Senaste nytt

Visa leg vid checkin på Strawberry hotell?

Backis2

Medlem
För första gången fick jag visa leg när jag checkade in på Globe hotel denna månad. Har aldrig gjort det förut. Är det något nytt eller så kanske det var en ny person i receptionen.

För första gången fick jag visa leg när jag checkade in på Globe hotel denna månad. Har aldrig gjort det förut. Är det något nytt eller så kanske det var en ny person i receptionen.

Jag har fått göra det några gånger när jag bokat via resebyrå och inte direkt via Strawberry

100% ID kontroll för mig (2 av 2 vistelser) senaste tiden. Bokat via Strawberry (bankid-verifierat). Känns som en ny rutin

Egentligen ingenting konstigt tycker jag. Jag måste nästan alltid visa pass eller leg när jag bor på hotell i Europa utanför Norden. Men det kan ha att göra med lokala lagstiftning.

• Gilla
Reactions: hco
Tror inte att jag någonsin visat id på Strawberry, bodde två bokningar senaste veckan.. inget id efterfrågades. Men @intuition, vad menar du med Bankid-verifierat? Jag bara bokar i appen... jag har iofs deras MC... om det nu spear roll.

Innan jag gick över till Strawberry som förstahandsval så körde jag med Scandic, där har hitrate varit 100% "hur länge som helst" på id-krav.

Minst 15 incheckningar på minst 5 Strawberry-hotell i maj och juni. Jag har bara nämnt namn och ibland visat min profilsida i appen vid incheckningen. Jag märkte något nytt som heter "show red carpet" i appen. Jag har inte BankID.

Ökningen av att begära legitimation kan vara relaterad till fler incheckningsmisstag under det nya systemet.

Tror inte att jag någonsin visat id på Strawberry, bodde två bokningar senaste veckan.. inget id efterfrågades. Men @intuition, vad menar du med Bankid-verifierat? Jag bara bokar i appen... jag har iofs deras MC... om det nu spear roll.

Innan jag gick över till Strawberry som förstahandsval så körde jag med Scandic, där har hitrate varit 100% "hur länge som helst" på id-krav.
Jag menar att bokningarna var gjorda
under den perioden när det krävdes bankid för att boka på Strawberry.se med medlemsförmåner "boka snabbt utan att ange kreditkorts uppgifter".

Närmare eftertanke, båda tillfällena var Amaranten, så det kanske är en lokal rutin.

Hur som, en tråkighet.

Tidigare:
-Hej, jag heter X, jag har en reservation för i natt.
- Välkommen!
(Knappar på datorn, hittar reservationen och börjar prata om rummet osv)

Numera:
-Hej, jag heter X, jag har en reservation för i natt.
- Kan jag få ditt id kort?

(Fipplar med kortet, knappar in lite olika förnamn på datorn tills han/hon hittar reservationen och säger inget mer förrän nycklarna är klara.

I alla fall Amaranten hade denna "pappieren bitte" metod i juni

Egentligen ingenting konstigt tycker jag. Jag måste nästan alltid visa pass eller leg när jag bor på hotell i Europa utanför Norden. Men det kan ha att göra med lokala lagstiftning.

I exempelvis Spanien är det lag på att man måste legitimera sig. Men jag blir alltid ombedd om leg, men det är lättare att ge dem legget än att bokstavera namn etc.

Tycker det är rätt rimligt att visa leg när man checkar in ifalll man inte är identifierad på annat sätt.

Jag tror aldrig jag visat leg på Strawberry och då har jag bott på hotell i alla olika länder de finns.

Toppen