Senaste nytt

SENATOR förmån eller inte

Kan det ha att göra med hur många medresenärer man har?
En medresenär här, som datapunkt. Kan välja alla platser utan avgift på LH-flighten, men sambon vill de ha betalt för.
På SAS sida lyckades jag dock seata henne bredvid mig, men direkt jag hade sparat skickades hon till raden bakom.

En medresenär här, som datapunkt. Kan välja alla platser utan avgift på LH-flighten, men sambon vill de ha betalt för.
På SAS sida lyckades jag dock seata henne bredvid mig, men direkt jag hade sparat skickades hon till raden bakom.
Och du har testat att inne på M&M-flygbolagets sida att ta bort numret och sedan lägga till det igen?

För medpassagerare på SAS hemsida så står det att ingen avgift tas, men när jag går in och kollar samma bokning på m&m så står det att jag har innestående skuld för de platserna. Så frågan är om det kommer tillkomma eller bumpa ned oss om man inte pröjsar. Råder @JPE att kolla bokningen på samma sätt via lufthansas sida.

Ja, många gånger. Hade inte statusen varit inlagd hade jag väl inte kunna välja platsen för mig själv utan avgift heller.
Ja, tänkte inte på det. Det borde ju isåfall varit blockat för dig med.

För medpassagerare på SAS hemsida så står det att ingen avgift tas, men när jag går in och kollar samma bokning på m&m så står det att jag har innestående skuld för de platserna. Så frågan är om det kommer tillkomma eller bumpa ned oss om man inte pröjsar. Råder @JPE att kolla bokningen på samma sätt via lufthansas sida.
Var ser man att det finns en skuld? Har bara varit inne på Austrians sida och där hittar jag det inte. Där står det också att platserna är "Free of charge". Innan var det även där en kostnad.

1719339049059.png

Var ser man att det finns en skuld? Har bara varit inne på Austrians sida och där hittar jag det inte. Där står det också att platserna är "Free of charge". Innan var det även där en kostnad.

Visa bifogad bild 154243

Så här ser det ut för mig:

1719349433213.png

Nu när jag granskade det märker jag hur ovanstående är också helt ologiskt. Så här ser utresa ut för min medresenär:

1719349564592.png

---

Sedan ser det såhär ut på hemresan för samma medresenär:

1719349728002.png

Så, jag fattar ingenting längre om vad som gäller. Det verkar tämligen godtyckligt!

Men nu upptäckte jag konstigheter även för mig. Alla tronsäten går att välja för båda men mittenplatserna på rad 2 kan bara jag välja (gäller bara den raden).

Nu har jag gjort det här på två awardbokningar som är gjorda hos SAS där flygningarna utförs av Lufthansa respektive Austrian. Funkar på samma sätt och i mitt fall har i alla fall det som varit tillgängligt varit upplåst. Tronsäten och annat.
1) Gå in på din bokning på SAS och ta bort det eventuella bonusnummer som ligger inlagt i din bokning.
2) Gå till resp flygbolagshemsida i utloggat läge och välj "Magage booking"
3) Välj "Booking code" och fyll i bokningsreferens samt Efternamn
4) Gå ner till rubriken "Passengers" och klicka Modify
5) Fyll i ditt nya Miles and More nummer och klicka på Confirm
6) Sen gå ner till Rubriken Seats och välj.

Last edited:
Toppen