.ex.

När jag söker på Delta får man betala 5600kr i bränsletillägg på en enkel business saver (bokningsklass O) award med KLM från AMS-ICN. 11200kr ToR, skulle jag tro då. Det där är för mig inte värt det. Det är bara att sluta med kreditkorten och resa inom Europa istället med bil eller billigaste flygbolag (vilket jag också gillar). Reser man med ett fåtal andra bolag är bränsletilläggen fortfarande acceptabla, men det ser mycket begränsat ut, vad jag kan se.

För mycket försämringar när det gäller EB kommer att göra att jag blir ointresserad av att vara lojal och att betala månadsavgifter för kreditkort och annat, men det är kanske tillräckligt många som bara betalar.
 
Vi får väl se i vilken riktning SAS går. Virgin har gjort ytterligare försämringar nyligen. Enligt OMAAT kan man förvänta sig USD1000 i bränsletillägg på enkelresa med Delta över Atlanten, t.ex.

När jag söker på Delta får man betala 5600kr i bränsletillägg på en enkel business saver (bokningsklass O) award med KLM från AMS-ICN. 11200kr ToR, skulle jag tro då. Det där är för mig inte värt det. Det är bara att sluta med kreditkorten och resa inom Europa istället med bil eller billigaste flygbolag (vilket jag också gillar). Reser man med ett fåtal andra bolag är bränsletilläggen fortfarande acceptabla, men det ser mycket begränsat ut, vad jag kan se.

För mycket försämringar när det gäller EB kommer att göra att jag blir ointresserad av att vara lojal och att betala månadsavgifter för kreditkort och annat, men det är kanske tillräckligt många som bara betalar.
Håller med. Sådana bränsletillägg och troligen väldigt mycket färre (inga?) möjligheter till att boka First efter övergången till SkyTeam skulle göra att jag ser mig om efter annat bonusprogram alternativt cashback-kort. Det är ju dock bara spekulationer än så länge och vi får hoppas att SAS håller skatter, avgifter och ev bränsletillägg på en lägre nivå.
 
EB har tidigare varit förhållandevis generösa på Awardfronten vad gäller avgifter. Renodlade SAS redemptions i Biz har varit några av de bästa bargains man kan göra.

Så, hur ser motsvarande avgiftssituation ut på M&M som sannolikt kommer bli det mest intressanta jämförelsealternativet i *A? Speciellt iochmed Senatormatchningen.
 
EB har tidigare varit förhållandevis generösa på Awardfronten vad gäller avgifter. Renodlade SAS redemptions i Biz har varit några av de bästa bargains man kan göra.

Så, hur ser motsvarande avgiftssituation ut på M&M som sannolikt kommer bli det mest intressanta jämförelsealternativet i *A? Speciellt iochmed Senatormatchningen.
Business med LH brukar kosta omkring 5-6000 i avgifter för tor.
Enkelresa i First bokad med M&M fick jag betala 3883 kronor för.
 
Håller med. Sådana bränsletillägg och troligen väldigt mycket färre (inga?) möjligheter till att boka First efter övergången till SkyTeam skulle göra att jag ser mig om efter annat bonusprogram alternativt cashback-kort. Det är ju dock bara spekulationer än så länge och vi får hoppas att SAS håller skatter, avgifter och ev bränsletillägg på en lägre nivå.
Varför ska man måla fan på väggen då om man inte vet?
Vi har ju ingen aning hur firstutbudet kommer va i framtiden, kanske får jättebra avtal med Korean där dom släpper till eurobonus i paritet med ANA tidsmässigt men två stolar istället för en?
Anko kanske får för sig att prata ordentligt med China eastern, Xiamen, Garuda och Saudia och det slutar med bättre utbud än idag?

Är det speciellt troligt? Nej kanske inte

Idag finns det 2,5 bokningsbara produkter i first som folk generellt kan tänka sig att bränna poäng på, väldigt få är beredda att flyga Air India och Air Chinas first (Baserat på hur lite som rapporteras om dom)
Swiss går inte, SQ går inte, Lufthansa är framförhållning som i princip bara hemlösa som hackat ett eurobonuskonto klarar av!

Går väl knappt att bli sämre än det utbudet?

Jag personligen hade gärna behållt Star Alliance och nuvarande funktion för att inte gå miste om något och chansa, i det här fallet tror jag inte gräset är grönare på andra sidan.

Men jag avvaktar med bedömningarna och att säga att ALLT kommer va sämre.
 
Toppen