Senaste nytt

Dödsfall ombord Singapore Airlines efter turbulens

Har bara följt detta i det allmänna mediebruset men har SIA gjort ngt fel här? Tänker att turbulens är ngt som kan drabba en flight när som och därför ska man som passagerare alltid vara fastspänd.
S$10K känns väldigt generöst för ngn som ”bara” fick mindre skador (skrapsår på ett knä?). Utöver detta verkar samtliga få resan återbetald.
Skador till följd av turbulens sker ju hyfsat regelbundet och jag trodde, kanske naivt, att detta inte drabbar bolaget så länge de inte handlat oaktsamt eller rent otillåtet/farligt?

Detta var ett extraordinärt event som kunde drabbat vilket flygbolag som helst. Hade det varit ett bolag med piloter som inte är lika bra tränade som SQ hade det kunnat slutat betydligt värre.

SQ väljer denna väg för att de är ett premium-bolag och är måna om att kvarstå som det i offentlighetens ögon då denna incident har fått väldigt mycket publicitet.

S$10K känns väldigt generöst för ngn som ”bara” fick mindre skador (skrapsår på ett knä?). Utöver detta verkar samtliga få resan återbetald.
Håller med. Mycket generöst!

SQ väljer denna väg för att de är ett premium-bolag och är måna om att kvarstå som det i offentlighetens ögon då denna incident har fått väldigt mycket publicitet.
Yes, passar bra in i deras image.
Crisitunity för SQ.

De vill undvika att lösa detta i rättsprocess. När jag fick erbjudande om kompensation från SQ för ett antal år sedan, behövde man gå med på ganska omfattande begränsningar på möjligheter att kräva något annat eller starta process om ärendet. Jag kan tycka att 25k$ är ganska lite för de med svårare skador om det även ska täcka vårdkostnader.
Då läser du fel. "Passengers medically assessed as having sustained serious injuries, requiring long-term medical care, and requesting financial assistance are offered an advance payment of US$25,000 to address their immediate needs. This will be part of the final compensation that these passengers will receive." Betyder att de får 25 K nu och sedan mer senare där de 25K räknas av från slutbeloppet. Ganska enkelt. Snyggt som fan av SQ.

Då läser du fel. "Passengers medically assessed as having sustained serious injuries, requiring long-term medical care, and requesting financial assistance are offered an advance payment of US$25,000 to address their immediate needs. This will be part of the final compensation that these passengers will receive." Betyder att de får 25 K nu och sedan mer senare där de 25K räknas av från slutbeloppet. Ganska enkelt. Snyggt som fan av SQ.
Jag skrev fel, utan tillräcklig tydlig brytning kommenterade jag att jag tycker att 25k$ är i det minsta läget för de med svårare skador, men där finns det en öppenbar skrivning att det kan förhandlas. Min första kommentar handlar om fasta kompensationen som erbjuds för lindriga skador. Där nämns inget om förhandlingsmöjlighet och där var min erfarenhet av SQ relevant att de är benhårda i sina friskrivningar vid dessa erbjudanden i vanliga fall.

Toppen