Senaste nytt

SAS Eurobonus Conscious Traveller (från 2024)

Your Conscious Traveler bag tag is almost ready to make its way to your doorstep. While we make the finishing touches, please double check that the address in your EuroBonus profile is correct.

The last bag tag you’ll ever need. In your mailbox in the coming weeks.

Best regards,
SAS EuroBonus

Dagen som alla väntat på är snart kommen. För visst var det väl därför vi alla blev medvetna resenärer!? ;)

Attachments

• Business tag.jpg
    Business tag.jpg
    128,8 KB · Visningar: 337
Dagen som alla väntat på är snart kommen. För visst var det väl därför vi alla blev medvetna resenärer!? ;)

Nu syns också det som vi bävade lite för. Att det är vanliga plasttaggar med en streckkod på. Inget e-ink eller någon anslutning till befintlig standard.

Synd!

Nu syns också det som vi bävade lite för. Att det är vanliga plasttaggar med en streckkod på. Inget e-ink eller någon anslutning till befintlig standard.

Synd!

Samtidigt så är det ju bra om man på allvar pratar hållbarhet. Då ska vi vara försiktiga med elektroniken och den gruvdrift med barnarbete mm som följer i dess spår. Använd elektroniken där den verkligen behövs.

Men min fundering är då hur denna ska fungera i praktiken? Scannar man streckkoden vid incheckning och därmed knyts den till min bokning, eller?

Samtidigt så är det ju bra om man på allvar pratar hållbarhet. Då ska vi vara försiktiga med elektroniken och den gruvdrift med barnarbete mm som följer i dess spår. Använd elektroniken där den verkligen behövs.

Men min fundering är då hur denna ska fungera i praktiken? Scannar man streckkoden vid incheckning och därmed knyts den till min bokning, eller?

Ja, precis så. Den scannas och länkas till din bokning. Sen är ju frågan var den kommer accepteras osv. Och innehåller den RFID? Vissa flygplatser använder ju en tagg i papperstaggen istället för att scanna etiketterna för att sortera väskorna. Tullen kollar ju också på väskorna när man kommer för att se var man rest från. Det är ju inte längre möjligt med dessa vilket gör att man riskerar bli ett större mål och bli fördröjd för inspektion eller att de inte kommer godkännas av tullen alls.

Hållbarhetstänket är lite klurigt när man byter ut pappersprodukter mot plastprodukter som riskerar att ryckas av i nästa incheckning. Men vi får väl se hur det funkar.

Tullen kollar ju också på väskorna när man kommer för att se var man rest från. Det är ju inte längre möjligt med dessa vilket gör att man riskerar bli ett större mål och bli fördröjd för inspektion eller att de inte kommer godkännas av tullen alls.
Precis.

Verkar som att det är en manuell flipp som ändrar mellan EU Departure och Non EU Departure?

Som man flippar själv. Tullen gillar säkert.

Precis.

Verkar som att det är en manuell flipp som ändrar mellan EU Departure och Non EU Departure?

Som man flippar själv. Tullen gillar säkert.

Japp! Den bara skjuter någon liten plastgrej.

Blir också roligt om man skulle åka någonstans som har andra färger. Lila och orange förekommer ju. Men SAS kanske inte flyger till såna ställen så då får man ändå plocka av den.

• Gilla
Reactions: hco
Japp! Den bara skjuter någon liten plastgrej.

Blir också roligt om man skulle åka någonstans som har andra färger. Lila och orange förekommer ju. Men SAS kanske inte flyger till såna ställen så då får man ändå plocka av den.
Min gissning är att den kommer funka skapligt från ex-Eu där SAS är vanliga.
Typ LHR, CPH, AGP, GOT

men troligen inte från BKK :)

På tal om de orangea och lila taggarna
Vet någon vad dessa innebär? Har försökt googla utan lycka!

• Gilla
Reactions: hco
Min gissning är att den kommer funka skapligt från ex-Eu där SAS är vanliga.
Typ LHR, CPH, AGP, GOT

men troligen inte från BKK :)

På tal om de orangea och lila taggarna
Vet någon vad dessa innebär? Har försökt googla utan lycka!

Den ena är Centralamerika och den andra Asien. Men kommer inte ihåg vilken som är vilken.

Edit: Orange var Malaysia verkar det som. Så då tror jag de lila kommer från Sydamerika.

Last edited:
Toppen