Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Min reflektion kring detta är att det endast borde vara relevant att anpassa eventuella direktflyg till CPH efter SAS egna långdistanslinjer.

De flesta av långdistanslinjerna avgår under lunchperioden (11-14) och anländer till CPH runt kl. 7 på morgonen. Således borde avgångar till/från de utvalda lokala flygplatserna ligga runt kl. 9. Resten borde gå till/från ARN precis som idag.

Om jag inte tar helt fel så har man även flyg till/från AMS och CDG vid liknande tider ifall man istället har en anslutning därifrån. Detta lär väl dock vara av mindre vikt eftersom man då kanske lika gärna kan flyga till ARN som idag och hoppa på SAS, AF eller KL därifrån.

Min reflektion kring detta är att det endast borde vara relevant att anpassa eventuella direktflyg till CPH efter SAS egna långdistanslinjer.

De flesta av långdistanslinjerna avgår under lunchperioden (11-14) och anländer till CPH runt kl. 7 på morgonen. Således borde avgångar till/från de utvalda lokala flygplatserna ligga runt kl. 9. Resten borde gå till/från ARN precis som idag.

Om jag inte tar helt fel så har man även flyg till/från AMS och CDG vid liknande tider ifall man istället har en anslutning därifrån. Detta lär väl dock vara av mindre vikt eftersom man då kanske lika gärna kan flyga till ARN som idag och hoppa på SAS, AF eller KL därifrån.
Ja, just nu är det rätt eländigt. På förekommen anledning har jag tittat på Chicago tidigare, men det svider rätt mycket att det tar 8 timmar från schemalagd landning i Köpenhamn (11:15) för att ta mig de två hoppen till Umeå (19:15).

SAS har en ganska besvärlig situation med relativt omfattande inrikestrafik både i Norge till Oslo och i Sverige till Stockholm samtidigt som de fokuserar mer och mer på Köpenhamn när det gäller utrikestrafik. Den kombinationen fungerar ju inte i längden. Det extra byte som exv kan krävas ARN-CPH kan ju lika gärna göras ARN-CDG med betydligt fler möjliga direktlinjer därifrån. SAS har därmed ett klart identitetsproblem när det kommer att mata andra flygbolag i Stockholm och Oslo istället för sig själva i Köpenhamn.

Finns det offentlig statistik på hur många som har Stockholm som slutstation vs hur många som har det som transit utrikes?

Alla får sätta sina förhoppningar till Heart Aerospace att lösa detta!

Hahahaha, ja, hoppas kan man alltid!

Jo, men det krävs ju en någorlunda komplexslinga för den kan inte utgå och återvända till Köpenhamn. Ankomst till CPH med långdistans 7, ger avgång till Norrland kl8. Två timmar flygtid upp, turn-around, två timmar tillbaka till CPH, så är man tillbaka i Köpenhamn tidigast kring kl13 och hinner med en anslutning som avgår 14 eller senare. Det funkar ju inte, så kärran behöver slingas förbi Arlanda i alla fall. Skulle förvåna mig om inte SAS redan räknat på detta.

Jo, men det krävs ju en någorlunda komplexslinga för den kan inte utgå och återvända till Köpenhamn. Ankomst till CPH med långdistans 7, ger avgång till Norrland kl8. Två timmar flygtid upp, turn-around, två timmar tillbaka till CPH, så är man tillbaka i Köpenhamn tidigast kring kl13 och hinner med en anslutning som avgår 14 eller senare. Det funkar ju inte, så kärran behöver slingas förbi Arlanda i alla fall. Skulle förvåna mig om inte SAS redan räknat på detta.
Mm. Man behöver i princip övernatta maskinerna på outstations för att det ska funka med anslutningstrafiken.

Bara SAS ger eurobonus poäng på codeshare och håller codesharen vid liv, så ger jag det är bra chans att SQ blir en relevant spelare. Jag är mest nyfikna över vaf storföretagen i Norden väljer göra med sina star alliance avtal. Flera bla min nuvarande arbetsgivare har en policy som föredrar star alliance på mid/long-haul pga någon kickback struktur. Jag antar att SAS / AF-KLM hoppas att de går över till Skyteam.
Enligt denna artikeln så ska man kunna få fortsatt poäng och t ex lounge med Singapore airlines. Även intressant att SK 8001 inte går att boka innan 1 sept på SAS sida, men efter 1 sept….

Enligt denna artikeln så ska man kunna få fortsatt poäng och t ex lounge med Singapore airlines. Även intressant att SK 8001 inte går att boka innan 1 sept på SAS sida, men efter 1 sept….

Detta tycker jag låter intressant och bra. Om båda vill att detta ska fortsätta så är det väl i princip enbart AFKLM som kan sätta käppar i hjulet för att det ska fortsätta. Det får vi väl hoppas att de inte gör.

Jag hade dessutom gärna sett att man utvidgade samarbetet till att även gälla anslutningar via Bangkok, dvs. om man flyger SAS till/från Bangkok så skulle man också kunna ansluta med Singapore airlines till/från Bangkok till Singapore.

Jag hade hellre sett detta än att Singapore Airlines åter ska börja flyga till/från Arlanda, vilket jag sett spekulationer om. Men så bor jag ju i Malmö så jag ser väl kanske mest till min egen nytta. :)

Detta tycker jag låter intressant och bra. Om båda vill att detta ska fortsätta så är det väl i princip enbart AFKLM som kan sätta käppar i hjulet för att det ska fortsätta. Det får vi väl hoppas att de inte gör.

Jag hade dessutom gärna sett att man utvidgade samarbetet till att även gälla anslutningar via Bangkok, dvs. om man flyger SAS till/från Bangkok så skulle man också kunna ansluta med Singapore airlines till/från Bangkok till Singapore.

Jag hade hellre sett detta än att Singapore Airlines åter ska börja flyga till/från Arlanda, vilket jag sett spekulationer om. Men så bor jag ju i Malmö så jag ser väl kanske mest till min egen nytta. :)
Förstår inte ditt resonemang, vad ska ett stop i Bangkok tillföra om personen startar sina resa i Köpenhamn och avslutar i Singapore?

Det tror jag inte AF/KLM har några synpunkter på med tanke på att de också kan använda förbindelsen för sina resenärer när de matar via CPH.

Fler anslutningar via BKK tror jag däremot inte på, åtminstone inte med något Star Alliance-bolag.

Toppen